• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • teek taak
    Solitär skrev 2007-10-27 14:57:53 följande:
    teek taak skrev 2007-10-27 14:55:36 följande:
    Israel har fria val och även muslimer med medborgarskap har rösträtt.
    OK så demokrati innebär endast fria val? Då får jag våga att säga att även Arab Emiraten har fria val. Det betyder att israel är inte det enda land som är demokratiskt.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 14:59:55 följande:

OK så demokrati innebär endast fria val? Då får jag våga att säga att även Arab Emiraten har fria val. Det betyder att israel är inte det enda land som är demokratiskt.
    Förenade Arabemiraten... Tillåt mig le! Jag skulle ganska fort kunna bli israelisk medborgare om jag bestämde mig för det, trots noll judiskt påbrå. Att bli medborgare i Förenade Arabemiraten skulle aldrig gå.Så är också Förenade Arabemiraten befolkad av gästarbetare utan några som helst demokratiska rättigheter.
  • bubele

Vad jag menade, med risk för att bli OT igen, är att det måste vara Chutzpahs sak att nämna om hon är judinna eller ej. Inte din. Och dessutom antar jag då att det innebär att någon, du eller annan, bevakar andra trådar som hon skriver i där hon kan tänkas ha nämnt sin religionstillhörighet, eftersom hon inte har skrivit den varken här eller i sin pres. Sådana metoder tycker jag personligen inte känns ok. Men det är bara min åsikt, jag som respekterar andra oavsett vilka åsikter de än har. Hur väsenskilda de än må vara från mina egna skulle jag aldrig drömma om att göra en sådan sak.

• bubele

Vad jag menade med man kan - skall inte läsas bokstavligt, utan som min åsikt utifrån att jag är pacifist och menar att alla människor har lika värde oavsett ursprung. Jag trodde att det framgick  tydligt, men det beror ju förstås på hur man VILL tolka mina svar . Nu har jag i alla fall svarat på frågan i ts så jag lämnar tråden.

• teek taak
    Solitär skrev 2007-10-27 15:06:36 följande:
    teek taak skrev 2007-10-27 14:59:55 följande:
    Förenade Arabemiraten... Tillåt mig le! Jag skulle ganska fort kunna bli israelisk medborgare om jag bestämde mig för det, trots noll judiskt påbrå. Att bli medborgare i Förenade Arabemiraten skulle aldrig gå.Så är också Förenade Arabemiraten befolkad av gästarbetare utan några som helst demokratiska rättigheter.
    Men du konstaterade att demokrati innebar fria val och du fick ett exempel att det även sker i emiraten. Det är som ett amotargument då du hävdade att israel är den enda demokratiska staten i mellanöstern. Dessutom så är det inte möjligt för palestinierna som lever i exil att återvända. Olmert försöker förhandla med Abbas så att det blir en lag som inte ger exilpalestinier rätt att återvända medan det är öppet och fritt för judar att flytta till israel. Senast var det den konservativa kristna partiet i USA som försökte muta iranska judar att flytta till Iran.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-27 16:13:21 följande:

Men du konstaterade att demokrati innebar fria val och du fick ett exempel att det även sker i emiraten. Det är som ett amotargument då du hävdade att israel är den enda demokratiska staten i mellanöstern. Dessutom så är det inte möjligt för palestinierna som lever i exil att återvända. Olmert försöker förhandla med Abbas så att det blir en lag som inte ger exilpalestinier rätt att återvända medan det är öppet och fritt för judar att flytta till israel. Senast var det den konservativa kristna partiet i USA som försökte muta iranska judar att flytta till Iran.
    Du har en konstig demokratisyn. På wikipedia kan man läsa följande om Förenade arabemiraten:

"The United Arab Emirates does not allow political parties."

"Although this is what the modernisation theory suggests as a consequence after years of development, the UAE seems to be still far beyond the emergence of any meaningful political life. In fact, The rulers hold power on the basis of their dynastic position and their legitimacy in a system of tribal consensus. "

en.wikipedia.org/wiki/Politics_of_the_United_Arab_Emirates

Ingen riktig demokrati med andra ord, utan snarare ett primitivt klansamhälle. Precis som den övriga muslimska världen.
  • teek taak

fajga

Det är minsann OT att diskutera det du tog upp. Faktum är att hon nämnt att hon var det i andra trådar bla. en tråd som handlar om vilken religion man tillhörde och i jude-tråden. Däremot fick jag inte svar från dig om forumet har undergömda trådar så att kanske jag eller någon annan inte får kika in? Finns sådana? Jag har inte sett och är noll-intresserad. Det är ett öppet forum och är gratis att regga sig på. Jag blivit kallad muslim i flera trådar och jag blev glad för det.

• teek taak
    fajga skrev 2007-10-27 16:02:08 följande:
    Vad jag menade med man kan - skall inte läsas bokstavligt, utan som min åsikt utifrån att jag är pacifist och menar att alla människor har lika värde oavsett ursprung. Jag trodde att det framgick  tydligt, men det beror ju förstås på hur man VILL tolka mina svar . Nu har jag i alla fall svarat på frågan i ts så jag lämnar tråden.
    Och jag håller med detta du skrev fajga. Men israel följer inte det. Palestinierna har inte likavärde som judarna där. De diskrimineras och förtrycks av staten och även av bosättarna. Om du är av den uppfattningen att alla har lika värde, hur tror du man löser rasismen och diskrimineringen som sker där nere?
  • teek taak

Muminpappa

Wikipedia anger oftast källor till sina artiklar. Var är källan för det du citerade?

Förresten, jag glömde att Libanon, israels grannland har fria val. Tänkte tillägga det ifall du avslår UAE. Palestina har också fria val men tyvärr motsatte västvälrden detta.

• MissUniversum

Israel bombar medans palestina kastar sten, VILKET ÄR VÄRST???

bojkotta Israel!

Svar på tråden Israel/Palestina