• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • snöstjärna71
    Solitär skrev 2007-10-21 22:03:30 följande:
    Intressant att du kallar mellanösterns enda demokrati för odemokratisk! Med så otrevliga grannar som Israel har, förstår jag fullt och fast deras agerande. På tal om sjukvård, Israel har hjälpt både en och annan arab från Gaza, trots att de saknar sjukförsäkring. T o m arabiska terrorister har fått medicinsk behandling. Med allt det bistånd bl a Sverige pumpat in i de arabiska territorierna Gaza och Västbanken, tycker man att de skulle ha kunnat organisera sin egen sjukvård. Istället har pengarna gått till fina Mercedesar.
    Ja, det förekommer korruption inom den palestinska myndigheten! En av anledningarna till Hamas framgångar i valen anses ju vara att folk ville protestera mot korruptionen. Själva ockupationen och Muren gör dock att det är svårt att få en fungerande ekonomi på Västbanken och i Gaza. För övrigt skulle Israel vara ekonomiskt betydligt svagare än vad det är om det inte vore för det bistånd USA pumpat in.

För Israels judiska befolkning kan man väl säga att Israel är en demokrati. Men den arabiska delen av befolkningen diskrimineras. Det känns ganska fel att en stat som ger människor olika rättigheter beroende på vilken religion de tillhör kallas demokratisk. I Sverige har alla medborgare på pappret samma rättigheter, men det är ett problem att människor med utländsk härkomst diskrimineras och det anses viktigt att komma till rätta med detta. I Israel regitreras vad du har för religion och många rättigheter är enbart förbehållna judar. Detta anser jag vara omodernt och odemokratiskt.

MEN detta handlar om enskilda människor (palestinska barn) som drabbas av ockupation, korruption med mera. Att lyfta fram att israeliska judar hjälper palestinska barn blir då för mig som att säga att det naturliga för israeliska judar är att INTE hjälpa palestinska barn (men däremot barn i tex Sudan), och då blir man ju mörkrädd och undrar om israeler har medmäsnklighet. Som tur är har människorna i organisationen det talas om i artikeln medmänsklighet.

Vissa här verkar ha svårt att skilja mellan människor och politik.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-21 22:43:20 följande:
    Ja, det förekommer korruption inom den palestinska myndigheten! En av anledningarna till Hamas framgångar i valen anses ju vara att folk ville protestera mot korruptionen. Själva ockupationen och Muren gör dock att det är svårt att få en fungerande ekonomi på Västbanken och i Gaza. För övrigt skulle Israel vara ekonomiskt betydligt svagare än vad det är om det inte vore för det bistånd USA pumpat in.För Israels judiska befolkning kan man väl säga att Israel är en demokrati. Men den arabiska delen av befolkningen diskrimineras. Det känns ganska fel att en stat som ger människor olika rättigheter beroende på vilken religion de tillhör kallas demokratisk. I Sverige har alla medborgare på pappret samma rättigheter, men det är ett problem att människor med utländsk härkomst diskrimineras och det anses viktigt att komma till rätta med detta. I Israel regitreras vad du har för religion och många rättigheter är enbart förbehållna judar. Detta anser jag vara omodernt och odemokratiskt.MEN detta handlar om enskilda människor (palestinska barn) som drabbas av ockupation, korruption med mera. Att lyfta fram att israeliska judar hjälper palestinska barn blir då för mig som att säga att det naturliga för israeliska judar är att INTE hjälpa palestinska barn (men däremot barn i tex Sudan), och då blir man ju mörkrädd och undrar om israeler har medmäsnklighet. Som tur är har människorna i organisationen det talas om i artikeln medmänsklighet.Vissa här verkar ha svårt att skilja mellan människor och politik.
    Med tanke på att tacken Israel brukar få för att hjälpa de palestinska barnen brukar bli ett antal Qassam-raketer i retur, så tycker jag att det är storartat att någon arab från Gaza överhuvudtaget får vård i Israel. Otack är världens lön brukar det heta, och det gäller sannerligen för israelernas sjukvårdsinsatser för araberna från Gaza.
  • snöstjärna71
    Solitär skrev 2007-10-21 22:55:27 följande:
    Med tanke på att tacken Israel brukar få för att hjälpa de palestinska barnen brukar bli ett antal Qassam-raketer i retur, så tycker jag att det är storartat att någon arab från Gaza överhuvudtaget får vård i Israel. Otack är världens lön brukar det heta, och det gäller sannerligen för israelernas sjukvårdsinsatser för araberna från Gaza.
    Vissa männsikor fattar uppenbarligen inte vad man säger trots att man upprepar det gång på gång. Artikeln handlar om _enskilda människors_ initiativ för att hjälpa människor i nöd. Och det är jättebra! Jag tvivlar starkt på att det lilla barnet på bilden åker hem och skjuter Qassam-raketer när han kommit på benen. Tycker du att palestinska barn ska förvägras sjukvård för att det finns andra palestinier som skjuter Qassam-raketer??? Är det inte självklart att hjälpa barn som har det svårt oavsett vad vuxna runt omkring dem gör för dumheter? Jag vet inte hur du uppfostrar dina egna barn, men jag kommer att lära mitt barn att alltid se _människan_ och inte döma den utifrån vad politiker, fotbollshuliganer eller terorister gör i deras land.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-22 09:09:40 följande:
    Vissa männsikor fattar uppenbarligen inte vad man säger trots att man upprepar det gång på gång. Artikeln handlar om _enskilda människors_ initiativ för att hjälpa människor i nöd. Och det är jättebra! Jag tvivlar starkt på att det lilla barnet på bilden åker hem och skjuter Qassam-raketer när han kommit på benen. Tycker du att palestinska barn ska förvägras sjukvård för att det finns andra palestinier som skjuter Qassam-raketer??? Är det inte självklart att hjälpa barn som har det svårt oavsett vad vuxna runt omkring dem gör för dumheter? Jag vet inte hur du uppfostrar dina egna barn, men jag kommer att lära mitt barn att alltid se _människan_ och inte döma den utifrån vad politiker, fotbollshuliganer eller terorister gör i deras land.
    Det är inte "enskilda människors initiativ" att släppa in araber från Gaza för vård till Israel. Denna verksamhet har de israeliska myndigheternas stöd. Alltså är det storartat av staten Israel att ge vård till fienden som bara vill förinta dem.

Eftersom araberna i Gaza gör anspråk på att bilda staten Palestina, borde de väl först visa sig värdiga att styra en stat. Till det hör att bygga upp en fungerande sjukvård. Och som sagt, åtskilliga hundratals miljoner SIDA-pengar har ödslats på dessa araber i Gaza, utan att någonting uppnåtts.
  • Free Spirit
    Solitär skrev 2007-10-22 19:49:23 följande:
    Det är inte "enskilda människors initiativ" att släppa in araber från Gaza för vård till Israel. Denna verksamhet har de israeliska myndigheternas stöd. Alltså är det storartat av staten Israel att ge vård till fienden som bara vill förinta dem. Eftersom araberna i Gaza gör anspråk på att bilda staten Palestina, borde de väl först visa sig värdiga att styra en stat. Till det hör att bygga upp en fungerande sjukvård. Och som sagt, åtskilliga hundratals miljoner SIDA-pengar har ödslats på dessa araber i Gaza, utan att någonting uppnåtts.
    Takk!! Kunne ik fått sagt det bedre!!
  • Free Spirit
    Velour skrev 2007-10-21 09:36:30 följande:
    Men jag skrev ju att Israel provocerade först. Sen att Iran vill få bort Israel betyder inte att man vill utrota befolkningen, utan, man vill att staten inte ska existera. Som innan 1948 då det inte fanns nån stat som hette Israel.Free Spirit skrev 2007-10-20 10:41:25 följande:
    Men Israel er for å bli!! Hva er problemet egentlig? Demokrati?

dessuten er det ik det presidenten er ute etter..men å "kaste Jødene på sjøen"!!
  • Free Spirit
    Ayishaaa skrev 2007-10-21 22:56:16 följande:
    Bojkotta Israel.
    Er du klar over at da går det oxo ut over Araberene..og det vil du vel inte??
  • snöstjärna71
    Solitär skrev 2007-10-22 19:49:23 följande:
    Det är inte "enskilda människors initiativ" att släppa in araber från Gaza för vård till Israel. Denna verksamhet har de israeliska myndigheternas stöd. Alltså är det storartat av staten Israel att ge vård till fienden som bara vill förinta dem. Eftersom araberna i Gaza gör anspråk på att bilda staten Palestina, borde de väl först visa sig värdiga att styra en stat. Till det hör att bygga upp en fungerande sjukvård. Och som sagt, åtskilliga hundratals miljoner SIDA-pengar har ödslats på dessa araber i Gaza, utan att någonting uppnåtts.
    Hur kan små barn vara fienden som vill förinta?????? Din människosyn äcklar mig!!!

Oavsett vad det beror på att det inte finns fungerande sjukvård i Gaza (ockupationen, korruption osv) så är det väl inte barnens fel.

Anser du att palestinska barns liv är mindre värda än israeliskjudiska barns liv?????
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-22 19:59:38 följande:

Takk!! Kunne ik fått sagt det bedre!!
    Och du verkar ju också ha en äcklig människosyn!! Är små hjärtsjuka barn "fienden"????? Vad är det för slags kristendom du tillhör?
Svar på tråden Israel/Palestina