• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-25 23:54:10 följande:

Muminpappa Du håller dig till att tänka naivt och tror att bidståndspengarna går till att beväpna poliser/soldater som bombar i israel. Faktum är att biståndspengarna stoppas i de palestinska ledarnas fickor och smulorna når det det drabbade palestinska folket. Men att hävda att pengarna går till vapen för att kriga mot israel är bara skitsnack.
    Någon betalar uppenbarligen dessa beväpnade män, och det sker knappast med egen produktion. Att ha en otrolig massa avlönade, beväpnade män som går omkring utan att göra ett dyft är nästan lika illa som att kriga mot Israel. Har ett land råd med att betala Kalashnikovbeväpnade män för att göra ingenting, så behövs inget bistånd: Eftersom de Kalashnikovbeväpnade männen är betydligt fler än vad Sverige kan uppbåda i form av beväpnad personal, måste ju ineffektiviteten vara formidabel.
  • Free Spirit
    BunY skrev 2007-10-26 09:49:50 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-25 20:20:18 följande:jag bojkottar inte palestina, men i TS så ska man ju välja, och då väljer jag att bojkotta/stoppa bistånden till palestina
    *Ler..forlått!! Har helt glemt hva som stod der..
  • teek taak
    Solitär skrev 2007-10-26 13:35:47 följande:
    teek taak skrev 2007-10-25 23:54:10 följande:
    Någon betalar uppenbarligen dessa beväpnade män, och det sker knappast med egen produktion. Att ha en otrolig massa avlönade, beväpnade män som går omkring utan att göra ett dyft är nästan lika illa som att kriga mot Israel. Har ett land råd med att betala Kalashnikovbeväpnade män för att göra ingenting, så behövs inget bistånd: Eftersom de Kalashnikovbeväpnade männen är betydligt fler än vad Sverige kan uppbåda i form av beväpnad personal, måste ju ineffektiviteten vara formidabel.
    Vilka är dessa män, palestinska poliser/soldater? Men de ligger inte i krig med israel så hur i hela fridens namn hävdar du att det är så. Och hur accepterar västerländska staterna med israel som ledningen att betala för Kalashnikov så att palestinska soldater/poliser skjuter israel med?
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-26 15:27:02 följande:

Vilka är dessa män, palestinska poliser/soldater? Men de ligger inte i krig med israel så hur i hela fridens namn hävdar du att det är så. Och hur accepterar västerländska staterna med israel som ledningen att betala för Kalashnikov så att palestinska soldater/poliser skjuter israel med?
    Kan det inte vara så att de mest skjuter på varandra? Hamas och Fatah har sina egna "säkerhetsstyrkor" och "polisstyrkor".

Västerlandet har haft alldeles för dålig kontroll över vart biståndspengarna tagit vägen. Exempelvis SIDA har som målsättning att göra av med en viss procentuell andel av BNP. Huvudsaken har varit att göra av med pengarna, som blivit fler med stegrande högkonjunktur. Då är Gazaremsan och Västbanken tacksamma mål; hur mycket pengar man än satsar i dessa områden blir det aldrig bättre.
  • teek taak

Muminpappa

Jag vet inte. Jag vill ha svar på min fråga som jag hittils inte fått.

• Solitär

teek taak skrev 2007-10-26 15:27:02 följande:

Vilka dessa män är? Du som är från de trakterna borde ha hört talas om de styrkor Hamas och Fatah förfogar över. Dessa är i princip en integrerad del av statsbygget. Dessutom finns diverse övriga beväpnade grupper, typ Al-Aqsa brigadernas martyrer, och andra fanatiker som ligger utanför självstyrets kontroll.

Har jag svarat på din fråga nu Teek taak?
  • teek taak

Muminpappa

Jag är inte därifrån, har aldrig varit i palestina tyvärr, men insatt i konflikten är jag kan man säga.

"Vilka dessa män är?"

Soldater/poliser som är anställda hos den palestinska staten som du skrev. De ligger inte i krig med israel. Har du sett Abbas i förrgår hur han kramar om Olmert? De är vänner så de krigar inte mot varandra annars får Abbas sparken och israel anställer en annan hund som är bra på att slicka r***ar.

• Solitär

teek taak skrev 2007-10-26 19:09:21 följande:

Muminpappa Jag är inte därifrån, har aldrig varit i palestina tyvärr, men insatt i konflikten är jag kan man säga. "Vilka dessa män är?"Soldater/poliser som är anställda hos den palestinska staten som du skrev. De ligger inte i krig med israel. Har du sett Abbas i förrgår hur han kramar om Olmert? De är vänner så de krigar inte mot varandra annars får Abbas sparken och israel anställer en annan hund som är bra på att slicka r***ar.
    Som av en händelse har Amnesty International publicerat en rapport om just dessa beväpnade män. Du har rätt, de verkar mest vara intresserade av att skjuta på varandra. Kanske på grund av brist på annat att göra?

Citat från rapporten:

"I striderna mellan Hamas och Fatah i Gazaremsan tidigare i år dödades 350 palestinier och en rapport från Amnesty visar att splittringen har lett till svåra övergrepp både i Gazaremsan och på Västbanken."

net11.amnesty.se/www/ext/doc

Det är beklagligt att svenska skattepengar går till sådan verksamhet.
  • snöstjärna71

Det är verkligen hemskt med dessa kränkningar av mänskliga rättigheter. Bra att Amnesty tar upp detta!

Jag har dock fortfarande inte sett några bevis för att våra biståndspengar går till dessa kriminella gäng. Det är ju inte så att SIDA dumpar 273 miljoner på den palestinska myndighetens konto. De konkreta projekten ansvarar oragnisationer som Svenska Kyrkan, LO, Diakonia, Palmescentret för, de får söka pengar från SIDA för olika projekt och de ska redovisa vad de gör med pengarna. Men jag är fullt medveten om att SIDA fått klagomål vad gäller redovisningen rent generellt, måste bli bättre!

Att situationen ser ut som den gör innebär ju att de _vanliga männsikornas_ behov av vårt stöd är ännu större. Det är fullt möjligt att ge bra bistånd som syftar till att bygga upp det civila samhället, stärka kvinnor, skapa en fungerande ekonomi osv. Man ska självklart kräva ordentlig redovisning av pengarna. Vi slutar ju inte ha dagis och skolor i invandrartäta områden här i Sverige bara för att det rekryteras personer till kriminella gäng därifrån.

• teek taak

Muminpappa

"Det är beklagligt att svenska skattepengar går till sådan verksamhet."

Kanske sverige tycker det är bra att de skjuter varandra för hade de skjutir israel med dessa vapen hade de inte fått en 50 öring

Svar på tråden Israel/Palestina