Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Israel/Palestina

Glöm inte alla raketer, bomber, minor och missiler som mördat så många. Från Israels sida alltså.

SnyggEric skrev 2007-09-26 13:56:55 följande:
    Israel och Palestina befinner sig i konflikt sedan mycket lång tid tillbaka. Palestina beskylls för terrorism mot oskyldiga israeler med sina självmordsbombare, och Israel i sin tur tvingar iväg palestinier från sin hem och hindrar bla annat födande kvinnor att komma till sjukhus genom att neka dem att gå igenom vägspärrar. 

Vad tycker du? Ska man stoppa bistånd till Palestina eller ska man bojkotta Israel?
  • Velour

Israel fanns inte ens för hundra år sen. Det är ett relativt nytt stat så de kan bara inte komma och roffa åt sig land och rättigheter av folk som de bott sida vid sida med helsikes många år.
    Israel kom till för att judarna fick utstå Hitlers tyranni. De fick den staten helt gratis. Utan nån effort. O nu utrotar de dem som råkar bo inom den gränsen som de anser tillhör dem. De som inte är israeliska medborgare alltså.
    De araber som är medborgare får utstå jävligt mkt de också.

Kanske var staten Israel öronmärkt för just det folket, men jag tror inte att avsikten var att de skulle börja utsätta andra människor för den tyranni de själva utsattes för.
    Utan, avsikten var väl för att judarna skulle känna att de också hade ett land. Nåt som kurderna önskar att de hade.

Så därför tycker jag att Israel inte ska få det stöd det får idag.

gudrun skrev 2007-09-27 01:53:45 följande:
    Självklart är nyheter(arabiska) vinklade till sin egen fördel! Och jag säger igen: Israel tillhör,och kommer altid att göra så,judarna...
  • Velour

Vilken rätt att försvara sig? Det är ju DE som attackerar och PALESTINIERNA som försvarar sig.

Men palestiniernas sätt kallas terrorism. Vilka är det som då har bestämt att det är terrorism? Kristna och judar.

Det är väl därför du är på Israels sida va? För att du är kristen?

Jag är på palestinierna sida endast för att de är förföljda och i underläge.
    Free Spirit skrev 2007-09-30 21:48:33 följande:

Som eg har sagt..eg er ik enig med alt dei gjør, men rett til å forsvare seg har dei absolutt..om det så er med den sikkerhetsmuren som eg anser er fullstendig nødvendig. Selv om eg skulle ønske det ik var det!! Selv Jødene vil ik ødelege for dei menneskene somn bor der, men anser det som en nødvendighet for å holde seg i live.
  • Velour

"Det går faktisk ann å se ting fra et annet synsvinkel en den som media prøver å fokusere på..stakkars palestinerene dei blir okkupert av nazister!! Vet du!! slikt kaller eg propaganda!!

Varför är det propaganda? Det går inte att vända detta till israels fördel. Då skulle det bli världens största lögn. De vi ser i media är bara en bråkdel av det vi vet av det israel gör.
    Ja, det är synd om palestinier. Det är de som lider och är i underläge.

Men eg ser begge sider!! En kan ik og har ik lov til å være ensidig. Det er to sider ved en sak!!

Nej, jag tror inte ett dugg på att du ser bägge sidor. Det gör aldrig en religiös människa. Jag är den enda av oss som verkligen kan se det som händer. Det är därför jag stöder palestinierna.
    Kristna ställer sig på israels sida för att de tror att gud har bestämt att de ska bosätta sig där. Alltså att gud har bestämt att just det området ska tillhöra just israeliter.

"Eg vet at araberene lider, det gjør oxo jødene..Men det som opprører meg er at Hamas bruker folket sitt i sin propaganda for å få sympati med vesten og andre land. Dei lar folket sulte for å så legge skylden på Israel. Alle pengene som er spyd inn til Hamas?? hvor er dei blitt av? Hvorfor blir dei ik brukt på folket????????"

Judar lider inte ens en bråkdel som araberna gör. Tror knappast heller att palestinierna stöttar Hamas. De är ju korrumperade, visst. Men det går inte att blunda för det lidande som israel utsätter den palestinska civilbefolkningen.
    O det går inte att kalla det för propaganda. Alla siffror visar på att israel står för den största terrorismen i Mellanöstern.

"Jødene er forfulgt!! Det har dei vært siden tidens morning!! Dei får ik engang ha et land å bo i, ei heller leve i fred. Så kom ik med den!!!"

Jaså? Inte nu längre. Nu är det DE som förföljer folk (speciellt muslimer då det är historiskt känt att muslimer o judar varit fiender, men det var DÅ)och utnyttjar andra världskriget till sin fördel. Vadå deras land? Det är inte alls deras land. Det är även palestiniernas land, men nån bestämde runt 1948 att judar borde få egen stat så de inte ska känna sig utfrysta.
    Då passade de på att fördriva det folk de en gång levde sida vid sida med.
    Så jävla rävaktigt!

"men som sagt tildigere eg støtter ik alt Israel gjør, men deres rett til å forsvare seg!!"

Som sagt, det är de som fördriver och mördar.

• Velour

Dessa är arabländer:

susning.nu/Arabl%E4nder

Iran är ett eget land med eget folk, kultur o historia som just nu är i skymundan för den islamistiska regimen.

• Velour

Såklart Iran säger som man gör när Israel endast är ett hot mot dem.
    När USA anföll Afghanistan var Israels uttalande "Nu när ni är här kan ni anfalla Iran också" Vad är det för fucked up kommentar?

Sen EFTER detta har Iran påstått att Israel borde försvinna från världskartan, dvs att staten Israel inte borde existera, utan bli som det var innan 1948.

Visst gillar inte den muslimska regimen i Iran Israels regim, men de har aldrig varit direkt hot mot dem. Att man säljer vapen till islamistiska regim är väl lika med att USA stödjer Israel. Kompisländer stödjer varann, så är det bara.

• Velour

Jag förstår inte vad du skriver.

Israel har varit ett hot mot Iran då de manade USA att anfalla Iran. Efter det har Iran tyckt att Israel borde tas bort från världskartan.
    Free Spirit skrev 2007-10-15 19:21:46 följande:

Utslette et folk og et land er meget alvorlig trussler..det innser vel du oxo?Hot for hva då? Hva har Israel gjort Iran?
  • Velour

"Det finns även en del judar som inte vill att staten israel uppstår. De bekämpar det hela tiden."

Helt sant. Det finns en sida som heter "Jews against Zionism" som just handlar om att zionisterna gottar sig i antisemitiska brott över världen i syfte att få judarna att "återvända" till Israel.
    Till o med nazistiska organisationer samarbetar med zionisterna, nazisterna vill få bort judarna från deras samhälle och in i Israel och zionisterna vill få in judarna till Israel.

Allt står i den sidan jag nämnde.

• Velour

Men jag skrev ju att Israel provocerade först. Sen att Iran vill få bort Israel betyder inte att man vill utrota befolkningen, utan, man vill att staten inte ska existera. Som innan 1948 då det inte fanns nån stat som hette Israel.
    Free Spirit skrev 2007-10-20 10:41:25 följande:

Så da burde jo Israel vile utrydde Iran siden dei har planer om å utsellte dem igjen.Vel, eg tror det er litt vel grov reaksjon å ville utslette et helt folk bare for at som du påstår at dei manade USA til å anfalle Iran. Men om så var, hva var då grunnen til at Israel ville at USA skulle gjøre så?
  • Velour

1. Jag fattade NOLL vad du skrev i första raden.

2. Om du inte tror mig om att nazzarna samarbetar med zionisterna, så gå då in på sajten "jews against zionism". Vem har bättre insikt i detta om inte judarna själva?
    Free Spirit skrev 2007-10-20 10:45:54 följande:

Vel, da kjemper dei for å saget bort grene dei sitter på og vet ik hva dei bedriver med.Klart zionistene jobber for å få folket tilbake til sitt hjemland!! Men at nazistene hjelper på på en venlig måte får du ik meg til å tro.
  • Velour

Nej, det är svar på alla barn och andra oskyldiga som mördas av missiler, minor, tanker, beväpnade soldater m.m.av den israeliska armén.

Solitär skrev 2007-10-21 22:55:27 följande:
    Med tanke på att tacken Israel brukar få för att hjälpa de palestinska barnen brukar bli ett antal Qassam-raketer i retur, så tycker jag att det är storartat att någon arab från Gaza överhuvudtaget får vård i Israel. Otack är världens lön brukar det heta, och det gäller sannerligen för israelernas sjukvårdsinsatser för araberna från Gaza.
  • Velour

Vad tragiskt

Ibland vill man bara ställa sig upp och bara skrika: NU FÅR DET FAN VARA NOG!!!

Likväl som den palestinska regeringen fullständigt skiter i sin befolkning, likväl skiter zionisterna i sin! VARFÖR måste oskyldiga lida??

Jag kan inte fatta att speciellt BARN utsätts för en sådan verklighet. Ett sånt vedervärdigt liv.

Jag ser min egen son framför mig och blir alldeles förstörd av bilderna jag ser i mitt huvud om VI skulle befinna oss i dessa situationer.

Nä, jag tar tillbaka allt jag sa om bojkottning. Jag tänker inte ha en massa lidande, oskyldiga människor på mitt samvete när jag sitter trygg i min soffa, har tillräckligt med mat och pengar och leker och skrattar med min son.

älskarlivet81 skrev 2007-11-02 08:58:44 följande:
    Chana (och andra som är intresserade): Jag läser en fantastiskt bra bok just nu. Den heter "En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva". Det är en svensk journalist som träffat kvinnor från både Israel och Palestina. Dessutom blandat med fakta kring vad som händer.Så här kan man läsa där:"Drygt en femtedel av den israeliska befolkningen lever i relativ fattigdom. Med israeliska mått innebär det att de har en månadsionkomst som är lägre än 3000 svenska kronor.I takt med att konflikten trappats upp de senaste åren har fattigdomen ökat också på den israeliska sidan. Världens fjärde starkaste armé kostar miljarder vare år och murbygget gör sitt för att gräva djupa hål i budgeten. Arbetslösheten är uppe i 11%. Dessutom betalar alla skattebetalare stora summor varje år för att subventionera bosättarna. För att uppmuntra folk att flytta till bosättningara lockas de med lägre skolavgifter, subventionerade resor och billigare el. Istälklet har elen blivit dyrare och skolabgifterna höjts för dem som bor på den israeliska sidan.När så mycket pengar går till armén räcker de inte till sociala behov. Vård, skola, och omsorg har blivit lågprioriterade frågor. Dagis och äldrevård får en allt mindre plats i budgeten och kvinnorna tvingas stanna hemma för att tahand om sina barn och äldre släktingar. Allra svårast har det blivit för de ensamstående mammorna. Deras bidrag har också dragits in."
  • Velour

Snötjärna,

jag håller absolut med dig. Ingen tvekan om saken, men samtidigt har jag fått en tankeställare också. Jag skulle inte klara av att bojkotta Israel ändå, även om jag inte stöder deras politik för fem öre.

Jag är pro-Palestina, men ändå har jag utvecklat nån sorts känsla där det skulle kännas dåligt att bojkotta Israel.

"Med andra ord borde alltså en lyckad bojkott av Israel, som får Israel att sluta med bosättningar, mur osv kunna leda till förbättringar även för de fattiga israelerna för då kan ju pengarna användas till bättre saker än nu."

Det är ju drömmen (förutom fred), men måste det då inte vara så allomfattande, som du beskrev ovan, för att detta skulle kunna ske?
    OM jag nån gång skulle få för mig att bojkotta vissa varor från Israel, skulle det ändå inte drabba de mest utsatta ännu mer? För det vill jag inte.

Svar på tråden Israel/Palestina