teek taak skrev 2007-10-14 12:27:17 följande:
snöstjärna71 "Men araberna var ursprungligen ett folk som fanns enbart på arabiska halvön"Forsikningarna har bevisat att kanaaniterna hade ett arabiskt påbrå. I profetens tid fanns också araber i nuvarande länder som ligger runt arabiska halvön så som södra Syrien och Palestina.
Okej, jag är inte expert på området så jag hade säkert fel i det jag skrev där. Ber om ursäkt.
Men jag tycker det är irrelevant egentligen för palestinakonflikten vad profeten Muhammed sa på sin dödsbädd, vad som står i Bibeln, vilka filistéerna var, släktskapen mellan folk som bodde i Israel/Palestina för hundratals och tusentals år sedan. Man kan inte ha koranen eller bibeln som utgångspunkt här eftersom det handlar om religion och folk tror olika. Det som är viktigt är vad som händer nu. Palestinierna har fördrivits från sitt land, detta gör dem arga, ja många riktar ett hat mot staten Israel som är det som är orsaken till att de är flyktingar, är det så konstigt? Jag förstår palestinierna. Om israelerna vill ha fred på riktigt måste de erkänna att födelsen av deras stat innebar en katastrof för palestinierna. De förtryckta judarna har blivit förtryckare. Detta är oerhört nedbrytande för Israel och israelerna, att tjänstgöra i armén i de ockuperade områdena förråar många unga israeler.
När israelerna släpper sitt monopol på lidande och ser palestinierna som jämnbördiga och erkänner deras historia och deras lidande, då först kan det börja hända saker.