• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • snöstjärna71

Jag vet inte om Free Spirit är kristen men om han/hon är det vore det intressant av veta hur han/hon ser på de kristna palestinierna, som det snart inte finns så många kvar av....

• Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-13 20:33:36 följande:
    Jag vet inte om Free Spirit är kristen men om han/hon är det vore det intressant av veta hur han/hon ser på de kristna palestinierna, som det snart inte finns så många kvar av....
    Hva med kristne Palestinere?
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-13 20:32:22 följande:
    Egentligen var det ca 50% av Palestina som skulle tillfalla palestinierna, alltså mer än Västbanken, Gaza och Östra Jerusalem. Efter kriget 1948 anekterade Israel mark så att Israel fick ca 75% av området. Resten ockuperades av Jordanien (Västbanken) och Egypten (Gaza). Dessa områden ockuperades 1967 av Israel.
    Men du ser ut til å gleme at palestiner sa glatt nei til en stat da landet ble delt, fordi dei gjekk ik med på å dele det med jødene..dei vil ha alt selv!! Dei ville ik ha noe fredsavtale..
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-13 20:58:00 följande:

Hva med kristne Palestinere?
    Jo, du pratar en hel del om att det är islam som enligt dig ligger bakom hatet. Men ursprungligen var ju åtminstone 10 % av palestinierna kristna. (Av palestinierna som bor i Mellanöstern är de ju nu en mindre andel på grund av lägre födelsetal och på grund av att de i större utsträckning flytt till andra världsdelar. De kristna palestinierna vill också de ha tillbaka sitt land, de vill få slut på ockupationen, de som är medborgare i Israel vill också ha samma rättigheter som de judiska medborgarna osv. De vill egentligen precis samma saker som de muslimska palestinierna. Alltså tycker jag det är fel att prata om att allt bara handlar om muslimsk fundamentalism. Det handlar om att människor vill slippa vara förtryckta och få tillbaka sitt land.
  • teek taak

Free Spirit skrev 2007-10-13 20:19:34 följande:

Du bør inte uttale deg alls du som inte forstår Norsk
    Uttalar mig när jag förstår vissa meningar som liknar det svenska Får jag inte det? Men det är aldrig försent. Du kanske ska försöka skriva på svenska så att alla förstår dig Tro mig, blir glad om du gör det.
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-13 21:02:32 följande:

Men du ser ut til å gleme at palestiner sa glatt nei til en stat da landet ble delt, fordi dei gjekk ik med på å dele det med jødene..dei vil ha alt selv!! Dei ville ik ha noe fredsavtale..
    Kors i taket, palestinierna finns! Ser du vad du skriver Free Spirit?

Palestinierna ville inte dela upp sitt land. De hade inte bett om den massinvandring som föregick beslutet om att dela upp landet. Tänk dig själv om invandrarna som kommit till våra länder helt plötsligt skulle börja bygga upp "en stat i staten" och sen skulle det bli ett FN-beslut om att Norge skulle delas på mitten och hälften skulle tillfalla invandrarna? Jag lovar, jag hade tackat nej. Om sen nån kom och sa att dessa invandrares förfäder bott här för 2000 år sen eller att dessa stackars invandrares släktingar gasats ihjäl i deras hemländer hade jag fortfarande inte velat ge bort halva mitt land!
  • Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-13 21:20:46 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-13 20:58:00 följande:Jo, du pratar en hel del om att det är islam som enligt dig ligger bakom hatet. Men ursprungligen var ju åtminstone 10 % av palestinierna kristna. (Av palestinierna som bor i Mellanöstern är de ju nu en mindre andel på grund av lägre födelsetal och på grund av att de i större utsträckning flytt till andra världsdelar. De kristna palestinierna vill också de ha tillbaka sitt land, de vill få slut på ockupationen, de som är medborgare i Israel vill också ha samma rättigheter som de judiska medborgarna osv. De vill egentligen precis samma saker som de muslimska palestinierna. Alltså tycker jag det är fel att prata om att allt bara handlar om muslimsk fundamentalism. Det handlar om att människor vill slippa vara förtryckta och få tillbaka sitt land.

Israel tilhører Jødene egentlig..Og det er klart at dei ønsker å leve normalt på samme måte som ox jødene ønsker, men det sier du inget om!!

Tingen er at Araberene må godta jødenes rett til å eksistere..men det er ned lagt i deres tro at dei er ik verdt noe. Det blir sett på som griser og aper (urene). Hva som gjelder for kristne palestinere så er det ik nødevendigvis at den innstillingen er blitt borte for det om at dei har tatt en annen tro.

En må gå til roten i problemet som eg har sagt tidligere..
  • snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-13 21:30:25 följande:

Israel tilhører Jødene egentlig..Og det er klart at dei ønsker å leve normalt på samme måte som ox jødene ønsker, men det sier du inget om!!Tingen er at Araberene må godta jødenes rett til å eksistere..men det er ned lagt i deres tro at dei er ik verdt noe. Det blir sett på som griser og aper (urene). Hva som gjelder for kristne palestinere så er det ik nødevendigvis at den innstillingen er blitt borte for det om at dei har tatt en annen tro.En må gå til roten i problemet som eg har sagt tidligere..
    Så du menar att judehat finns inbyggt i den arabiska folksjälen liksom? En genetisk åkomma kanske? För de kristna palestinierna har ju aldrig varit muslimer. Vissa kanske är ättlingar till de allra första kristna. En hissnande tanke, sorgligt att många kristna idag är så proisraeliska istället för att stödja sina kristna systrar och bröder i Mellanöstern som kläms mellan israeliskt förtryck och muslimsk extremism...

Det är väl snarare som så att många kristna i Mellanöstern konverterade till islam när den religionen spred sig århundradena efter Muhammeds död.

Sen är det ju så att i det kristna Europa har vi haft pogromer, Förintelsen och väldigt mycket förföljelse av judar. I Arabvärlden har judarna alltid haft det bättre. Problemen började med staten Israels grundande. En kolonial inkräktare som tog palestiniernas land, så såg man på Israel och därför protesterade man.
  • södertälje

Redan 1947 beslutade FN dela det brittiska mandatet Palestina i en judisk och en arabisk del,detta skedde 1948 under stora protester och PLO=palestinska befrielse fronten bildades och kämpar för att palestinska flyktingar återvändande.

• Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-13 21:50:38 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-13 21:30:25 följande:Så du menar att judehat finns inbyggt i den arabiska folksjälen liksom? En genetisk åkomma kanske? För de kristna palestinierna har ju aldrig varit muslimer. Vissa kanske är ättlingar till de allra första kristna. En hissnande tanke, sorgligt att många kristna idag är så proisraeliska istället för att stödja sina kristna systrar och bröder i Mellanöstern som kläms mellan israeliskt förtryck och muslimsk extremism...Det är väl snarare som så att många kristna i Mellanöstern konverterade till islam när den religionen spred sig århundradena efter Muhammeds död.Sen är det ju så att i det kristna Europa har vi haft pogromer, Förintelsen och väldigt mycket förföljelse av judar. I Arabvärlden har judarna alltid haft det bättre. Problemen började med staten Israels grundande. En kolonial inkräktare som tog palestiniernas land, så såg man på Israel och därför protesterade man.
    Muhammed som alle muslimer respekterer, sa på sin dødsseng:

To religioner eksisterer aldri i Arabia!!
Svar på tråden Israel/Palestina