• isisisis

Tråd för de som gör ÄD ute i Europa

Här är alla välkomna som vill prata och byta erfarenheter om ÄD utomlands.
    En blandtråd för alla kliniker.

• Svar på tråden Tråd för de som gör ÄD ute i Europa
  • ninnie65

Tack! Jag meddelar på onsdag hur det ser ut. Inte mycket jag kan göra. Jag försöker leva som vanligt och inte tänka men inte så lätt då magen känns konstigt uppsvullen och jag är illamående. Ibland tänker jag att allt kanske är okey men för det mesta känner jag att det inte går vägen. Nu längtar jag bara efter att få veta, orkar inte äta alla mediciner i onödan om det inte gått vägen.

Önskar dig lycka till Solis65!! Den roligaste tiden är då man är på G innan tycker jag, då är man som mest hoppfull. Även om man ska behålla hoppet i det längsta.

Hoppas din blödning kommit igån Raspberry81!!

Och jag hoppas alla andra här mår bra!

• förväntan68

Hejsan
    Jag är ny på forumet och har läst en del som Ni har skrivit. Intressant. Jag ska ta Zoladex sprutan 6/6. Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag undrar mer hur man mår osv, det blir en jobbig väntan och kanske besvikelse men vågar man aldrig satsa så blir det heller inget

• Raspberry81

Ingen blödning än. Kändes i förrgår som det var dags, men nej....tyvärr kommer den nog imorgon & min gyn arbetar inte.

Hur skulle ni ha gjort? Enligt kliniken ska man alltid börja progynonkuren den andra blödningsdagen, vilket med all sannolikhet är lördag. Men på måndga måste ju min gyn titta om allt kommit ut, och äter jag progynon för tredje dagen kommer han se en tunn hinna antar jag. Sååå ska jag strunta i vul nu och ta ett vul runt den 18 e juni istället?

förväntan68 Hallåj! Sprutan kan ge en slags östrogenabstinens vilket kan göra att humöret svänger och slemhinnorna blir torrare. Men det blir bättre så fort du kommit igång med östrogbehandlingen. Vart ska ni göra äd?

• Squirl

@Raspberry: har inte gyn någon vikarie du kan gå till? Är det som i ditt fall nödvändigt brukar de ju kunna hjälpa till.

@ninnie: jag förstår din frustration. Det är ingen rolig tid du har, men det är som det är, inget du kan påverka för ögonblicket. Du gör så rätt som försöker njuta av stunden, lätt att göra nu med det fina vädret!

@förväntan: jag har använt andra typer av nedregleringar men de påverkar väl alla på samma vis antar jag. Om det är som jag tror så kommer du väl bara vara nedreglerad en kort period, två veckor? Lite huvudvärk och nysningar fick jag, men det finns de som inte påverkas alls.

• Solis65

förväntan: Välkommen till oss. Även jag har tagit Zoladex och humörsvängningar, torra slemhinnor, svallningar (får 90% av kvinnorna enl FASS) har jag fått. Men som de andra skriver de är inte så lång period och de kom inte med en gång heller.

*** Hoppas och längtar ***
  • förväntan68
    Svar på #1313
    hejsan
    Vad kul att få svar. Jag skall göra vår ÄD i Riga och det är mycket spännande för mig.Vad är egentligen en nedreglering?
    Kan ni förklara detta, sedan undrar jag vad göra jag med min man som kommer att svimma när vi ska ta sprutan?
  • fille

förväntan: välkommen! Jag har tagit en annan sorts nedreglering (procren depot) men de ska i princip göra samma sak. Man kan få "klimakteriebesvär" och huvudvärk men alla behöver inte få det. Själv har jag inte känt något speciellt. Trötthet men det kan vara allmänn trötthet också... Sen när man börjar med östrogen (progynon) ska det kännas bättre!

Raspberry: De måste kunna hjälpa dig med någon annan gyn tycker man! Lycka till!

Ninnie: Håll ut några dar till : ) Vet att det är jobbigt med väntan... Det är kanonväder och ska visst bli det i helgen också, hoppas du kan njuta och vara ute i naturen! Kram!

• Solis65

förväntan: Man försätts i klimateriet, "nollställs" så att de kan kontrollera/styra ens cykel synka dig med donatorn.

• förväntan68
    Svar på #1318
    Tack solis, Nu förstår jag fullt och fast. Ok men det kanske blir bra det är ju mycket som jag funderar på.
    Jag ska på min första ÄD. Hur är det med dig?
  • Solis65
    förväntan: Det är min första också. Jag har gjort 3 IVF:er plus FET innan så för mig är inte allt nytt. Det är bara fråga på så svarar vi på det vi vet och det är mycket vid det här laget .

Skriv gärna upp dig på vår lista om du vill, men det är inget krav.

Hoppas det var rätt lista, jag grävde upp den många sidor tillbaka.

Väntar
    Solis65: 43, 1:a ÄD juni
    fille: 1 ÄD 23 juni AVA-Peter, tidigare 3st IVF i Danmark
    Raspberry81 2 ÄD ca 20 Juni (?)
    makima 44år: IVF i Danmark.1:a ÄD på IVI-kliniken i Madrid augusti/september
    Nuet: 4:e ÄD nu i juni

Ruvare:

Gravida:

Squirl 46 år: gravid genom 1:a ÄD okt-07, missfall. Gravid 2:a ÄD mars -08
    Dimmoriskyn: 40 år,ÄD 18:e mars StPetersburg (3:e försöket
    Ayrtons´s sambo´: Gravid efter 2:a försöket i början av mars 2008
    töjet 43år: ET 23/4, första ÄD-försöket
    chris06: ET 28/4
    Ninnie65: Första ÄD-försöket, ET 30 april
Svar på tråden Tråd för de som gör ÄD ute i Europa