• challis77

Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?

Visste inte vart jag skulle lägga detta, valde till sist etik...

Vad skulle hända om Victoria och Daniel fick ett handikappat barn. Jag menar den förstfödda skall ju ta över tronen en vacker dag, men tänk om de får ett barn med adhd, är det ok? Är det ok om barnet har downs? Är det ok om barnet är hörselskadat? Vart går gränsen? Finns det nån gräns?

...eller tänk om Viccan eller Daniel är infertil, får ett adopterat barn ta över tronen? Tror ni de skulle "våga" adoptera ett mörkhyat barn? Varför? Varför inte? Får ett barn som tillkommit genom äggdonation/spermiedonation ta över tronen? Tror ni kungahuset skulle berätta om något sådant inträffade, eller skulle det bli nedtystat?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?
  • Goliz

Oj, det var en fråga det me...
    Har inte tänkt på det sättet, men intressant...
    Ja, det kan man ju fråga sig. Jag tror nog kanske inte att det skulle vara någon skillnad, det är ju en sån modern kungafamilj

• Triple Trouble

jag har faktist också tänkt på det, vad hade hänt om kungen inte fått tre så "normala" barn??? jag har faktist spekulerat i att de skulle adoptera bort det barnet då till någon släkting eller nått.

tänk också om alla kungabarnen hade anlag för kraftig övervikt..hade det varit accepterat?

• homemade

Svårt att se att en adopterad somalier skulle bli kung i sverige... även ett utvecklingstört barn

• Henrik31

Men nuvarande kungen fick ju bli det?

homemade skrev 2007-12-13 00:12:59 följande:
    Svårt att se att en adopterad somalier skulle bli kung i sverige... även ett utvecklingstört barn
  • Dorian Ertymexx

Med litet tur skulle det leda till att vi äntligen fick demokrati på riktigt, och inte en smygdiktatur som vi har nu.

Men sannolikt skulle då något av syskonens barn få ärva titeln då. Finns säkert en massa regler kring det där, det kan du ge dig på.

• en glad

Assisterad befruktning skulle vi nog aldrig få veta något om...

Förståndshandikappad kan inte bli kung/drottning eftersom det med all säkerhet måste vara en person som helt rättskapabel dvs inte är satt under förmyndare av något slag.

Adopterat "normalt" barn kan med all säkerhet få överta tronen dvs är ju i juridisk mening jämställd med ett biologiskt barn.

• homemade

Förvisso men han är ju inte afrikan i alla fall, alltid något

Henrik31 skrev 2007-12-13 00:19:41 följande:
  • Triple Trouble
    Henrik31 skrev 2007-12-13 00:19:41 följande:
    är kungen somalier?
  • Goliz

Another baby maybe skrev 2007-12-13 00:21:19 följande:

är kungen somalier?
    Ha ha
Svar på tråden Vad skulle hända om kronprinsessan får ett handikappat barn?