• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • 3barnsmor35

Jag käkar Immoduim plus i veckorna för att orka jobba, på min dr:s inrådan. Spenderade hela dagarna genom mina toabesök, men det behöver jag ju inte förklara för er hur jobbigt det är :S

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Vroooooom
    Newbride2008 skrev 2008-08-04 16:00:17 följande:
    Jag är ofta förstoppad så jag intalar mig själv att fibrer kanske är bra för mig, men kanske har jag fel. Dimetikon är bland de miljoner olika preparat jag provat, ja.
    Det är skillnad på fibrer och fibrer också. För IBS-magar är sällan fullkorn och dylikt något bra.
    Här har du en lista på lösliga fibrer som ska vara bra för IBS-magar
    www.helpforibs.com/diet/fiber1.asp
    Här har du en lista på olösliga fibrer som ska vara sämre för IBS-magar
    www.helpforibs.com/diet/fiber2.asp

Det står på engelska
    Cheer up, the worst is yet to come
  • 68an

Hon o Han skrev 2008-08-04 14:56:00 följande:

en till med IBS samt Crohns ! Det tog 3 år men jobbiga och många undersökningar innan läkarna ställde diagnoserna. Allt började på en utlandssemster och las in på dropp där nere, sen när jag kom hem startades provtagningarna. Dom trodde de berodde på en salmonella infektion. Men de slutade inte efter 2 antibiotikakurer. Läste i tråden att det var vanligt med järnbrist, hur får man reda på det ? Jag är fruktansvärt trött i perioder nått tips mot det? Det tär mycket på förhållandet när man är så trött och mår kasst så ofta. (mkt illamående) Sen såg jag att de skulle finnas en tråd för oss med crohns någon som har länken? Ha en så bra dag ni kan alla =)
    Dom tar väl blodprover på dig då och då?! Då ser dom om blodvärdet inte är ok, alltså järn mm.
    Jag vet att rutiner är olika i landet men jag med ulcerös colit tar massa prover minst 2 ggr/år men nu när jag bla äter salazopyrin så måste jag ta prover var tredje måndad.

Välkommen till tråden!
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m33355854.html
  • 68an
    Newbride2008 skrev 2008-08-04 15:41:19 följande:
    Nu är jag väl aktiv här men jag har stora problem med uppblåsthet, är det fler här som har det? Har ni några bra tips på hur jag minskar gaserna i magen? Jag äter Imogaze från apoteket, men det är inte mycket mediciner/hälsokost som funkar på mig.
    Jag ser ofta lite gravid ut och vissa stunder se rjag rejält gravid ut. Det jag har lärt mig under mina 20 år med diagnos är att jag ska akta mig för fibrer. Jag äter aldrig en sallad til lunch på jobbet tex för då är magen som en spärrballong efter 1 timme, hemma går det bättre för där jag kan fjärta fritt

Alltså inte för mycket svårsmälta saker som råa grönsaker, hårtbröd osv. Sen äter jag 4 st dimatikon/dag och dom är guld värt.
    Jag är alltså inte helt fri en uppblåst mage men utan dimetikon och tänk på vad jag stoppar i mig så är det ohållbart att jobba tex.
    Sen är det värt att tänka på socker och kolsyrade drycker också.
  • 68an
    Newbride2008 skrev 2008-08-04 15:41:19 följande:
    Nu är jag väl aktiv här men jag har stora problem med uppblåsthet, är det fler här som har det? Har ni några bra tips på hur jag minskar gaserna i magen? Jag äter Imogaze från apoteket, men det är inte mycket mediciner/hälsokost som funkar på mig.
    Jag ser ofta lite gravid ut och vissa stunder se rjag rejält gravid ut. Det jag har lärt mig under mina 20 år med diagnos är att jag ska akta mig för fibrer. Jag äter aldrig en sallad til lunch på jobbet tex för då är magen som en spärrballong efter 1 timme, hemma går det bättre för där jag kan fjärta fritt

Alltså inte för mycket svårsmälta saker som råa grönsaker, hårtbröd osv. Sen äter jag 4 st dimatikon/dag och dom är guld värt.
    Jag är alltså inte helt fri en uppblåst mage men utan dimetikon och tänk på vad jag stoppar i mig så är det ohållbart att jobba tex.
    Sen är det värt att tänka på socker och kolsyrade drycker också.
  • Maddisen80

Håller med de är väldigt irriterande ibland och man får duscha mycket ,

3barnsmor35 skrev 2008-08-03 23:00:38 följande:
    Jepp, så är det. Jag använder våtservetter för att få bort allt, ibland får man helt enkelt in i duschen. Superirriterande, speciellt om man är på off toa utan handfat men med mjukt toapapper som bara smular sig  *arrrghhh* Jag brukar skoja o säga "sponsrad av Lambi" så vet alla vad jag pratar om.
  • Maddisen80

Hejsan jag tränade med när jag bodde hemma i Timrå ,spelade fotboll med kompisar ,bandy,basket ,promenerade mm . hade problem med uvi och magen ,men läkarna visste inte vad de var. Jag får se vad de säger om sköldskörteln imorgon ,den var bra sist iaf

68an skrev 2008-08-04 12:07:33 följande:
    Såg pratet om sköldkörteln. Jag fick diagnos Hypotyreos januari -07 men pga en icke fungerande v-c fick jag levaxin först i slutet av maj i fjol.Om jag haft det länge vet jag inte men jag märkte att nåt var galet 1,5 år efter att jag fått barn, kring 35 års åldern. Jag öka i vikt utan anledning och 1 år senare vägde jag ca 15 kg mer än då jag var gravid.Jag har alltid varit smal, tom då jag var höggravid så det var en oerhörd lycka att få veta vad som var felet tillslut. Tyvärr har jag fortfarande svårt att gå ner i vikt men jag ökar iaf.Jag fick ju diagnos ibs, ulcerös colit och laktosintolerant som 20 år gammal, -88, men hade stora magproblem redan som nyfödd. Tror inte att jag hade problem med sköldkörteln redan då med tanke på vikten men jag vet ju inte. Jag var träningsnarkoman från ungdsomsåren och sen blev jag anorektiker så visst, jag var kanske smal därför men läkaren sa att det inte är helt ovanligt att en graviditet utlöser sköldkörtelproblem om man är en lite äldre mamma.Sen jag fick levaxin så har inte min mage förändrats på något sätt, varken bättre eller sämre.Är lite nyfiken på hur er läkare diskuterar då det gäller levaxin!Min knalltratt till stafettläkare på v-c lät mig inte höja dosen då jag i vintras låg precis på gränsen, tror gränsen låg på 4,2 och jag på 4 och jag kände ju att nåt hände, att jag blev speedad. Men nej, värdet häl sig inom ramarna då även om det hade förändrats stort sen kollen innan.Läste här på fl om dom som har läkare som ser til både värdet och symptomen men så disk. inte min läkare.Ang. förstoppning så led jag otroligt av det i en period på 3 år då jag var 25-30. Det gick ofta 2 v mellan toabesöken och jag kräktes ofta så då fick jag ät laxermedel dagligen under några år med stor risk att tarmens signaler förstördes för gott men jag hade otroligt tur för när jag efter 2-3 år trappa ner för att se hur det funka så har magen funkat.Visst är jag ofta hård och är jag inte det är det löst, aldrig normalt. Kladdet känner jag väl igen.Känner igen fler saker som du skriver Moirare. Levern tex och vi vet ju inte men hoppas att mina värden bråkade några ggr pga sköldkörteln och inte följdsjukdomen man kan få då man har uc.Hjärtat var tokigt oxå men det är det än, 2 hjärtfel fann dom då det inte gick över av levaxin.Nu blir det långt Ser en sak till rätt ofta på fl och det är mångas psykiska hälsa pga bla tarmproblem. Visst har jag under mina snart 40 år haft svackor. Jag har kunnat tyckt många ggr att jag blivit hårt drabbad av hälsoproblem jämfört med många men sen har jag tagit nya tag lika fort för jag har aldrig velat att mina sjukdommar ska styra mitt liv även om det är svårt många ggr. Tycker att det är så synd att många mår så dåligt, måste ta psykofarmaka, får panikångest osv. Finns det verkligen inte annan hjälp åt er, mental träning, coachning i sättet att tänka, bra böcker i ämnet att läsa, samtalsterapi, hypnos osv. Era sjukdommar ska inte få begränsa erat liv, bara lite. Lider med er som mår dåligt mentalt.Det blev riktigt långt det här. Ha det gott allihopa!Kram
  • Maddisen80

Välkommen hit till ibstråden ,vad många de är som har fått diagnosen ibs. Du få ta ett blodprov på järn i armväcket. jag är trött och illamående,buksmärtor mm
    Hon o Han skrev 2008-08-04 14:56:00 följande:

en till med IBS samt Crohns ! Det tog 3 år men jobbiga och många undersökningar innan läkarna ställde diagnoserna. Allt började på en utlandssemster och las in på dropp där nere, sen när jag kom hem startades provtagningarna. Dom trodde de berodde på en salmonella infektion. Men de slutade inte efter 2 antibiotikakurer. Läste i tråden att det var vanligt med järnbrist, hur får man reda på det ? Jag är fruktansvärt trött i perioder nått tips mot det? Det tär mycket på förhållandet när man är så trött och mår kasst så ofta. (mkt illamående) Sen såg jag att de skulle finnas en tråd för oss med crohns någon som har länken? Ha en så bra dag ni kan alla =)
  • Maddisen80

Jag har gjort koloskopi och en gång hittade tjocktarmiflammation så fick antibiotika .

Vroooooom skrev 2008-08-04 15:18:39 följande:
    Är det inte lite lustigt att vi är så många med sköldkörtelproblem och B12- och järnbrist?Det får en att fundera lite över IBS-diagnosen. Jag har ju en lite hemmasnickrad teori om att IBS egentligen är flera sjukdomar.Jag ska ju, i slutet på året eller början på nästa år, äntligen få göra en koloskopi utav tarmen. Ska bli intressant att se vad de hittar. Jag misstänker dock att de kanske inte hittar så mycket.Om någon vecka ska jag också göra en ultraljudsundersökning utav halsens mjukdelar eftersom att jag fått (värre) besvär av min sköldkörtel under graviditeten. Det ska bli spännande.
  • Maddisen80

Välkommen hit,hopppas du kommer trivas här. Vi kan hjälpas åt . de enda man få höra av läkaren får leva med smärtan

Newbride2008 skrev 2008-08-04 15:24:38 följande:
    Hej allihop! Jag är ny här i tråden och även ganska ny i forumet. Jag har IBS, en diagnos jag fått efter måååånga provtagningar och utredningar som visar noll. Har haft besvären i ca. 5 år(sen året jag träffade min make, hehe). Jag har inte hunnit läsa igenom tråden än, men jag tycker alltid det är intressant att se vad andra gör för att leva ett så normalt liv som möjligt.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7