Solitär skrev 2007-10-21 22:03:30 följande:
Intressant att du kallar mellanösterns enda demokrati för odemokratisk! Med så otrevliga grannar som Israel har, förstår jag fullt och fast deras agerande. På tal om sjukvård, Israel har hjälpt både en och annan arab från Gaza, trots att de saknar sjukförsäkring. T o m arabiska terrorister har fått medicinsk behandling. Med allt det bistånd bl a Sverige pumpat in i de arabiska territorierna Gaza och Västbanken, tycker man att de skulle ha kunnat organisera sin egen sjukvård. Istället har pengarna gått till fina Mercedesar.
Ja, det förekommer korruption inom den palestinska myndigheten! En av anledningarna till Hamas framgångar i valen anses ju vara att folk ville protestera mot korruptionen. Själva ockupationen och Muren gör dock att det är svårt att få en fungerande ekonomi på Västbanken och i Gaza. För övrigt skulle Israel vara ekonomiskt betydligt svagare än vad det är om det inte vore för det bistånd USA pumpat in.
För Israels judiska befolkning kan man väl säga att Israel är en demokrati. Men den arabiska delen av befolkningen diskrimineras. Det känns ganska fel att en stat som ger människor olika rättigheter beroende på vilken religion de tillhör kallas demokratisk. I Sverige har alla medborgare på pappret samma rättigheter, men det är ett problem att människor med utländsk härkomst diskrimineras och det anses viktigt att komma till rätta med detta. I Israel regitreras vad du har för religion och många rättigheter är enbart förbehållna judar. Detta anser jag vara omodernt och odemokratiskt.
MEN detta handlar om enskilda människor (palestinska barn) som drabbas av ockupation, korruption med mera. Att lyfta fram att israeliska judar hjälper palestinska barn blir då för mig som att säga att det naturliga för israeliska judar är att INTE hjälpa palestinska barn (men däremot barn i tex Sudan), och då blir man ju mörkrädd och undrar om israeler har medmäsnklighet. Som tur är har människorna i organisationen det talas om i artikeln medmänsklighet.
Vissa här verkar ha svårt att skilja mellan människor och politik.