• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80

Jag tog bort min galla med i juli för jag hade stenar,sköldkörteln provet va bra
    Anonym (vinter) skrev 2008-08-08 00:33:56 följande:

sköldkörteln tog de prover på när det gjorde utredningen för ibs. Jag har också förhöjda levervärden, men det är inte pga ibsen utan pga att min galla blev inflamerad innan de hann ta bort den.
  • 68an

Ang. levervärden så har jag också haft förhöjda värden några ggr. Senaste gången var i fjol och då tog det mycket längre tid innan det gick till sig, närmare 1 år.
    Orsaken är min ulcerös colit enligt läkarna.
    Jag vet att man kan få en följdsjukdom på levern vid uc, primär skleroserande cholangit, men om det bara kan bero på detta i mitt fall har jag inte förstått, dom kanske kan bli höga av andra anledningar oxå.

• Vroooooom

Det är riktigt jobbigt att vara gravid nu och det är ju ca 9 veckor kvar. Det är så trångt i magen och det gör så satans ont i tarmarna.
    Det verkar som att jag kommer bli tvungen att besöka spec-MVC för tarmarnas skull

Så, jag behövde gnälla av mig lite..
    Nu ska jag återgå till att titta på OS

Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Så är det därför man ha förhöjd levervärde,jag trodde de berodde på övervikten med

68an skrev 2008-08-09 13:42:10 följande:
    Ang. levervärden så har jag också haft förhöjda värden några ggr. Senaste gången var i fjol och då tog det mycket längre tid innan det gick till sig, närmare 1 år.Orsaken är min ulcerös colit enligt läkarna.Jag vet att man kan få en följdsjukdom på levern vid uc, primär skleroserande cholangit, men om det bara kan bero på detta i mitt fall har jag inte förstått, dom kanske kan bli höga av andra anledningar oxå.
  • Maddisen80

inte roligt ,hoppas du kommer må bättre,jobbigt att ha ont i tarmarna

Vroooooom skrev 2008-08-09 13:46:10 följande:
    Det är riktigt jobbigt att vara gravid nu och det är ju ca 9 veckor kvar. Det är så trångt i magen och det gör så satans ont i tarmarna. Det verkar som att jag kommer bli tvungen att besöka spec-MVC för tarmarnas skull Så, jag behövde gnälla av mig lite.. Nu ska jag återgå till att titta på OS
  • 68an
    Maddisen80 skrev 2008-08-09 23:02:47 följande:
    Så är det därför man ha förhöjd levervärde,jag trodde de berodde på övervikten med
    Det kan nog bero på olika saker och inte bara därför. Vikt kanske kan bidra men det är inget jag har koll på, sen finns det ju vissa mediciner oxå.
    Själv skämdes jag och trodde jag skulle vara tvungen att bli helnykterist, kände mig faktiskt som att jag skulle ha alkoholproblem med läkaren lugna mig tack o lov.
    Har för mig att sköldkörtelproblem också kan ställa till det med levervärdena.
  • Maddisen80

precis, jag äter en del mediciner ,men håller på sluta med sömntavletterna för de går man upp i vikt av.

68an skrev 2008-08-09 23:12:26 följande:
    Det kan nog bero på olika saker och inte bara därför. Vikt kanske kan bidra men det är inget jag har koll på, sen finns det ju vissa mediciner oxå.Själv skämdes jag och trodde jag skulle vara tvungen att bli helnykterist, kände mig faktiskt som att jag skulle ha alkoholproblem med läkaren lugna mig tack o lov.Har för mig att sköldkörtelproblem också kan ställa till det med levervärdena.
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-08-10 13:21:05 följande:
    precis, jag äter en del mediciner ,men håller på sluta med sömntavletterna för de går man upp i vikt av.
    Vad äter du för smömntabletter?
  • Maddisen80

jag åt mianserin 60 mg
    Anonym (vinter) skrev 2008-08-10 14:27:12 följande:

Vad äter du för smömntabletter?
  • Maddisen80
    Svar på #471
    Jag var på akuten igår med min onda mage mitt på magen sen höger sida av buken och feber,illamående,det sa det är ibs,men får ni feber ?
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7