• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-23 23:32:11 följande:

Poliser/soldater jobbar åt regeringen. Idag är det inget krig mellan israel och den palestinska regeringen.
    Har man råd att anställa 80 000 - 100 000 soldater/poliser behöver man inget bistånd. Summerar du ihop alla poliser och militärer i Sverige, kommer du inte ens upp till en fjärdedel av denna mängd. Grovt uppskattat har Sverige ca 20 000 poliser och 4700 soldater. Vad ska araberna i Gaza med alla dessa avlönade, tungt beväpnade män till?
  • teek taak

Muminpappa

"Har man råd att anställa 80 000 - 100 000 soldater/poliser behöver man inget bistånd."

Fast du hävdade att bistånden användes för att köpa vapen för att kriga mot Israel. Du motsäger dig själv och borde vara tydlig. En gång hävdar du att bistånden används till att köpa vapen för att kriga mot israel fast den israelska regeringen har goda relationer med den palestinska. Och en annan gång hävdar du att dessa bistånd används för att betala anställda soldater och poliser.

• Solitär

teek taak skrev 2007-10-24 13:53:49 följande:

Muminpappa"Har man råd att anställa 80 000 - 100 000 soldater/poliser behöver man inget bistånd."Fast du hävdade att bistånden användes för att köpa vapen för att kriga mot Israel. Du motsäger dig själv och borde vara tydlig. En gång hävdar du att bistånden används till att köpa vapen för att kriga mot israel fast den israelska regeringen har goda relationer med den palestinska. Och en annan gång hävdar du att dessa bistånd används för att betala anställda soldater och poliser.
    Din läsförståelse är under all kritik, för det har jag inte skrivit.

Jag noterar bara att araberna i Gaza har råd att ha 80 000 - 100 000 man i vapen. Det är flera gånger mer än vad Sverige har råd med. Jag hävdar också att lönerna till dessa beväpnade män bekostas av biståndspengar; araberna i Gaza producerar inga andra "exportvaror" än "flyktingar" och självmordsbombare. Genom Israels barriärbygge har man lyckligtvis stoppat exporten av självmordsbombare.

Min slutsats är att Gaza inte behöver några biståndspengar alls.
  • teek taak

Muminpappa

"Din läsförståelse är under all kritik, för det har jag inte skrivit."

Inte alls var det missförstånd. Jag citerar dig där du skriver att västerländska bistånd används för krig:

Solitär skrev 2007-10-22 20:45:08 följande:
    Det är klart att IDF (Israels armé) har som uppgift att skydda Israels invånare mot terrorister. Som i alla krig finns det civila offer. Synd bara att araberna i Gaza använder allt västerländskt bistånd till krig, istället för att bygga välfärd.
    Och efter jag frågat hur det kom sig att palestinska regeringen har krig med israel, trots deras goda relationer skrev du att de användes till anställda soldater och poliser, citerar dig:
    Solitär skrev 2007-10-23 23:04:27 följande:
    teek taak skrev 2007-10-23 23:00:21 följande:
    Hur är det med läsförståelsen? Pengarna används till löner för 80 000-100 000 poliser/soldater. Vapnen kommer naturligtvis ursprungligen från Ryssland. Det borde du veta som känner till förhållandena där nere.
    Så hur ska man förstå dina resonemang när du motsäger dig själv hela tiden? Bestäm dig, används bistånden till att köpa vapen för att kriga mot israel eller för att ha de till att betala 80 000 - 100 000 soldater/poliser? Dessutom väntar jag ivrigt på en tillförlitlig källa på ditt påstående om att bistånden används för att kriga mot israel
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-24 17:04:42 följande:

Muminpappa"Din läsförståelse är under all kritik, för det har jag inte skrivit."Inte alls var det missförstånd. Jag citerar dig där du skriver att västerländska bistånd används för krig:
    Så hur ska man förstå dina resonemang när du motsäger dig själv hela tiden? Bestäm dig, används bistånden till att köpa vapen för att kriga mot israel eller för att ha de till att betala 80 000 - 100 000 soldater/poliser? Dessutom väntar jag ivrigt på en tillförlitlig källa på ditt påstående om att bistånden används för att kriga mot israel
    Biståndspengarna används både till 80 000 - 100 000 beväpnade poliser/soldater och till beväpning av dessa. Inte ens du kan väl tro att en Kalashnikov är gratis?

Varför behöver araberna i Gaza dessa beväpnade män? Är det ok att bl a SIDA finansierar arabernas i Gaza vansinniga militära upprustning med svenska skattepengar?

Officiellt är inte araberna i Gaza i krig med Israel, men i praktiken utför araber i Gaza krigshandlingar mot israelisk civilbefolkning på nästan daglig basis. Hur kan araberna i Gaza ha råd med sina Qassamraketer, trots att de inte producerar någonting vettigt? Sannolikt handlar det om bistånd som kommit på avvägar. Det finns det knappast några bevis på; sådant brukar man inte skriva i den bristfälliga bokföring SIDA brukar kräva in.
  • snöstjärna71

Här kan man läsa vad SIDA själva skriver om sitt bistånd till Gaza:

www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp&a=31932

Muminpappa, du får allt komma med lite bättre bevis än en blogg innan jag tror på några 100 000 poliser/soldater i Gaza och att biståndspengarna går till detta!

Det kan i alla fall inte vara några höga löner dessa poliser/soldater får eftersom fattigdomsnivån ligger på 79% i Gaza.... Men med din syn på palestinier kan jag ju gissa mig till vad din kontring skulle bli; nåt i stil med att familjefäderna köper knark, sprit och horor för pengarna istället för att försörja sina barn.

Palestinierna, de vanliga människorna, har det SVÅRT, kan du fatta det? Som ett exempel är läkartätheten i Gaza 84 per 100 000 invånare! Grunden till det hela är naturligtvis själva palestinakonflikten, att palestinierna fördrivits från sina hem och blivit flyktingar. Sådana saker som Israels blockader, att Israel bombar sönder elsystemen osv bidrar också. Självklart bidrar de inre stridigheterna bland palestinierna, korruption, osv till en viss del. Men detta är ju inte barnens eller de "vanliga" palestiniernas fel. Du uttrycker dig så nedlåtande och föraktfullt om palestinierna så man blir beklämd när du skriver saker som "Min slutsats är att Gaza inte behöver några biståndspengar alls." Kan du inte känna medmänsklighet? Vad befolkningen i Gaza behöver är bra bistånd som hjälper människorna att bygga upp demokratiska strukturer, utbildning, sjukvård, stärker kvinnor osv, för att de i framtiden ska kunna klara sigsjälva. Det är SIDAs mål att ge sådant bistånd.

• Free Spirit

372 miljoner svenska kronor. Er masse penger og da bare fra Sverige..Dei får oxo fra Tex norge mange millioner skatte penger hvert år. Men hvorfor er da ik situasjonen utbedret? Hvorfor er folket fremdeles fattig? Og hvorfor hører vi aldri noe om at Araberlandene/deres landsmenn hjelper dem økonomisk?

• snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-25 13:45:29 följande:

372 miljoner svenska kronor. Er masse penger og da bare fra Sverige..Dei får oxo fra Tex norge mange millioner skatte penger hvert år. Men hvorfor er da ik situasjonen utbedret? Hvorfor er folket fremdeles fattig? Og hvorfor hører vi aldri noe om at Araberlandene/deres landsmenn hjelper dem økonomisk?
    372 miljoner delat på Gazas 3,4 miljoner invånare, det blir en dryg hundralapp per person det.....

Jag vet inte hur mycket bistånd arabländerna ger. Men vad arabländerna gör eller inte gör, det är ju liksom inte palestiniernas fel. I ert resonemang blir det en hel del av att "Svenssonpalestiniern", inkluderat barnen, ska stå till svars för vad extremister, makthavare, andra arabländer osv gör.

För övrigt har Israel under hela sin existens tagit emot enorma summor utifrån, framför allt från USA och olika judiska organisationer i diasporan. Och mycket av det Israel fått från USA har ju gått till, ja just det, militär verksamhet! Kan man tänka sig!
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-25 17:48:34 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-25 13:45:29 följande:372 miljoner delat på Gazas 3,4 miljoner invånare, det blir en dryg hundralapp per person det.....Jag vet inte hur mycket bistånd arabländerna ger. Men vad arabländerna gör eller inte gör, det är ju liksom inte palestiniernas fel. I ert resonemang blir det en hel del av att "Svenssonpalestiniern", inkluderat barnen, ska stå till svars för vad extremister, makthavare, andra arabländer osv gör.För övrigt har Israel under hela sin existens tagit emot enorma summor utifrån, framför allt från USA och olika judiska organisationer i diasporan. Och mycket av det Israel fått från USA har ju gått till, ja just det, militär verksamhet! Kan man tänka sig!
    Ja kan en tenke seg at en trenger forsvare seg mot fiender som en er omringet av!!
    Som sagt før Iran har som du kanskje ik vet(?) gått ut å sagt flere ganger at dei (eller rettere sagt presidenten) har til hensikt å uslette Israel.

Du er så ensporet og ser bare en side av mynten og glemmer at det bor et folk midt i blandt dine kjære arabere. Selv her i norden er dei forfulgt bare for at dei er Jøder. Skal det noen gang ta slutt??
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-25 10:57:48 följande:
    Men med din syn på palestinier kan jag ju gissa mig till vad din kontring skulle bli; nåt i stil med att familjefäderna köper knark, sprit och horor för pengarna istället för att försörja sina barn.
    Det behövs inte, att pengar stjäls ur biståndsprojekt och kanaliseras till testosteronstinna Kalashnikovbeväpnade handjur är väl argument nog.

372 miljoner kronor som inte gjort någon nytta alls är ett hån mot oss skattebetalare. Jag kan hålla med dig om att araberna ffa i Gaza har det svårt, men det är till stor del deras eget fel: Genom att tillåta terrorism mot Israel har man provocerat fram en skyddsbarriär som hämmar ekonomin. Ekonomin blir inte heller bättre av att man ynglar av sig som om kondomen aldrig blivit uppfunnen.
Svar på tråden Israel/Palestina