snöstjärna71 skrev 2007-10-26 19:49:12 följande:
Det är verkligen hemskt med dessa kränkningar av mänskliga rättigheter. Bra att Amnesty tar upp detta!Jag har dock fortfarande inte sett några bevis för att våra biståndspengar går till dessa kriminella gäng. Det är ju inte så att SIDA dumpar 273 miljoner på den palestinska myndighetens konto. De konkreta projekten ansvarar oragnisationer som Svenska Kyrkan, LO, Diakonia, Palmescentret för, de får söka pengar från SIDA för olika projekt och de ska redovisa vad de gör med pengarna. Men jag är fullt medveten om att SIDA fått klagomål vad gäller redovisningen rent generellt, måste bli bättre!Att situationen ser ut som den gör innebär ju att de _vanliga männsikornas_ behov av vårt stöd är ännu större. Det är fullt möjligt att ge bra bistånd som syftar till att bygga upp det civila samhället, stärka kvinnor, skapa en fungerande ekonomi osv. Man ska självklart kräva ordentlig redovisning av pengarna. Vi slutar ju inte ha dagis och skolor i invandrartäta områden här i Sverige bara för att det rekryteras personer till kriminella gäng därifrån.
Då man granskade 15 av SIDAs projekt hittade man korruption, försvunna pengar, "konsultuppdrag", och obefogat höga löner. Inget av projekten var utan anmärkning. Nu vet jag inte om något av dessa granskade projekt var på Gazaremsan eller på Västbanken, men jag kan svårligen tänka mig att det skulle vara bättre ordning på SIDAs pengar där.
Även de pengar som är avsedda för civil förvaltning i "Palestinska myndigheten" kan lätt smusslas undan och omvandlas till Kalashnikovs. SIDA bryr sig bara om att pytsa ut pengar; nästan två miljarder de senaste åren gått till araberna i Gaza och på Västbanken. Och det är bara Sveriges bidrag. Andra länder pytsar också ut hundratals miljoner. Resultaten är inte imponerande.