• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Maddisen80

Jag rekommendera att du köper Guaribs på apoteket de fungera jäggebra

Newbride2008 skrev 2008-08-04 15:41:19 följande:
    Nu är jag väl aktiv här men jag har stora problem med uppblåsthet, är det fler här som har det? Har ni några bra tips på hur jag minskar gaserna i magen? Jag äter Imogaze från apoteket, men det är inte mycket mediciner/hälsokost som funkar på mig.
  • Newbride2008

Guaribs, vad är det? Jag äter just nu Imogaze, ett nytt preparat för gaser i magen.

Har ni någonsin en känsla av att "ge igen" på magen? Så kan jag känna ofta, att jag blir så förbannad att jag medvetet äter en massa skräp för att "straffa" magen... Självklart inser jag ju att det bara är mig själv jag straffar, men det känns som att jag ändå får ge igen lite :/

• Newbride2008

Någon som har något bra tips på bra och god ibs-mat?

• Newbride2008

Jag fick precis ett samtal från VC som sa att alla mina prover var normala(som vanligt) vilket betyder att jag inte har något fel på sköldkörteln!! *yohooo* :))

• MissFörstånd
    Maddisen80 skrev 2008-07-31 15:43:38 följande:
    Svar på #313hejsan hur är läget, jag har med nyligen fått diagnosen ibs, jag äter inolaxol + guaribs.
    Hej!
    Jo då dagarna går hyffsat med inolaxol. Hur är de med dig? Vad är guaribs?

Vad är koloskopi (stavning??)
  • Maddisen80

Bra att du inte ha problem med sköldskörteln ,jag glömde tyvärr fråga min sköterska idag på citykliniken ,men jag får väl ringa dit .

Newbride2008 skrev 2008-08-05 09:33:01 följande:
    Jag fick precis ett samtal från VC som sa att alla mina prover var normala(som vanligt) vilket betyder att jag inte har något fel på sköldkörteln!! *yohooo* :))
  • Maddisen80

Här är de ganska bra, de går iaf. Guaribs är mot gaser,uppblåshet kan läsa om de på www.apoteket.se och koloskopi är en undersökning med sån koloskop där bak

MissFörstånd skrev 2008-08-05 11:09:41 följande:
    Hej! Jo då dagarna går hyffsat med inolaxol. Hur är de med dig? Vad är guaribs?Vad är koloskopi (stavning??)
  • Maddisen80

min dietist rekommendera att äta rent kött,vit fisk,isberg sallad, tomat,gurka

Newbride2008 skrev 2008-08-05 08:50:41 följande:
    Någon som har något bra tips på bra och god ibs-mat?
  • Maddisen80

Här är de ganska bra, de går iaf. Guaribs är mot gaser,uppblåshet kan läsa om de på www.apoteket.se och koloskopi är en undersökning med sån koloskop där bak

Newbride2008 skrev 2008-08-05 08:50:29 följande:
    Guaribs, vad är det? Jag äter just nu Imogaze, ett nytt preparat för gaser i magen. Har ni någonsin en känsla av att "ge igen" på magen? Så kan jag känna ofta, att jag blir så förbannad att jag medvetet äter en massa skräp för att "straffa" magen... Självklart inser jag ju att det bara är mig själv jag straffar, men det känns som att jag ändå får ge igen lite :/
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7