Tråd för de som gör ÄD ute i Europa
Här är alla välkomna som vill prata och byta erfarenheter om ÄD utomlands.
En blandtråd för alla kliniker.
Här är alla välkomna som vill prata och byta erfarenheter om ÄD utomlands.
En blandtråd för alla kliniker.
Jag fick göra vul i vecka 6+1 efter ÄD. Då såg man hinnsäcken och en antydan till fostret. Dock kunde inte hjärtat se och med andra ord kunde man inte säga att allt var normalt. Läkaren antydde att ultraljudet var i tidigaste laget och man kunde varken säga bu eller bä. (Man kan ju fråga sig varför de kallat mig så tidigt då...) Jag fick komma tillbaka ca 5 dagar senare och då hade tyvärr hinnsäcken tillbakabildats och graviditeten avstannat. Med detta vill jag absolut inte skrämma dig eller antyda att du skall råka ut för samma sak. Tvärtom! 6+0 är definitivt i tidigaste laget för att se något mer än hinnsäcken. Håll hoppet uppe! Om bara några dagar är chanserna väldigt mycket godare för att det skall gå att se ett hjärta. Håller tummarna!
TACK Cecilia & Chickpea!!
Jag ska hålla modet uppe tills nästa onsdag, då får vi se.
Beklagar att det blev som det blev för dig Chickpea, hur länge sedan är det? Är du på G igen?
Förstår inte heller varför man ska göra UL så tidigt, ingen mening ju!! Bara skrämmer upp i onödan.
Men min hinnsäck som var så OVAL, det är ju också konstigt.
Kram alla!
Ninnie, du gjorde ditt ET på dagen en vecka efter mig eller hur?
Ovh vi hade båda två dagars embryon om jag minns rätt.
Jag gjorde VUL i torsdags och gyn räknade att jag var i vecka 6+nånting och kunde se 2 st 4-millimeters embryon. Jag själv såg endast två mörka områden och ytterligare ett mörkt område som hade väl med mina blödningar att göra.
Läkaren kunde se hjärtfladder i dessa embryon, det kunde inte jag men eftersom hon envisades så tyckte väl jag också att jag såg ngt. Å andra sidan sa hon att det var väldigt tidigt att se riktigt ordentligt och fick därför en ny tid för att se om de/den andra (vid blödningen) är kvar fortfarande.
Jag skulle nog inte ha gått så tidigt till gyn om jag inte haft ont och blödningar.
Mao menar jag att du var nog lite tidig med VUL. Så kolla igen nästa vecka. Håller tummarna för dig i alla fall.
Det var AVA som mailade förra veckan att jag skulle göra ett UL, de sa inte när så jag trodde de menade NU! Jag ska hålla ut tills nästa vecka. Min man sa också att jag ska vänta och inte ta ut det negativa förrän nästa vecka om det då inte ser bra ut. Jag var så deprimerad igår, kunde bara ligga still. Min tankeverksamhet var NOLL, kunde bara tänka på detta. Ville inte prata med någon.
Kan missfall orsakas av att gyn är inne och känner på livmodern (innifrån & utifrån) och av VUL tror ni? Gyn var inne och tryckte ordentligt på livmodern. Blev orolig för det nu.
Och hinnsäcken kanske jag ínte ska bry mig om just nu!
Tack för stöd och ursäkta att jag är EGO just nu!!
töjet: Jag gjorde ET 30 april.
ninnie: Inte för att jag vet, men det verkar ju konstigt om en gynläkare skulle kunna orsaka missfall genom att göra en grundlig undersökning.
De om några borde ju veta vad de kan och inte kan göra.
Jag gjorde en undersökning i vecka 5-6 och jag tyckte att läkaren tryckte till riktigt ordentligt både här och där, men inget hände med bebisen.
Om det skulle gå så olyckligt som ett missfall denna gång så har det säkert inget med varken din läkare eller dina egna aktiviteter att göra.
Kom ihåg att många som får barn på det gamla vanliga sättet ofta inte vet om att de är gravida förrän i vecka 5-6 och har hunnit med både det ena och det andra under de veckorna och ändå stannar fostret kvar.
Försök att inte låta detta uppta ALLA dina tankar utan fokusera på att allt är bra tills motsatsen bevisats. Det finns ju ändå ingenting du kan göra för tillfället, eller hur?
Vi andra tänker på dig och håller tummarna.
Tack alla igen! Ska försöka att detta inte upptar alla min tankar. Känner mig lite lugnare just nu. Kollade in den amerikanska sidan som Cecilia tipsade om, när jag räknar där så ska man eventuellt kunna se hjärtljud 2 juni. Så jag ska hålla mig lugn till nästa vecka!!
Jag tänker på alla er andra också! Vad vi går igenom!!
Ja det är mycket påfrestande detta!! Men jag tror på dig och pyret Om allt ser bra ut vid nästa vul, tycker jag du ska klaga på gynekologen som gjorde den första undersökningen. Ska du till samma igen?
Jag ska till samma igen, det är på vanliga landstings-gyn då kliniken jag gått på ej har öppet under ett par veckor. Hon verkade dock inte så van, det var en ung utländsk gyn. Jag nämnde inget om ÄD där.
Jag hoppas också pyret lever trots avlång och konstig (enligt gyn) hinnsäck. ;)
Nästa vecka får jag veta!!
Hur går det för dig Raspberry?