• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 18:17:01 följande:

MuminpappaWikipedia anger oftast källor till sina artiklar. Var är källan för det du citerade?Förresten, jag glömde att Libanon, israels grannland har fria val. Tänkte tillägga det ifall du avslår UAE. Palestina har också fria val men tyvärr motsatte västvälrden detta.
    Källan var en site som i sin tur refererade till Reuters. Tyvärr var inte artikeln längre kvar där, men du kan få en källa till:

news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6185199.stm

Inte någon imponerande form av demokrati.

Vad beträffar Libanon, så är parlamentsplatserna kvoterade enligt etnicitet och religion för att inte muslimerna ska förstöra landet allt för mycket. Inte något paradexempel på demokrati det heller.
  • teek taak
    MissUniversum skrev 2007-10-27 19:09:00 följande:
    Israel bombar medans palestina kastar sten, VILKET ÄR VÄRST??? bojkotta Israel!
    Hehe jadu bra poäng

Bojkotta israel
  • snöstjärna71

När det gäller huruvida Israel är demokratiskt hänvisar jag till mitt inlägg 506.

På papperet är Israel en demokrati men DET ÄR ETT FAKTUM att palestinierna som är medborgare i Israel inte har samma rättigheter som de judiska medborgarna. Men det spelar ingen roll hur mycket jag och andra här påpekar detta och vilka fakta vi redovisar för ni Free Spirit och Muminpappan vill helt enkelt inte tro att det är så. Jag vill ändå tipsa om boken "Ett annat Israel" av Susan Nathan. Hon är judinna som gjort aliya, alltså utvandrat till Israel, men upptäckt hur saker och ting står till i hennes nya hemland. Boken finns att köpa på Pocketshop. Och Israels relationer till sina grannar kan aldrig fungera som en ursäkt för att diskriminera de palestinier som är medborgare i Israel.

Angående om världssamfundet stod bakom upptättandet av ett judiskt nationalhem och senare en judisk stat i Palestina tycker jag man glömmer en sak. De som bodde där (palestinierna) tillfrågades aldrig. Vad har länder som Storbritanien och USA för rätt att bestämma över huvudet på landets invånare? Hur skulle ni reagera om FN bestämde att ert land skulle delas och hälften skulle tillfalla invandrarna i ert land? Varför kan ni inte ens försöka sätta er in i palestiniernas situation?????

• snöstjärna71
    Solitär skrev 2007-10-27 11:21:28 följande:
    Din slutsats är helt felaktig. Jag tycker alla människor är lika mycket värda. Däremot är gamla socialdemokratiska ordspråket "Gör din plikt - kräv din rätt" är värt att fundera extra mycket över. I det här fallet tycker jag att den arabiska befolkningen i Gaza, Västbanken och för den delen hela den övriga arabisktalande världen inte levt upp till den första delen: att göra sin plikt. Plikten att bidra konstruktivt till det egna samhällets uppbyggnad.
    Och vad menar du att de skulle göra?????

Vet du något om de förhållanden som råder på Västbanken? Vet du hur muren och ockupationen gör det oerhört svårt att leva nåt liv överhuvud taget för palestinierna där????

Har folket i Zimbabwe inte gjort sin plikt eftersom deras samhälle står på ruinens brant? Har Nordkoreas befolkning inte gjort sin plikt eftersom de inte fått bort sin kommunistiska diktatur?

Och återigen drar du alla palestinier över en kam.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-27 19:25:38 följande:
    När det gäller huruvida Israel är demokratiskt hänvisar jag till mitt inlägg 506. På papperet är Israel en demokrati men DET ÄR ETT FAKTUM att palestinierna som är medborgare i Israel inte har samma rättigheter som de judiska medborgarna. Men det spelar ingen roll hur mycket jag och andra här påpekar detta och vilka fakta vi redovisar för ni Free Spirit och Muminpappan vill helt enkelt inte tro att det är så. Jag vill ändå tipsa om boken "Ett annat Israel" av Susan Nathan. Hon är judinna som gjort aliya, alltså utvandrat till Israel, men upptäckt hur saker och ting står till i hennes nya hemland. Boken finns att köpa på Pocketshop. Och Israels relationer till sina grannar kan aldrig fungera som en ursäkt för att diskriminera de palestinier som är medborgare i Israel.Angående om världssamfundet stod bakom upptättandet av ett judiskt nationalhem och senare en judisk stat i Palestina tycker jag man glömmer en sak. De som bodde där (palestinierna) tillfrågades aldrig. Vad har länder som Storbritanien och USA för rätt att bestämma över huvudet på landets invånare? Hur skulle ni reagera om FN bestämde att ert land skulle delas och hälften skulle tillfalla invandrarna i ert land? Varför kan ni inte ens försöka sätta er in i palestiniernas situation?????
    Visst kan jag sätta mig in i deras situation. Ingen frågade karelarna heller då sovjetfascisterna tog deras hus och hem. Det skedde ungefär samtidigt som Israel bildades. Varför har karelarna anpassat sig, medan araberna i Gaza och på Västbanken inte har det?
  • teek taak

Muminpappa

"Vad beträffar Libanon, så är parlamentsplatserna kvoterade enligt etnicitet och religion för att inte muslimerna ska förstöra landet allt för mycket. Inte något paradexempel på demokrati det heller."

Fast om du jämför det med israel så ser man att libanon är mer demokratiskt Sen så hävdade du i ett annat inlägg lite bakåt att muslimerna är en majoritet i libanon. Hur förklarar du det?

• Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 19:42:09 följande:

Muminpappa"Vad beträffar Libanon, så är parlamentsplatserna kvoterade enligt etnicitet och religion för att inte muslimerna ska förstöra landet allt för mycket. Inte något paradexempel på demokrati det heller."Fast om du jämför det med israel så ser man att libanon är mer demokratiskt Sen så hävdade du i ett annat inlägg lite bakåt att muslimerna är en majoritet i libanon. Hur förklarar du det?
    sv.wikipedia.org/wiki/Libanon

Läs under "Demografi", så förstår du. Druser och muslimer räknas ihop i denna statistik och utgör idag 2/3 av befolkningen. Huruvida druser är muslimer kan man diskutera. Jag betraktar druserna som muslimer, men det kanske inte du gör.
  • teek taak

Muminpappa

Ja det är franska kolonialisters rester som råder där som de lämnat efter sig. Faktum är att det är fria val till skillnad mot israel som som diskriminerar palestinierna trots de är landets ursprungsfolket.

Nja druzer är inte muslimer. De tror på inkarnationen som kristna gör. Vad du anser om dem bryr jag mig inte om.

• snöstjärna71
    Solitär skrev 2007-10-27 19:34:54 följande:
    Visst kan jag sätta mig in i deras situation. Ingen frågade karelarna heller då sovjetfascisterna tog deras hus och hem. Det skedde ungefär samtidigt som Israel bildades. Varför har karelarna anpassat sig, medan araberna i Gaza och på Västbanken inte har det?
    Bra, då erkänner du i alla fall att israelfascister tog palestiniernas hus och hem .

Jag är inte insatt i karelarnas historia och tänker inte ge mig in i någon jämförelse. Dock kan noteras att Västbanken och Gaza utgör mindre än 25 % av Palestinamandatet, medan Karelen väl utgjorde knappt 10% av Finland. Finland är dessutom betydligt mycket större än Palestina.
  • Free Spirit
    MissUniversum skrev 2007-10-27 19:09:00 följande:
    Israel bombar medans palestina kastar sten, VILKET ÄR VÄRST??? bojkotta Israel!
    Nååå..du glemte at araberene bruker selvmordsbomber og rakketer..
Svar på tråden Israel/Palestina