• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Anonym (vinter)

Jag äter också Inolaxol. Tycker det funkar jättebra. Har mindre problem med magen nu än innan jag började. Tycker jag behöver springa mindre på toaletten än innan.

• 3barnsmor35

Jag ska läggas in imorgon för operation (knä), känner mig lite nervös för hur magen ska sköta sig. Ätit lite idag o tagit stoppande just in case. Ngn med erf m sjukhusvistelse? Morfinet lär väl stoppa upp iaf :/

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Maddisen80

Roligt att de fungerar för flera . , du kan kolla på apoteket sök efter guaribs, de är nåt mot ibs man ska blanda med jucie . men apoteket visste först inte vad de var
    Anonym (Matilda) skrev 2008-07-20 11:46:07 följande:

Inolaxol funkar.. Precis som Maddisen säger..Kopierat från FASS...Hur verkar Inolaxol?Inolaxol är ett gluten- och sockerfritt volymökande medel (bulkmedel) som normaliserar tarmfunktionen vid såväl hård som lös avföring. Inolaxol innehåller växtfibrer som sväller i vätska och ökar tarminnehållets volym. Härigenom stimuleras tarmens rörelser på samma sätt som av fiberrik kost. Det ökade vätskeinnehållet ger också en mjukare avföringskonsistens.Maddisen vad är guaribs.. hittade inte det när jag letade på Fass. Vad bra att du hittat ett sätt att träna hemma.
  • Maddisen80

Roligt att vi är många som inolaxol fungera på ,men de är inte jättegott
    Anonym (vinter) skrev 2008-07-20 12:28:07 följande:

Jag äter också Inolaxol. Tycker det funkar jättebra. Har mindre problem med magen nu än innan jag började. Tycker jag behöver springa mindre på toaletten än innan.
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-07-20 20:09:17 följande:
    Roligt att vi är många som inolaxol fungera på ,men de är inte jättegottAnonym (vinter) skrev 2008-07-20 12:28:07 följande:
    Nej gott är det inte, men det går ju så fort att man knappt känner någon smak. Tycker det luktar mer illa och ser inte så roligt ut för den delen.
  • Anonym

Hej! Jag har en obestämd form av kolit är det någon mer som fått den diagnosen? Jag har varit sjuk i många år men fortfarande kan de inte hitta någon "orsak" och de flesta "magsjukdommar" är ju så lika. Är det någon som känner igen det?

• Maddisen80

Jo precis,men på sjukhuset råkade jag äta kulorna hihi man ska ju vänta tills de blir gele.
    Anonym (vinter) skrev 2008-07-20 21:44:27 följande:

Nej gott är det inte, men det går ju så fort att man knappt känner någon smak. Tycker det luktar mer illa och ser inte så roligt ut för den delen.
  • Maddisen80

Hejsan de finns ju ulroce kolit,kollon irritable och ibs. hur yttra sig dina symptomer

Anonym skrev 2008-07-20 22:47:09 följande:
    Hej! Jag har en obestämd form av kolit är det någon mer som fått den diagnosen? Jag har varit sjuk i många år men fortfarande kan de inte hitta någon "orsak" och de flesta "magsjukdommar" är ju så lika. Är det någon som känner igen det?
  • Anonym (vinter)
    Maddisen80 skrev 2008-07-21 11:55:16 följande:
    Jo precis,men på sjukhuset råkade jag äta kulorna hihi man ska ju vänta tills de blir gele.Anonym (vinter) skrev 2008-07-20 21:44:27 följande:
    Det står det ju inget om i anvisningarna, jag tar kulorna i vatten och dricker direkt, väntar inte på att de ska bli gele.
  • 68an
    Maddisen80 skrev 2008-07-21 11:56:05 följande:
    Hejsan de finns ju ulroce kolit,kollon irritable och ibs. hur yttra sig dina symptomer
    Kolon irritable och ibs är samma sak.
    Sen förutom ulcerös colit så finns det en annan som är ulcerös proktit. Samma sak men proktiten drabbar bara ändtarmen medans coliten även drabbar tjocktarmen.
    Sen finns det ju fler liknande sjukdommar som tex morbus crohn och den kan slå sig på hela tarmsjystemet.
    Enkelt förklarat men lite mer kött på benen kan man få om man läser här... www.magotarm.se/attleva.html

Hoppas du anonym får reda på vad du lider av så du får rätt behandling.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7