• SnyggEric

Israel/Palestina

Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Svar på tråden Israel/Palestina
  • KristenTjej84

Jag tänker mycket på de kristna araberna i mellanöstern, och gör det som säkert många andra kristna gör: ber för dem!
    de är ju trots allt mina kristna bröder och systrar, och så länge de inte börjar hata och förbanna Israel då kommer de också att hamna i himmelen tillsammans med kristna från alla länder..
    Tyvärr kan jag inte åka dit och prata med dem eftersom jag har kass ekonomi, men lär göra det i framtiden då jag får det bättre ekonomiskt ställt..
    Jag som kristen bryr mig mycket om de kristna araberna i mellanöstern, och kommer att fortsätta be för dem.
    En tror jag är sant: den som förbannar Israel, kommer aldrig till himmelen..det är därför jag tycker synd om de som förbannar Israelerna istället för att hjälpa till ekonomiskt till de organisationer som skapar fred mellan judar o araber i mellanöstern..DET skulle göra förändringar... om man lade mer energi för att skapa fred, inte för att hata och demonstrera..

• snöstjärna71
    KristenTjej84 skrev 2007-10-14 16:48:06 följande:
    Jag tänker mycket på de kristna araberna i mellanöstern, och gör det som säkert många andra kristna gör: ber för dem!de är ju trots allt mina kristna bröder och systrar, och så länge de inte börjar hata och förbanna Israel då kommer de också att hamna i himmelen tillsammans med kristna från alla länder..Tyvärr kan jag inte åka dit och prata med dem eftersom jag har kass ekonomi, men lär göra det i framtiden då jag får det bättre ekonomiskt ställt..Jag som kristen bryr mig mycket om de kristna araberna i mellanöstern, och kommer att fortsätta be för dem.En tror jag är sant: den som förbannar Israel, kommer aldrig till himmelen..det är därför jag tycker synd om de som förbannar Israelerna istället för att hjälpa till ekonomiskt till de organisationer som skapar fred mellan judar o araber i mellanöstern..DET skulle göra förändringar... om man lade mer energi för att skapa fred, inte för att hata och demonstrera..
    Jättebra att du tänker på de kristna palestinierna. De är säkert glada för att du ber för dem (jag ironiserar inte), men jag vet att de gärna såg att vi gjorde annat också. De känner sig ofta övergivna av oss kristna i väst. Det finns massor man skulle kunna göra; skaffa sig en systerkyrka i Israel/Palestina, kontakta kristna i Mellanöstern, lyssna på vad de har att säga. De har en MYCKET tuff vardag, precis som de muslimska palestinierna. Men de har som jag tidgare en dubbel problematik.

Jag vet inte vad det innebär att förbanna Israel, men jag anser inte att jag gör något fel när jag påpekar att Israel bryter mot folkrätten och diskriminerar. Jag tror inte sånt ger enkelbiljett till helvetet. Däremot tänker jag på alla de ställen i bibeln där Jesus pratar om att vi ska hjälpa de svaga, "det ni gjort mot den minste av mina bröder, det har ni också gjort mot mig". Om det är några som behöver stöd i Palestinakonflikten för att inte utraderas från Mellanöstern så är det de kristna! Om Israel slutade att förtrycka, om de erkände de fel de begått och visade ärlig vilja att skapa fred på lika villkor kan jag lova att väldigt mycket av det ni betecknar som "Israelhat" och "förbanna Israel" skulle försvinna.
  • Free Spirit
    teek taak skrev 2007-10-14 12:24:51 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-14 09:58:53 följande:Jag var osäker på hadithen, kollade upp den och gav dig rätt svar. Nå, vad har profeten med konflikten i Palestina att göra? Du drog upp det i ditt inlägg.
    Bra at du forstår så pass Norsk!! Håper du forstår dette med..

Gjentar mitt tidligere innlegg:

Det som er viktigt i dag er nåtiden og fremtiden for folket som lever i Israel. Men hvordan tror du en kan løse problemet?

En må gå til roten av problemet og ik bare se på dagens situasjon, slik eg ser det så er hovedsakligt Islam roten til problemet der nede. Islam vil aldri kunne godta Jødenes tilstedeværelse i deres "rike"

Konflikten mellom arabere og israelere begynte i det sjuende århundre da jødene nektet å følge Muhammed (takk og lov) Og hans nye religion, som i dag er blitt beskrevet "hedenskap i monoteistisk form". Dagens konflikt er resultatet av at den "foraktlige" jøden har beseiret det islamske "jihad-krigerene".

Ingen sann muslim kan hvile før Israel som nasjon er utslettet.

Allah, islams gud, er blitt fratatt en del av sitt land, og hans ære er blit skitnet til, i likhet med hans "krigers" ære- Israel må utryddees for å gjenopprette den æren.

Men merkligt er det jo at det er deres land da Islam kom etter Jødene for første gang inntok landet.

Der ser du Hizbollah, Hams, PLO med flere terror grupper sitt hoved mål for Israel.
    Og det som er skremende er den oppslutning Hams fekk, så dei vant valget!!

En kan jo undre hva som fekk folket til å stemme på dem!!

Eg personlig har tro på at Jøder og Arabere kan leve side om side i fred med hverandre om dei kan respektere hverandres rett til eksistens og Islam legges ned. Av den enkle grunn det syn Koranen har på Jødene. Ellers har jo folk lov til å tro på hva dei vil, men når det blir et slikt bilde av Jødene som en kan lese om i Koranen då blir det konflikter så klart.

Eg vet oxo at i barneskolen så blir små barn lært opp til å hate Jødene fordi Koranen sier det ene og det andre om dem. Så religion har en stor skyld i konflikten der ned ja..det skaper hat.. Og når så dei blir angrepet ved selvmordsbombing mm..så er det klart at jødene må ta sine forholdsregler og gjør det dei selv kan for å beskytte sitt folk. Og det igjen går ut over tex uskyldige Palestina arabere som bor i landet og det hel baller seg på mer og mer. Og det ser ut som at det ingen ende tar.

Nu har ik eg noe i mot verken arabere eller andre som bor i landet Israel, men som sagt eg har intet til overs for terror orginasasjoner som kun har det mål å utseltte Landet og Jødene og som ei heller godkjenner deres rett til existens.
  • Free Spirit

teek taak

Om du ik forstår hva eg skriver, så forstår muligens dei andre innlgget eg svarte til deg..

• Free Spirit

Noe en aldri må glømme er at Jøden har vært fordrevet fra sitt hjemland Israel 4 ganger..og holder nu på å kome tilbake for godt. Jøder var i landet lenge før iIslam ble til, og eg undrer meg stort på hva Islam har for interesse for Jerusalem og det lille landet Israel? Hvilken historie har dei knyttet til landet?

Jødene har hele sin historie knyttet til Judea og samaria områdene..så kalt vestbredden ( om eg ik husker feil)

Jerusalem er dere hovedstad og det er over 3000 år siden kong David som er kjendt fra GT satt som konge der.

Jøder har bod i Israel helt fra dei inntok byen for flere tusen år siden..

Dette var litt om Jødens historie.. det er så lett å bli for ensidig på grunn av medias propaganda.

Men om noen har noen fakta om Araberenes tilknytning til landet så kunne det vert interessant å lese

• snöstjärna71

Free Spirit skrev 2007-10-14 20:38:16 följande:

Eg personlig har tro på at Jøder og Arabere kan leve side om side i fred med hverandre om dei kan respektere hverandres rett til eksistens og Islam legges ned.
    Tja, med den utgångspunkten är det ju svårt att se att det nånsin skulle kunna bli fred!

Personligen tror jag detär betydligt vardagligare saker som ligger bakom konflikten; orättvisor, förtryck och fördrivande av ett folk.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga om de kristna palestinierna, hur du ser på dem och deras längtan efter sitt hemland och frihet från förtryck, som ju inte kan förklaras av islamskt judehat då de ju inte är muslimer. Tacksam för svar!

Här är några artiklar om Susan Nathan som nämnts här tidigare.

www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article377907.ab

www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_13772326.asp

Angående arabernas anknytning till Israel/Palestina tycker jag det räcker bra med att man bor och bott där i hundratals år för att man ska ha rätt att bo kvar. Det är ju löjligt att åberopa argument om vem som var först, när först handlar om flera tusen år tillbaka, dessutom är det ju lite vanskligt att får reda på sanningen om exakt vilka folk som fanns var då. Ska man kanske gentesta gamla skelett och jämföra med dagens invånare för att komma fram till "sanningen om vem som var först"? Då ska väl hela norra Skandinavien rensas på ickesamer också efter som samerna nog var först.
  • NattravN

Bojkotta Israel! Befrielsekamp är inte terrorism och det är ingen jämbördig konflikt. Israel med USA i ryggen och palestinier med stenar.

• Erasmus

Hittade följande "ultimatum" på Passagen.se.

ETT ULTIMATUM TILLÄGNAT DEN ISRAELISKA PALESTINSKA REGERINGEN ? DEN SISTA MÖJLIGHETEN.

Till Israels regering: Om staten Israel inom en period av tio år inte uppfyllt alla(!) följande krav i detta ultimatum väntar OCH DEN allvarliga påföljder. Staten Israel måste återlämna allt territorium som ockuperats efter 1967, alltså för närmare 40 år sedan. Möjligtvis kan Ni få behålla staden Ariel som ?nästan? ligger på den ?gröna linjen?. Om inte detta fundamentala krav uppfylls så har det israeliska folket för all tid förverkat sin rätt till ett nationellt hem i det heliga landet. Angående Jerusalems öde så krävs en folkomröstning bland de Palestinier som bor i centrala och östra Jerusalem. Skulle utslaget av denna folkomröstning visa att de nämnda palestinierna verkligen vill tillhöra Israel så bör staden övergå i israelisk ägo. Om inte så måste den israeliska gränsen återgå till den stäckning som gällde före sexdagarskriget. Angående Golanhöjderna så kan Ni få behålla dessa så länge som syrierna styrs av inkompetenta idioter i Damaskus. Staten Israels demokratiska system skall innebära att full politisk och judiciell jämlikhet råder för alla medborgare som bor innanför staten Israels gränser ? alltså oavsett etnisk eller religiös tillhörighet. När det gäller Ert patetiska murbygge så får Ni bygga hur höga murar Ni vill, dock bara om denna mur på millimetern följer den fastlagda ?gröna linjen?. Skulle Ni envisas med Er ?transferpolitik? och fortsätta med byggandet av illegala bosättningar ? mao kolonialism - så kommer det tidtagarur som börjat ticka då Ni tillhandahållit detta ultimatum att ticka snabbare.

Till Palestinas regering: Om den palestinska regeringen inom en period av tio år inte uppfyllt alla(!) följande krav i detta ultimatum väntar allvarliga påföljder. Den palestinska regeringen måste erkänna staten Israels existensberättigande inom den ?gröna linjen? och för all framtid avsäga sig ytterligare territoriella krav. Om inte detta fundamentala krav uppfylls så har det palestinska folket för all tid förverkat sin rätt till ett nationellt hem i det heliga landet. Ni måste ävenledes förbehållslöst acceptera utgången av folkomröstningen gällande Jerusalems tillhörighet. Vi vill således inte höra något gny från Er sida om utslaget av denna folkomröstning ej skulle visa sig vara till Er favör. Frågan blir då om Ni verkligen vill ha ett civiliserat nationellt hem. I övrigt så skall Ni utforma ett demokratiskt styrelseskick av västerländskt snitt ? valsystem får Ni välja själva ? dock skall givetvis de palestinska kvinnorna försäkras politisk och judiciell jämlikhet. När det gäller Er obegåvade fallenhet för stenkastning så kommer det tidtagarur som börjat ticka då Ni tillhandahållit detta ultimatum att ticka snabbare för varje enskild sten som kastas.

Till båda regeringarna: Ni må tycka att kraven i detta ultimatum är orättvist men vi kan med kraft säga att detta ultimatum knappast är en frukt från rättvisans träd utan att det snarare är ett beständigt bevis på att vårt tålamod med Er är slut. Både Palestina och Israel skall slutligen endast förfoga över en minimal och likvärdig försvarsmakt. Både den israeliska och den palestinska regeringen skall gå till det yttersta för att stävja provokativa och krigshetsande anslag mot grannlandet. Ni måste någon gång inse att varje enskilt människoliv är prekärt och ovärdeligt. Således gäller följande: För varje civilt israeliskt dödsoffer till följd av palestinska terrordåd påläggs tjugofyra timmar på det tickande tidtagaruret. Detta gäller även för varje civilt palestinskt dödsoffer ? kvinnor och barn - till följd av påföljande israeliska militära hämndaktioner. Om Ni båda skulle visa Er inkapabla att bete Er civiliserat så kommer påföljdernas genomförande att överlämnas till det internationella samfundet. Här kommer vi därmed att förorda en evig förvisning av både israeler och palestinier från det heliga landet. Området kommer då att förvandlas till ett protektorat under det internationella samfundets jurisdiktion ? endast öppet för religiösa pilgrimer på tillfälligt besök samt för badbenägna och historiskt intresserade turister. Er tillvaro i landsflykt kan i framtiden möjligtvis låta sig lösas med några kobbar i sydatlanten.

• Free Spirit
    snöstjärna71 skrev 2007-10-14 22:37:44 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-14 20:38:16 följande:Tja, med den utgångspunkten är det ju svårt att se att det nånsin skulle kunna bli fred!Personligen tror jag detär betydligt vardagligare saker som ligger bakom konflikten; orättvisor, förtryck och fördrivande av ett folk. Du har fortfarande inte svarat på min fråga om de kristna palestinierna, hur du ser på dem och deras längtan efter sitt hemland och frihet från förtryck, som ju inte kan förklaras av islamskt judehat då de ju inte är muslimer. Tacksam för svar!Här är några artiklar om Susan Nathan som nämnts här tidigare.www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/articl...www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_13772326....Angående arabernas anknytning till Israel/Palestina tycker jag det räcker bra med att man bor och bott där i hundratals år för att man ska ha rätt att bo kvar. Det är ju löjligt att åberopa argument om vem som var först, när först handlar om flera tusen år tillbaka, dessutom är det ju lite vanskligt att får reda på sanningen om exakt vilka folk som fanns var då. Ska man kanske gentesta gamla skelett och jämföra med dagens invånare för att komma fram till "sanningen om vem som var först"? Då ska väl hela norra Skandinavien rensas på ickesamer också efter som samerna nog var först.
    Som eg har sagt tidligere så er ik kristne palesitnere nødvendigvis fri det hatet som er nedlagt i dem, når det gjelder Jødene!!

Om du leser Mark A. Gabriel sin bok Islam og Jødene så ser du nok litt mer hva eg mener.
Svar på tråden Israel/Palestina