• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Niinii

Gud vad skönt. En tråd där vi alla kan samsas :)
    Tänk om det vore såhär i palestina.
    peace.

• teek taak
    Murloc skrev 2007-09-26 17:51:19 följande:
    teek taakJag har inte skrivit någonstans att de hade med saken att göra.
    Ber om ursäkt om jag missuppfattade ditt inlägg.
  • teek taak
    morotsland skrev 2007-09-26 20:27:38 följande:
    Rekommenderar en mycket intressant bok jag just läst:www.iktk.se/nyheter/200 7/070523_ettannatisrael.phpSusan Nathan är en judisk kvinna uppfostrad i sionistisk tradition som flyttar till Israel och blir varse alla orättvisor och diskriminering. Hon beskriver detta mycket detaljerat och med många personliga exempel. Upprörande och sorgligt men också lärorikt!
    Detta var verkligen intressant.

Rekommenderar också Jews against zionism www.jewsagainstzionism.com/
  • gudrun

Titta på lite nyheter som inte är vinklade.....
    ALL skull är INTE det israeliska folkets!!!'

Zebilah skrev 2007-09-26 21:16:04 följande:
    BOJKOTTA ISRAEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!Blir så upprörd varge gåg jag tittar på arabiska nyheter och ser hur de behandlar de palestinsa folket. Det är skamligt, man undrar om dessa människor har något hjärta alls. *äcklad*
  • gudrun

Jag menar: Titta på nåt annat än ARABISKA nyheter..

gudrun skrev 2007-09-26 23:02:23 följande:
    Titta på lite nyheter som inte är vinklade.....ALL skull är INTE det israeliska folkets!!!'
  • morotsland

gudrun: Alla nyheter är ju vinklade på något sätt. Dagens Nyheter är t.ex. väldigt israelvänliga. Man får bilda sig en uppfattning som bygger på många olika källor och redogörelser. Det är omöjligt att undgå Israels historia av kränkningar mot mänskliga rättigheter och statens ansvar för dagens kaos. Om man inte är förblindad av sionistiskt hat förstås.

• morotsland

gudrun: Och att lägga ansvaret på Israel innebär ju inte att man lägger det på hela det israeliska folket. Eller menar du kanske det judiska folket i Israel? Många araber är ju israeliska medborgare om än i avsaknad av rättigheter. Och det finns ju en liten del israeliska judar som faktiskt söker förändring.

• gudrun

Javist,nyheter är vinklade mer eller mindre.
    Arabiska nyheter tror jag är MYCKET vinklad,det var det jag menade.
    Jag menar att Israel INTE är ensam om att bära skulden....

morotsland skrev 2007-09-26 23:14:02 följande:
    gudrun: Alla nyheter är ju vinklade på något sätt. Dagens Nyheter är t.ex. väldigt israelvänliga. Man får bilda sig en uppfattning som bygger på många olika källor och redogörelser. Det är omöjligt att undgå Israels historia av kränkningar mot mänskliga rättigheter och statens ansvar för dagens kaos. Om man inte är förblindad av sionistiskt hat förstås.
  • morotsland

gudrun: Jag kan inte arabiska och har aldrig tittat på arabiska nyheter så jag har ingen aning. Vad menar du med skuld? Det är Israels ockupation och behandling av palestinier som är grundproblemet. Israel är den enda part med möjlighet att faktiskt göra något åt situationen. De skulle t.ex. kunna avbryta ockupationen, utrymma bosättningarna, säkerställa bildandet av en palestinsk stat/federation, garantera rättigheterna för alla palestinier som fördrevs 48, upphöra med sin apartheidpolitik gällande markägande etc etc.
    Ovanstående betyder inte att allt som alla palestinier eller palestinska organisationer gör är bra och rimligt, det är en helt annan fråga.

• Zebilah
    gudrun skrev 2007-09-26 23:28:56 följande:
    Javist,nyheter är vinklade mer eller mindre.Arabiska nyheter tror jag är MYCKET vinklad,det var det jag menade.Jag menar att Israel INTE är ensam om att bära skulden....
    Varför skulle just arabiska nyheter vara mer vinklade??
    För att kunna bli morphad krävs skarp närbild av ansiktet
Svar på tråden Israel/Palestina