• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • teek taak

"Nu är det 400 000 som kallar sig Palestinier och vill ha det judarna byggt upp."

och 5 miljoner på flykt som inte har rätt att återvända enligt israel.

• BadSector

"och 5 miljoner på flykt som inte har rätt att återvända enligt israel."

5 mille säger du.

Vad flyr de ifrån - Israel?

Det bode inte ens i NÄRHETEN så många i det som idag kallas Israel när det bildades.

• morotsland

BS: "De hade redan köpt större delen av det som blev Israel, och det mesta av det var öken"

Innan fördrivningen av palestinierna vid kriget 48 hade sionisterna köpt mindre än tio procent av det som nu är Israel.

• Bobbenn
    Zebilah skrev 2007-09-27 10:21:21 följande:
    Det är din egen tolkning. Dom som behandlar palestinierna på det sättet som dom gör äcklar mig, jag har aldrig skrivit att ALLA är så, så du kan lägga ner direkt.
    Då är vi överrens =) Men det finns ju den andra sidan också.
    Niinii skrev 2007-09-27 11:18:58 följande:
    Vad fan pratar du om?Vilka är 'vi'? Vad bablar du om?
    Varför så agressiv? Vi var ett samlat ord för dom som skriver att ISRAEL har skulden i allt. Detta tolkas lätt som HELA landet Israel när det är enstaka människor och ledare det handlar om
    gudrun skrev 2007-09-27 13:18:46 följande:
    Ja,DET gör det...Säg det till alla som vil förinta Israel..
    Palestinierna vill inte förinta, dom vill bara bo där dom också. Det är tråkigt det som sker där men det är självförsvar.
  • Gutegirl
    Andrea skrev 2007-09-28 07:25:49 följande:
    Jag stödjer tveklöst Israel.
    Får man fråga varför?
    Krama Suri i hennes GB, allihop!
  • Andrea
    Gutegirl skrev 2007-09-28 08:58:09 följande:
    Får man fråga varför?
     Ja men jag orkar inte ge ett svar, då konflikten är så pass infekterad. Eller stödjer och stödjer, det bästa vore väl om både palestinier och israeler kunde bo tillsammans, men det kommer aldrig att ske. Jag anser att Israel hör till israelerna helt enkelt.
  • Gutegirl
    Andrea skrev 2007-09-28 11:42:04 följande:
     Ja men jag orkar inte ge ett svar, då konflikten är så pass infekterad. Eller stödjer och stödjer, det bästa vore väl om både palestinier och israeler kunde bo tillsammans, men det kommer aldrig att ske. Jag anser att Israel hör till israelerna helt enkelt.
    Tycka saker kan man ju alltid göra, men varöfr tycker du som du gör?
    Krama Suri i hennes GB, allihop!
  • Murloc

Varför var det tvunget att heta Israel? Kunde det fortfarande inte heta Palestina, och folk kunde bott där ändå?

• teek taak
    Murloc skrev 2007-09-28 11:47:03 följande:
    Varför var det tvunget att heta Israel? Kunde det fortfarande inte heta Palestina, och folk kunde bott där ändå?
    I gamla kartor, före ockupationen hette landet Palestina. Även i judarnas bibel står det att det var filistiner som bodde där. Filistiner (palestiner).
Svar på tråden Israel/Palestina