• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Charlie dont surf

teek taak skrev 2007-09-29 18:25:58 följande:

Charlie dont surf Skyldigheten läggs på ockupanterna, inte på landets ursprungliga befolkningen. Så jag stödjer det palestiniska försvar av sitt hemland.
    Tyvärr tycker jag det ska lösas utan vapen, så alla våldshandlingar är att se som onödigt helt klart.
  • Free Spirit
    Charlie dont surf Skyldigheten läggs på ockupanterna, inte på landets ursprungliga befolkningen. Så jag stödjer det palestiniska försvar av sitt hemland.
    Så du søtter terror mot uskyldige..tex hamas og deres tilhengere?
  • no pasaran

Jag stödjer ALLT palestina/Palestinier gör mot staten Israel.

Det finns inga ursäkter för de brott mot mänskligheten fasciststaten Israel begår mot ett försvarslöst folk.

• teek taak

Free Spirit skrev 2007-09-29 18:37:07 följande:

Så du søtter terror mot uskyldige..tex hamas og deres tilhengere?
    Hamas är inga terrorister. De är palestinier som försvarar sitt land mot den terroristiska ockupationen som utövat terrorism sen 1948. En terroristisk stat som byggdes med stöd av väst.
  • teek taak

Charlie dont surf skrev 2007-09-29 18:31:25 följande:

Tyvärr tycker jag det ska lösas utan vapen, så alla våldshandlingar är att se som onödigt helt klart.
    Inte jag heller tror på att våld löser problem. Men den som använder våld får våld tillbaka. Och detta kommer att fortsätta. Detta är en infekterad fråga som inte går att lösa så länge staten israel utövar terrorism och rasism mot oskyldiga palestinier.
  • En helt vanlig mamma

sorry, menade saklart de vapen de inhandlar fran Ryssland. Men, snalla, ge mig exempel pa alla de fredsforhandlingar kringliggande arablander har forsokt sig pa med Israel, jag ar nyfiken.

Alla de palestinier, ca 200 000 som lamnade Isarel i sin begynnelse, tycker ni verkligen att de ska fa atervanda?
    Nu 60 ar senare vill ca. 6 miljoner atervanda till sina forna bostadsplatser som inte langre existerar.
    Varfor vill de inte bo i Jordanien, Egypten, Libanon eller var de bott de senaste 60 aren? Har de det inte bra dar? Tror de att ett overbefolkat Israel skulle vara battre?

Jag ar intresserad av svar har, inte bara "Oooh, doooh, vad babblar du om?"

Ni som anser att alla "palestinier" ( nu inkluderat alla som lamnade israel for 60 ar sedan) bor atervanda till sina hem, hur ska Israel kunna ga runt med en okning av invanare pa 100%? Vilka lander skulle kunna klara av det och samtidigt kunna forsorja sina invanare??

• teek taak

new york brud

Det är inte palestiniernas problem. De har rätt att återvända till sitt hemland som de blev tvingade att lämna pga ockupationen. Varför har européerna rätt att flytta till israel men inte landets ursprungliga befolkning? Skulle jag som invandrare ger mig själv rätten att driva svenskarna utanför Sverige bli rätt?

"Varfor vill de inte bo i Jordanien, Egypten, Libanon eller var de bott de senaste 60 aren?"

Varför ska de göra det när de har ett land? Varför ger israel sig rätten att förbjuda palestinierna att återvända till sitt hemland?

• En helt vanlig mamma

Teek Taak, men under vilken ockupation fordrevs dessa 200 000 palestinier? Som jag forstatt det sa lamanade det landet innan Israel attackerades av 7 omringande lander, lagom timing liksom.
    Nu, 60 ar senare vill de atervanda. Men, med vilket medborgarskap? Kan de acceptera Israel eller vill de atervanda till palestina?

• teek taak

new york brud

De tvingades lämna sina hem precis när England lämnade makten åt sionisterna. Det har pågått under en lång tid.

"Nu, 60 ar senare vill de atervanda. Men, med vilket medborgarskap? Kan de acceptera Israel eller vill de atervanda till palestina?"

Den som tvingas lämna sitt land har alltid i minnet att återvända, så det är inte en fråga om de vill återvända nu. Varför ska man acceptera en ockuperad stat? Jag ansökte inte om svenskmedborgarskap före år 2000 eftersom då kunde man bara behålla ett enda medborgarskap. Nu när det blivit möjligt att fu dubbla medborgarskap har jag två. Samma sak för palestinierna, varför ska de acceptera israel som bestulit deras land?

• En helt vanlig mamma

Teek Taak,

Precis med den har installning kan man aldrig na en tvastatslosning. "Varför ska man acceptera en ockuperad stat? ... Samma sak för palestinierna, varför ska de acceptera israel som bestulit deras land?"
    Men, nu ar staten Israel bildad. 60 ar sedan och det var England som "gav bort" sin koloni. De senaste tva generationerna israeler, vad ska man gora av dem om Israel inte langre skall existera?

Sedan talar du om "De tvingades lämna sina hem precis när England lämnade makten åt sionisterna".

Vem tvingade dem att lamna Israel? och varfor lamnade inte i sadana fall alla palestinier/ araber Israel?

Svar på tråden Israel/Palestina