• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 00:07:48 följande:

Nååå..du glemte at araberene bruker selvmordsbomber og rakketer..
    Ordet "brukar" är kanske lite att ta i?
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-27 19:33:13 följande:
    Och vad menar du att de skulle göra????? Vet du något om de förhållanden som råder på Västbanken? Vet du hur muren och ockupationen gör det oerhört svårt att leva nåt liv överhuvud taget för palestinierna där???? Har folket i Zimbabwe inte gjort sin plikt eftersom deras samhälle står på ruinens brant? Har Nordkoreas befolkning inte gjort sin plikt eftersom de inte fått bort sin kommunistiska diktatur?Och återigen drar du alla palestinier över en kam.
    Må igjen mine om at det er et sikkerhetsgjerde og ik mur..dessuten er den til for å beskytte folket mot å bli drept, men det er ik viktigt forstår eg..Selv her i Norge har en sikkerhetsgjerde for å beskytte mot terror, selv om det IKKE er nødvendig.
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-10-28 00:09:42 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-28 00:07:48 följande:Ordet "brukar" är kanske lite att ta i?
    Nei!!!
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-28 00:17:16 följande:

Nei!!!
    Nice. Hur många självmordsbombning skett under 2006-2007? Någon statistik?
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-27 20:27:34 följande:
    Bra, då erkänner du i alla fall att israelfascister tog palestiniernas hus och hem . Jag är inte insatt i karelarnas historia och tänker inte ge mig in i någon jämförelse. Dock kan noteras att Västbanken och Gaza utgör mindre än 25 % av Palestinamandatet, medan Karelen väl utgjorde knappt 10% av Finland. Finland är dessutom betydligt mycket större än Palestina.
    Her er en smakbit av hva eg skrev tidligere i tråden:

Mandatet slo videre fast at jødiske bosetninger skulle fremmes av Storbritannia; de skulle stimuleres på en aktiv måte av mandatmakten og omfatte alle typer landområder, inklusive statsjord (overtatt etter Tyrkia) og land til offentlig bruk (art.6). Statlig land utgjorde den største delen, 71%. Etter forslag fra Storbritannia begrensete Folkeforbundet de jødiske bosetningene til den del av mandatområdet som lå vest for elven Jordan. Området øst for elven ble gjort til et arabisk emirat, Transjordan, som i 1946 ble til det selvstendige kongedømmet Jordan. Omkring 3/4 av innbyggerne der er fra vest-Palestina, slik at staten Jordan faktisk er en palestinsk stat. Kong Abdullah ville kalle sin stat Palestina, men britene frarådet ham. Navnet ble Jordan, og tanken var at kongen kunne få land også på vestsiden av elven. Slik oppstod det kunstige navnet "Vestbredden", som ikke finnes på noe kart før 1948.
  • teek taak

Behöver någon översätta till mig

• Solitär
    Bra, då erkänner du i alla fall att israelfascister tog palestiniernas hus och hem . Jag är inte insatt i karelarnas historia och tänker inte ge mig in i någon jämförelse. Dock kan noteras att Västbanken och Gaza utgör mindre än 25 % av Palestinamandatet, medan Karelen väl utgjorde knappt 10% av Finland. Finland är dessutom betydligt mycket större än Palestina.
    Det såkallade "Palestina" utgör inte ens en procent av arabvärlden. Araberna kunde mycket väl ha bosatt sig i den övriga arabvärlden, liksom karelarna i Finland bosatte sig i resten av Finland.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-28 00:19:13 följande:

Free Spirit skrev 2007-10-28 00:17:16 följande:
    Nice. Hur många självmordsbombning skett under 2006-2007? Någon statistik?
    Det är inte "palestiniernas" förtjänst. Det beror på att Israel har byggt en mur som uppenbarligen håller terroristerna innanför den.

Muren hindrar dock inte qassamraketer som terroristerna skickar från de "palestinska" territorierna.
  • Solitär
    Bra, då erkänner du i alla fall att israelfascister tog palestiniernas hus och hem .
    Skyll inte på israelerna, skyll på NF och FN. Vill du kalla dessa organisationer för fascistiska, så är det ok för mig.
  • Chana

Hej!
    Jag säger bara suck och stön och pust.
    Israel har alltid och kommer alltid att vara judarnas land så är det bara!!! Judarna har endast det landet och inget annat kolla vilka som har grannländerna att frossa sig i.

Nu kan jag ju tillägga att jag känner både palestiner och israeler som kämpar i israel för att leva i fred med varandra, så sitter ni här och skriver patetiska inlägg som omöjligör detta, suck igen.

Ni (som förmodligen inte ens bor där) samt inte riktigt känner till läget på allvar ni gör bara bort er sluta diskutera detta för ni kommer ingen vart.

Lägg istället ner lika mycket enegi som ni göra här för att försöka skapa fred där. Det ni ser i tv eller hör pâ radio är bara oftast så fel som det kan bli orättvist för båda parter. Folket pâ plats som vill ha fred lider av detta tex att ni sitter och spekulerar så lägg av.

Jag ber er nu isället att komma med konkreta förslag på hur dom skulle kunna leva ifred med varandra, eftersom ni verkar vara "sååå" insatta i hur dom har det där.

Inga patetiska svar nu. Visa att ni bor i sverige som är kännt för att vara ett neutralt land och som vill ha FRED, så nu får vi se hur mågna inlägg det blir eller lâgg ner helt.

Svar på tråden Israel/Palestina