• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Anonym (sara)

Miss Pinky skrev 2008-07-03 11:05:59 följande:

Anonym (Sara) -- hur långt ner till höger? Det låter ju som att du skulle kunna ha nåt tok åt gallan, har du frågat om det? Eller om det är ännu längre ner än så låter det som tjocktarmen och det skulle kunna vara nåt annat än IBS. Men det viktiga är ändå att du blir ordentligt utredd, de flesta av oss har väldigt individuella symptom så dina smärtor kan mycket väl vara tecken på IBS (tänker på rubbad tarmfunktion som man kan få).
    Om man tänker sig mitt i kröken där benet går upp? snett nedanför höftbenet. luddigt svar, det är lättare om man pekar. :þ
    Gallan har jag inte haft en tanke på faktiskt...
  • Vroooooom
    Anonym (sara) skrev 2008-07-03 11:29:02 följande:
    Ah, jag förstår. :( Nä, det fanns varken resurser eller pengar för att låta mig göra en rekto/koloskopi. JAg gick till en dietist en gång och hon sade "Du har IBS".
    Om jag var du så skulle jag söka mig någon annanstans. Finns ingen annan vårdcentral i närheten så sök privat. En dietist ska absolut inte ge en sån diagnos.
    Det kan ju vara något helt annat som spökar i din mage, något du kanske kan bli helt frisk ifrån.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Anonym (sara)
    Vroooooom skrev 2008-07-03 11:37:54 följande:
    Om jag var du så skulle jag söka mig någon annanstans. Finns ingen annan vårdcentral i närheten så sök privat. En dietist ska absolut inte ge en sån diagnos.Det kan ju vara något helt annat som spökar i din mage, något du kanske kan bli helt frisk ifrån.
    Jo, jag får nog göra det.. Jag blev lite paff när hon på första mötet sa att jag hade ibs. Jag får ta mig i kragen ännu en gång och leta upp en läkare:)
    (Ja har hypokondri så det är skitsvårt :( )

Tack för era svar!
  • Miss Pinky

Anonym(Sara) -- jag är benägen att hålla med Moirae, du måste komma till en läkare. Så långt ner i magen som du beskriver låter mer som tjocktarmen, men det kan ju vara nåt annat också (vi tjejer har ju en hel del "grejer" i det området ). Tror inte att det är gallan då, den smärtan sitter nedanför revbenskanten mer. Förstår att det kan kännas lite olustigt att uppsöka läkare, men försök att tänka att det är för din egen hälsas skull -- du blir inte hjälpt av att gå omkring med smärtor som du inte vet vad det är, tvärtom leder det till mer negativa effekter.

• Anonym (sara)

Jisses, tjocktarmen.. Det leder mig direkt till cancer. Hua. Men ja, jag ska ta tag i det. Tack!

Miss Pinky skrev 2008-07-03 13:53:45 följande:

Anonym(Sara) -- jag är benägen att hålla med Moirae, du måste komma till en läkare. Så långt ner i magen som du beskriver låter mer som tjocktarmen, men det kan ju vara nåt annat också (vi tjejer har ju en hel del "grejer" i det området ). Tror inte att det är gallan då, den smärtan sitter nedanför revbenskanten mer. Förstår att det kan kännas lite olustigt att uppsöka läkare, men försök att tänka att det är för din egen hälsas skull -- du blir inte hjälpt av att gå omkring med smärtor som du inte vet vad det är, tvärtom leder det till mer negativa effekter.
  • Vroooooom

Min mage har blivit mycket sämre de sista dagarna. Har nu svåra kramper varje dag
    Tidpunkten är jättedum eftersom att makens semester börjar på måndag och vi hade tänkt resa till landet på tisdag.
    Senaste dagarna har jag bara kunnat äta väldigt lite och jag blir lite orolig för bebisen i magen.

• Tvillingmamma2007
    Svar på #46
    Men du behöver nog inte oroa dig för bebisen, den tar nog vad den behöver. När jag var gravid med mina pojkar så gick jag ner dryga 7 kg pga graviditetsillamående men BM verkade inte orolig för det.
  • Miss Pinky

Anonym(sara) -- nejnej, oroa dig inte för cancer! Vad jag menade var att det låter som att dina besvär sitter i tjocktarmen, funktionella störningar hör till IBS' sjukdomsbild och är helt ofarliga (om än obehagliga). Du ska inte oroa dig för det värsta, men bra att du tar tag i det!

Moirae -- tråkigt att du är dålig i magen. Förstår din oro, men precis som Tvillingmamma2007 säger: bebisen ser till att få den näring den behöver, om det så är att ta från benmärgen. Hoppas att du snart blir bättre igen, semester på landet är kanske precis det du behöver

• Anonym (ibs)

Jag har haft IBS sedan cirka 10-12-år. Ett tips, stoppa magen om du ska iväg. Enligt en av läkarna jag träffat så är det inte skadligt att göra det.Jag stoppar min mage ca 3-4 gånger i veckan. Vet jag att jag är hemma så behövs det ju inte men är jag osäker på vart toa finns eller att jag är på möten eller nåt så känns det pinsamt att springa iväg snabbt på toa och då är det perfekt att stoppa magen istället.Finns flera o välja, travello, dimor, imodimum plus etc.

• Vroooooom
    Anonym (ibs) skrev 2008-07-03 23:19:45 följande:
    Jag har haft IBS sedan cirka 10-12-år. Ett tips, stoppa magen om du ska iväg. Enligt en av läkarna jag träffat så är det inte skadligt att göra det.Jag stoppar min mage ca 3-4 gånger i veckan. Vet jag att jag är hemma så behövs det ju inte men är jag osäker på vart toa finns eller att jag är på möten eller nåt så känns det pinsamt att springa iväg snabbt på toa och då är det perfekt att stoppa magen istället.Finns flera o välja, travello, dimor, imodimum plus etc.
    Vet inte om inlägget var riktat till mig eller inte men Imodium och dylikt ska man inte äta när man är gravid plus att jag får jätteont av att äta såna tabletter.
    De hjälper dessutom inte mot mina kramper som är det största problemet.
Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7