• remy

Tråden för oss med IBS, del 7

hej hej!

Hittade till er tråd av en slump. Har haft IBS i flera år (fick diagnosen 2004 tror jag men haft problem med magen sen jag var 8år) och provat på precis allt!
    Har provat alla bulkmedel som finns (tror jag), KBT och antidepresiv medicin, men inget funkar. Nu har min läkare gett upp och sagt att jag får lära mig leva med detta och att det inte finns mer han kan göra! Men nu är jag gravid och har inte varit så bra i magen på flera år. kan äta fet mat för första gången på flera år utan att bli dålig i magen...

Skönt att hitta människor i samma situation och som verkligen vet hur det är att ha ont i magen

• remy

Hej hej! glad att ha hittat hit :) Ja visst är det konstigt att kroppen kan fungera så. Har även psoriasis som är helt borta.

Jag har haft jätteproblem med viktnedgång under mina sjuka perioder. En läkare sa dock att att det snarare var vanligare med övervikt då man hade IBS. Kommer inte exakt ihåg varför men jag tor det hade med att göra att kroppen tog upp allt, även det som inte var nyttigt för att kompensera att maten gick så fort genom tarmen. Någon som hört detta? Kanske beror lite på hur man är sjuk i IBS med, kan ju vara så mycket.

• remy

Hej på er!

Jag har funderar lite över en annan sak som jag har problem med som mina läkare kopplat ihop med IBS. Jag har svårt att ta upp järn och B12. Äter B12-tabletter och får med jämna mellanrum venofer-injektioner mot min järnbrist. Är det fler som har problem med att ta upp vissa saker? Eller är det något annat som spökar? Får känslan av att läkare skyller allt på IBS så fort de inte vet varför ett problem uppstår och jag är så trött på det!

• remy
    68an skrev 2008-08-04 11:45:03 följande:
    Kolla med crohnstjejerna i vvs tråden. Jag är där själv men har ulcerös colit men jag vill minnas att crohnspatienter lätt får B12 brist. Järnbrist kan ju båda av dessa grupper få. Iofs äter jag oxå tabletter med bla B12 men jag vill minnas att bristen är vanligare hos crohns.
    Tackar! får kolla med dem.

Vet att mina värden har legat på gränsen för nått som har med Hypotyreos att göra. Men det har varit bra nu. Så B12-brisetn kanske beror på det. Ibland förklarar läkare så dåligt..
  • remy

Det enklaste sättet att få reda på järnbrist är att ta ett vanlitg stick i fingret (kollar HB-värdet).
    Men jag har haft bra hb-värden och ändå haft järnbrist. Så be din läkare ta ett rikigt blodprov där de kan mäta järndepåerna och kolla på dina röda blodkroppar. Har du järnbrist har du för lite röda blodkroppar eller för lite hemoglobin i dem.

• remy

Vad många som fått träffat dietist. Det vill jag också göra. Jag tycker det är jättesvårt med mat. Eller att komma på bra saker att laga speciellt under de dåliga perioderna. Det är aldrig någon som talat om för mig vad som är bra och inte bra utan jag har fått litstat ut allt själv...

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7