• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-10-13 23:26:11 följande:
    Free Spirit"Om han mente den Arabiske halv øya, hvorfor sa han ik det då?"Han SA exakt "arabiska halvön".
    hm..forandret syn? Han SA exakt "arabiska halvön".

For lenger opp sa du: Med Arabien menade han arabiska halvön..
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-13 22:21:37 följande:

Muhammed som alle muslimer respekterer, sa på sin dødsseng:To religioner eksisterer aldri i Arabia!!
    Jag har vet inte vad Muhammed sa på sin dödsbädd. Men araberna var ursprungligen ett folk som fanns enbart på arabiska halvön, det var bara där man talade arabiska. Islam spred sig ju mycket snabbt efter Muhammeds död. Då spreds också språket arabiska och befolkningen kom att bli araber. Idag finns ägen kristna araber, de anammade antagligen språket men inte religionen. Jag vet inte hur långt erövringen kommit när Muhammed låg på sin dödsbädd men "Arabia" då var definitivt inte detsamma som Arabvärlden är idag.

Kristendom och judendom nämns med respekt i Koranen, de kallas "bokens folk" vill jag minnas.

Du inkluderade på något ställe Iran i Arabvärlden. Det är fel. Befolkningen i Iran är perser som talar persiska.

Jag är fortfarande nyfiken på hur du ser på de kristna palestinierna. Om allt ont kommer från islam, var då så vänlig och förklara hur det kan komma sig att de kristna palestinierna också vill återvända till sina hem, leva i sitt hemland och slippa förtyck och umbäranden. Eller var det en nyhet för dig att det finns kristna palestinier? De kristna palestinierna verkar på nåt märkligt sätt ha gått många kristna proisraeler spårlöst förbi.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-14 09:58:53 följande:

hm..forandret syn? Han SA exakt "arabiska halvön".For lenger opp sa du: Med Arabien menade han arabiska halvön..
    Jag var osäker på hadithen, kollade upp den och gav dig rätt svar. Nå, vad har profeten med konflikten i Palestina att göra? Du drog upp det i ditt inlägg.
  • teek taak

snöstjärna71

"Men araberna var ursprungligen ett folk som fanns enbart på arabiska halvön"

Forsikningarna har bevisat att kanaaniterna hade ett arabiskt påbrå. I profetens tid fanns också araber i nuvarande länder som ligger runt arabiska halvön så som södra Syrien och Palestina.

• Velour

Dessa är arabländer:

susning.nu/Arabl%E4nder

Iran är ett eget land med eget folk, kultur o historia som just nu är i skymundan för den islamistiska regimen.

• snöstjärna71

teek taak skrev 2007-10-14 12:27:17 följande:

snöstjärna71 "Men araberna var ursprungligen ett folk som fanns enbart på arabiska halvön"Forsikningarna har bevisat att kanaaniterna hade ett arabiskt påbrå. I profetens tid fanns också araber i nuvarande länder som ligger runt arabiska halvön så som södra Syrien och Palestina.
    Okej, jag är inte expert på området så jag hade säkert fel i det jag skrev där. Ber om ursäkt.

Men jag tycker det är irrelevant egentligen för palestinakonflikten vad profeten Muhammed sa på sin dödsbädd, vad som står i Bibeln, vilka filistéerna var, släktskapen mellan folk som bodde i Israel/Palestina för hundratals och tusentals år sedan. Man kan inte ha koranen eller bibeln som utgångspunkt här eftersom det handlar om religion och folk tror olika. Det som är viktigt är vad som händer nu. Palestinierna har fördrivits från sitt land, detta gör dem arga, ja många riktar ett hat mot staten Israel som är det som är orsaken till att de är flyktingar, är det så konstigt? Jag förstår palestinierna. Om israelerna vill ha fred på riktigt måste de erkänna att födelsen av deras stat innebar en katastrof för palestinierna. De förtryckta judarna har blivit förtryckare. Detta är oerhört nedbrytande för Israel och israelerna, att tjänstgöra i armén i de ockuperade områdena förråar många unga israeler.

När israelerna släpper sitt monopol på lidande och ser palestinierna som jämnbördiga och erkänner deras historia och deras lidande, då först kan det börja hända saker.
  • teek taak

snöstjärna71

Jag måste bara hålla med dig i det du skrev i ditt ovanstående inlägg. Ger dig en eloge för ditt tålamod och sansade argument.

Jag tänkte bara nämna detta om kanaaniterna eftersom zionisterna påstår att det inte fanns araber i området, medan deras heliga bok nämner att kanaaniterna bodde där och judarna tog landet ifrån dem med våld, precis som de tagit det med våld i vår nutid.

• Erasmus

Just nu tycker jag..jävligt förenklat:

Israel ska avveckla sina bosättningar på ockuperad mark och dra sig tbax till 1967 års gräns - annars bojkott.
    Palestinierna ska enhälligt erkänna staten Israels rätt att existera inom nämnda gräns.

• snöstjärna71

Free Spirit! Ser att du verkar vara troende kristen. SNÄLLA, kan du inte berätta för mig hur ni ser på de kristna palestinierna, era kristna systrar och bröder, och deras situation, jag har länge undrat detta.

Har ni någon kontakt med dem? Har ni hört deras åsikt om konflikten? Vet ni över huvudtaget att de existerar? Det verkar nämligen som bekännande kristna från väst åker till Israel och ser de heliga platserna med judisk guide men aldrig har kontakt med de kristna som finns där nu. Ibland tänker jag att det måste finnas israeler som tycker ni är knäppa som bryr er så mycket om judarna men aldrig frågar efter de kristna, än mindre tar upp frågor om deras levnadsvillkor, deras fördrivning, att de minskar snabbt i antal, bland annat på grund av att de kläms från två håll (Israel och muslimska extremister) och känner att de bara inte kan stanna kvar (Tjoho tänker Israel, ännu en palestinier som gett sig av!)

Är deras kristendom mindre "värd" än er? Har de syndat på nåt sätt som de själva inte förstår och därför har Gud genom sitt folk (judarna) fördrivit dem från deras hem?

• bez

Om de slåss om helig mark så är båda lika ovärdiga det.

Svar på tråden Israel/Palestina