• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Vroooooom
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-08-02 23:34:56 följande:
    Jag har också en del gravkilon kvar, mest på magen dock, fast det är mycket skinn kvar också. Man bar ju på 7,1 kg bebisar så det är kanske inte så konstigt iofs men skulle vilja gå ner en 5-6 kg iaf.Funderar starkt på att testa LCHF: en men äter ej mjölkprodukter för tillfället så det känns som om det kan bli lite torftigt när man inte får äta pasta, potatis, bröd e dyl heller och så är jag rädd för att äta för mycket fett har ju blivit inlagd en gång för gallbesvär och det var efter en beapizza...urk.
    Du behöver ju inte öka på fettet om du inte vill. Det går ju att dra ner endast på kolhydraterna.
    Har du problem med uppblåst mage och gaser så är det ju mycket möjligt att din mage mår bättre om du minskar på kolhydrater.

Jag ska, när bebisen är ute, testa lite mer saker. Bland annat ska jag testa fler probiotika-tabletter. Ska finnas någon variant som visat sig hjälpa i vissa fall mot IBS. Sen ska jag testa 5-HtP-tabletter som ska höja serotoninet i kroppen.
    En IBS-teori går ju ut på att det är serotoninet som ställer till det i magen.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Maddisen80

Det tycker jag med, hon är har jag aldrig träffats, men när jag sa att jag inte va gravid blev hon lite generad

IrenerI skrev 2008-08-03 12:20:27 följande:
    Vet man inte säkert ska man hålla tyst så är de bara.
  • Anonym (Fi)

Jag väntar på provsvar om jag har pollenallergi, har en del andra symptom som tyder på det.

Har ni föresten läst böckerna som går att beställa på www.helpforibs.com , de var till mycket hjälp för mig när jag mådde som värst. Speciellt boken "The First Year: IBS" kom med mycket goda råd. Författaren skriver mycket om lösliga vs. olösliga fibrer något som jag har haft nytta av. Finns mycket info samt ett forum på hemsidan också.

• Maddisen80

Hoppas du få svar snart,för de är en evighet att vänta tyvärr, Tackar så mycket för tipset, är böckerna på engelska eller finns de på svenska?
    Anonym (Fi) skrev 2008-08-03 12:27:48 följande:

Jag väntar på provsvar om jag har pollenallergi, har en del andra symptom som tyder på det.Har ni föresten läst böckerna som går att beställa på www.helpforibs.com , de var till mycket hjälp för mig när jag mådde som värst. Speciellt boken "The First Year: IBS" kom med mycket goda råd. Författaren skriver mycket om lösliga vs. olösliga fibrer något som jag har haft nytta av. Finns mycket info samt ett forum på hemsidan också.
  • Vroooooom
    Anonym (Fi) skrev 2008-08-03 12:27:48 följande:
    Jag väntar på provsvar om jag har pollenallergi, har en del andra symptom som tyder på det.Har ni föresten läst böckerna som går att beställa på www.helpforibs.com , de var till mycket hjälp för mig när jag mådde som värst. Speciellt boken "The First Year: IBS" kom med mycket goda råd. Författaren skriver mycket om lösliga vs. olösliga fibrer något som jag har haft nytta av. Finns mycket info samt ett forum på hemsidan också.
    Sidan är jag ofta inne och snurrar runt på.
    Böckerna har jag dock inte läst ännu men jag har flera IBS-böcker på min önskelista på Adlibris. Får ta och beställa dom någon dag istället för att beställa massa andra böcker
  • remy

Hej på er!

Jag har funderar lite över en annan sak som jag har problem med som mina läkare kopplat ihop med IBS. Jag har svårt att ta upp järn och B12. Äter B12-tabletter och får med jämna mellanrum venofer-injektioner mot min järnbrist. Är det fler som har problem med att ta upp vissa saker? Eller är det något annat som spökar? Får känslan av att läkare skyller allt på IBS så fort de inte vet varför ett problem uppstår och jag är så trött på det!

• Vroooooom
    remy skrev 2008-08-03 12:54:28 följande:
    Hej på er! Jag har funderar lite över en annan sak som jag har problem med som mina läkare kopplat ihop med IBS. Jag har svårt att ta upp järn och B12. Äter B12-tabletter och får med jämna mellanrum venofer-injektioner mot min järnbrist. Är det fler som har problem med att ta upp vissa saker? Eller är det något annat som spökar? Får känslan av att läkare skyller allt på IBS så fort de inte vet varför ett problem uppstår och jag är så trött på det!
    Jag har också svårt att ta upp B12 så jag äter Behepan. Jag vet dock inte om det hör ihop med IBSen eller min sköldkörtelsjukdom då B12-brist är rätt vanligt.
  • Anonym (Fi)

Böckerna är på engelska men är ganska lättlästa. Där finns bla tydliga listor med olika mat som är "bra" resp. "dålig". Om man vill testa recepten så finns omräkningstabeller för måttenheter på internet.

• Maddisen80

Hej,hoppas du har haft en bra helg ,de har jag haft,men lite trött men jag vet ju varför äter enligt rivstart giviktkoll. Hmm konstigt att du ha såna problem Jo de enda de säger ibs ibs eller ulros colit ,men jag bruka se på tv4 fakta okänd diagnos,känner igen mig mycket där

remy skrev 2008-08-03 12:54:28 följande:
    Hej på er! Jag har funderar lite över en annan sak som jag har problem med som mina läkare kopplat ihop med IBS. Jag har svårt att ta upp järn och B12. Äter B12-tabletter och får med jämna mellanrum venofer-injektioner mot min järnbrist. Är det fler som har problem med att ta upp vissa saker? Eller är det något annat som spökar? Får känslan av att läkare skyller allt på IBS så fort de inte vet varför ett problem uppstår och jag är så trött på det!
  • Maddisen80

För jag reducerade bort engelskan högstadiet annars få min sambo översätta hehehe
    Anonym (Fi) skrev 2008-08-03 13:49:33 följande:

Böckerna är på engelska men är ganska lättlästa. Där finns bla tydliga listor med olika mat som är "bra" resp. "dålig". Om man vill testa recepten så finns omräkningstabeller för måttenheter på internet.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7