• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-26 19:49:12 följande:
    Det är verkligen hemskt med dessa kränkningar av mänskliga rättigheter. Bra att Amnesty tar upp detta!Jag har dock fortfarande inte sett några bevis för att våra biståndspengar går till dessa kriminella gäng. Det är ju inte så att SIDA dumpar 273 miljoner på den palestinska myndighetens konto. De konkreta projekten ansvarar oragnisationer som Svenska Kyrkan, LO, Diakonia, Palmescentret för, de får söka pengar från SIDA för olika projekt och de ska redovisa vad de gör med pengarna. Men jag är fullt medveten om att SIDA fått klagomål vad gäller redovisningen rent generellt, måste bli bättre!Att situationen ser ut som den gör innebär ju att de _vanliga männsikornas_ behov av vårt stöd är ännu större. Det är fullt möjligt att ge bra bistånd som syftar till att bygga upp det civila samhället, stärka kvinnor, skapa en fungerande ekonomi osv. Man ska självklart kräva ordentlig redovisning av pengarna. Vi slutar ju inte ha dagis och skolor i invandrartäta områden här i Sverige bara för att det rekryteras personer till kriminella gäng därifrån.
    Då man granskade 15 av SIDAs projekt hittade man korruption, försvunna pengar, "konsultuppdrag", och obefogat höga löner. Inget av projekten var utan anmärkning. Nu vet jag inte om något av dessa granskade projekt var på Gazaremsan eller på Västbanken, men jag kan svårligen tänka mig att det skulle vara bättre ordning på SIDAs pengar där.

Även de pengar som är avsedda för civil förvaltning i "Palestinska myndigheten" kan lätt smusslas undan och omvandlas till Kalashnikovs. SIDA bryr sig bara om att pytsa ut pengar; nästan två miljarder de senaste åren gått till araberna i Gaza och på Västbanken. Och det är bara Sveriges bidrag. Andra länder pytsar också ut hundratals miljoner. Resultaten är inte imponerande.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-26 19:57:56 följande:

Muminpappa"Det är beklagligt att svenska skattepengar går till sådan verksamhet."Kanske sverige tycker det är bra att de skjuter varandra för hade de skjutir israel med dessa vapen hade de inte fått en 50 öring
    Jag är helt övertygad om motsatsen. Svenska politiker, och framför allt vänsterblocket, är synnerligen palestinavänliga och judefientliga, liksom TT som valde att censurera Amnestyrapporten.

tt-kritik.blogspot.com/
  • snöstjärna71
    Solitär skrev 2007-10-26 19:59:01 följande:
    Då man granskade 15 av SIDAs projekt hittade man korruption, försvunna pengar, "konsultuppdrag", och obefogat höga löner. Inget av projekten var utan anmärkning. Nu vet jag inte om något av dessa granskade projekt var på Gazaremsan eller på Västbanken, men jag kan svårligen tänka mig att det skulle vara bättre ordning på SIDAs pengar där. Även de pengar som är avsedda för civil förvaltning i "Palestinska myndigheten" kan lätt smusslas undan och omvandlas till Kalashnikovs. SIDA bryr sig bara om att pytsa ut pengar; nästan två miljarder de senaste åren gått till araberna i Gaza och på Västbanken. Och det är bara Sveriges bidrag. Andra länder pytsar också ut hundratals miljoner. Resultaten är inte imponerande.
    De granskade projekten var alla i Afrika. Men självklart kan detta förekomma även i Palestina.

tv4nyheterna.se/1.181651/nyheter/2007/10/02/sida_anklagas_for_korruption_i_afrikaprojekt

Pengarna behöver aldrig nå palestinska myndigheten, eller nån annan regering. När man ska stärka det civila samhället bör man ju arbeta direkt med organisationer på plats, t ex kyrkor, skolor, fredsorganisationer, organisationer för kvinnors rättigheter. Och självklart ska man ha redovisning även där.
  • teek taak
    Solitär skrev 2007-10-26 20:04:00 följande:
    teek taak skrev 2007-10-26 19:57:56 följande:
    Jag är helt övertygad om motsatsen. Svenska politiker, och framför allt vänsterblocket, är synnerligen palestinavänliga och judefientliga, liksom TT som valde att censurera Amnestyrapporten. tt-kritik.blogspot.com/
    Påminner dig att du en gång förkastade en blogg jag länkat till men du vill nu att jag ska kolla på de blogg du hänvisar till som om de är rena fakta. Nej det gör jag inte. Inte ens i din Amnestylänken står det att biståndspengarna användes till vapen.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-26 20:27:03 följande:

Påminner dig att du en gång förkastade en blogg jag länkat till men du vill nu att jag ska kolla på de blogg du hänvisar till som om de är rena fakta. Nej det gör jag inte. Inte ens i din Amnestylänken står det att biståndspengarna användes till vapen.
    Citerar ur pressreleasen till Amnestys rapport:
    "Amnesty uppmanar även det internationella samfundet att upphöra med vapenhandel tills man kan garantera att vapnen inte kommer att användas till att kränka de mänskliga rättigheterna."

Uppenbarligen köper de palestinska territorierna vapen. Några andra pengar än biståndspengar lär inte myndigheten ha till detta.
  • teek taak

Muminpappa

Läs snöstjärna71 inlägg #473!

• Chutzpah

Jag stödjer Israel. I ett område som kryller med efterblivna länder med tillhörande efterblivna regeringar/presidenter finns ju bara Israel som enda demokrati. Kvinnor har samma rättigheter som män. De kan rösta, köra, välj själv sin livspartner osv.

Klart köper Israel vapen. Det skulle ni också göra om ni var ett litet land (mindre än Småland) bokstavligen omringad av länder som har för avsikt att utplåna er.

Israels agerande är inte ett agerande, utan ett reagerande.

Jag stödjer självklart inte ALLTING som Israels regering gör, men jag stödjer inte heller allting Sveriges regering gör, eller regeringen i mitt hemland. Finns det någon som verkligen stödjer allt som den egna regering gör.... alltså, förutom de som är så illa tvungna?

Det är en svår och infekterad fråga, det här med Israel/Palestina. Hur gör man när det är rätt mot rätt?

• teek taak

Chutzpah

Israel är långt ifrån att vara demokratiskt där palestinier betraktas som landets lägsta klass. Det är inte demokratiskt att israel inte tillåter palestinska barn komma in från Gaza för att få vård efter de sanktionerat deras del. Det är inte demokratiskt att en stat ockuperar en annan. De efterbelivna länder du pratat om är det tack vare zionisternas planer för att få dem under kontroll. Palestina var ingen öken när israel ockuperat landet. Detta har judar bevittnat om.

Så du som judinna stödjer ju självklart ockupationsstaten. Men det finns ärliga judar som motstätter sig detta och de är aktiva att upplysa andra folk om vad som är sant för zionister verkar ha hjärntvättat de flesta med sin falsk propaganda.

• Chutzpah

Det är synd, teek taak, att du inte läste mitt inlägg ordentligt, utan valde att hitta på istället.

Med tal om propaganda... det verkar som om din egen propagandamaskin rullar för fullt här i dessa trådar. Jag undrar vem det är som är den verkliga hjärntvättad, du som propagerar som en nyfrälst, eller jag som enbart skrev mina åsikter, som TS bad folk att göra.

Som sagt, du har din egen syn på saker och ting, och det har jag också. Vi vet att vi har rätt. Du har inte mer rätt än jag.

• Free Spirit
    teek taak skrev 2007-10-26 22:09:29 följande:
    Chutzpah Israel är långt ifrån att vara demokratiskt där palestinier betraktas som landets lägsta klass. Det är inte demokratiskt att israel inte tillåter palestinska barn komma in från Gaza för att få vård efter de sanktionerat deras del. Det är inte demokratiskt att en stat ockuperar en annan. De efterbelivna länder du pratat om är det tack vare zionisternas planer för att få dem under kontroll. Palestina var ingen öken när israel ockuperat landet. Detta har judar bevittnat om. Så du som judinna stödjer ju självklart ockupationsstaten. Men det finns ärliga judar som motstätter sig detta och de är aktiva att upplysa andra folk om vad som är sant för zionister verkar ha hjärntvättat de flesta med sin falsk propaganda.
    Til oplysning så ble det lile landet gitt til dem av FN om du ik har fått det med deg endå.
    Okkupert? Lurer på hvem som har okkupert hva..

Dessuten når jøden først kom til landet for mange tusen år siden bestod det av flere folkeslag.
Svar på tråden Israel/Palestina