• isisisis

Tråd för de som gör ÄD ute i Europa

Här är alla välkomna som vill prata och byta erfarenheter om ÄD utomlands.
    En blandtråd för alla kliniker.

• Svar på tråden Tråd för de som gör ÄD ute i Europa
  • Ceciliastockholm

Ninnie - gjorde inte du ET den 30 april? I sådana fall kan du inte vara i vecka 7+0. Du är snarare 6+0 - 6+3 beroende på hur många dagar dina embryos var odlade. När du använder FLs uträknare ska du inte använda första mensdagen (den är oviktig när du gör ÄD). Fyll i ägglossningsdag istället (dagen då donatorn plockades och äggen befruktades). Var det ett frysförsök räkna ut ET minus antal dagar embryot var odlat (ET 30 april - 3 dagars odling = ägglossningsdag 27 april)

Så det verkar som att du är helt rätt i tiden enl din gyn. Så det är fortfarande tidigt att se något.

Klart förvirrande är allt detta!

Cecilia

• fille

Ninnie - Åh vad tråkigt! Det är tur kanske att du jobbar så du inte går och grubblar för mycket. Man vet aldrig, det behöver inte vara kört än... Vi får hoppas att det ser bättre ut nästa vecka!
    Stor kram på dig!

• ninnie65

Tack alla!

Cecilia: Ja jag gjorde ET 30 april, det var bara en tvådagars odling. Tror jag, har fattat att donatorn plockades 28 april. Fick tillbaka två fyrcelliga. Kanske, kanske finns det hopp. Men det hon sa om hinnsäcken lät ju inte kul. Att den hade helt fel form!! Tror du man kan se något nästa onsdag om allt står rätt till?

Kanske mina cykelturer och långa promenader och storhandlingar förstört det. Men de kan ju knappast göra min hinnsäck deformerad. :)

Raspberry: Ingen blödning alls. Däremot såg gyn en liten blödning jämte mitt embryo, kom på nu efteråt att det måste vara tvillingembryot som ej blivit något av! Kanske.

Någon som vet om gyn kan orsaka missfall genom att trycka in ena handens fingrar i slidan och trycka med andra handen utanpå för att känna livmodern. Blev livrädd då gyn gjorde detta!!

Fyyyy vad ansträngande detta. Kan inte tänka på något annat.

Fast jag tänker ändå på ALLA er andra!!

Idag träffade jag en strulig klient som väntar sitt åttonde barn och till råga på allt är hon 40 +, då börjar jag undra varför det inte kan funka för oss!! Men, men livet är sådant. Inga garantier.

• ninnie65

Nu när jag räknade äggplockningsdag som ägglossning blev det vecka 5+5 el 5+6!!

Då kan man ju kanske inte se något alls!

Någon som hört om hur hinnsäcken ska se ut?

• ninnie65

Guuud vad jobbigt detta är. Man skulle ju behöva långsemester tills allt detta är klart. Tills man har satt stopp på det ena eller andra sättet.

• Ceciliastockholm

Ninnie, du ser, det är inte alls konstigt att ni inte såg så mycket, framförallt inte ett tickande hjärta! Fostret börjar växa från vecka 6+0 och sen växer det ca 1 mm per dag. Det är så dom mäter hur långt gången man är i tidiga VUL. Är fostret tex 5 mm har man gått 6+5. Är fostret 14 mm så är man i v 8+0 (6 veckor + 14 dagar blir 8 veckor). Nedan är en länk på hur olika ultraljud ser ut vid olika tillfällen, här är en bild på 5+5, ungefär där du är idag. Tycker inte det ser så runt ut!

www.advancedfertility.com/ultraso1.htm

Här kan man läsa mer om hur utvecklingen ser ut de första veckorna:

www.brooksidepress.org/Products/OBGYN_101/MyDocuments4/Ultrasound/1st_trimester_ultrasound_scannin.htm

Ninnie - en annan sak som du inte ska fundera på är om detta är ditt fel för att du har cycklat och haft dig. Man kan leva precis som vanligt vid en graviditet. Oavsett om det är ÄD eller ej!

• ninnie65

Jaa du Cecilia, vad ska man tro! Gyn sa att fostret var ca 1,5 mm och om jag bara är 6+0 el 6+3 så kan det kanske stämma. Gyn verkade inte så van alls.

Min hinnsäck var dock ovalare än de på bilderna tyckte jag.

Bara att vänta och se.

Har inte ringt min man ännu och sagt att jag varit på VUL, vågar knappt berätta.

• ninnie65

Kanske skulle jag göra VUL om två veckor istället? Vad tror du?

Är det för tidigt nästa onsdag?

Vilken vecka får du att jag är i? Äggplock 28 april ET 30 april.

• ninnie65

Fick du det också till 5+5?

Guuud vad stirrigt detta blev, förlåt alla mina inlägg.

TACK för snabba svar!!

• Ceciliastockholm

FLs uträknare räknar fel på en dag om man gjort ivf/ÄD. Den räknar befruktingen dagen efter ägglossning, men vi vet ju bättre för vi vet exakt när befruktningen skedde!

Här en en bättre kalender där du fyller i äggplock/retreival. Du är i v. 6+0.

www.ivf.ca/calcu.htm

Tror att nästa onsdag är bra, då är du 7+2 och borde se mycket mer. Åtminstone ett foster på ca 10-12 mm och förhoppningsvis ett tickande hjärta om allt står rätt till. Håller verkligen tummarna för dig.

Cecilia

Svar på tråden Tråd för de som gör ÄD ute i Europa