Inlägg från: Solitär |Visa alla inlägg
  • Solitär

Israel/Palestina

Catchie80 skrev 2007-10-19 15:40:52 följande:
    Jag svarar bara på TSVad jag hört:Palestina var ett eget land med araber.Judarna hade inget land, så Palestina gav dom en bit av sitt. Israel bildades.Som tack för hjälpen så vill judarna ha HELA Palestina, och när Palestina protesterar så startas ett krig?Detta är vad jag hört ska vara bakgrunden, och är det så, då röstar jag för att bojkotta Israel.
    Palestina har aldrig varit ett eget land. För inte så länge sedan var det en del av det ottomanska riket. Därefter var det ett brittiskt territorium.

Det har aldrig heller funnits ett palestinskt folk. De är araber, inte palestinier.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-21 19:53:19 följande:
    Free Spirit skrev 2007-10-19 21:26:29 följande:
    Alltså, det verkar vara ett väldigt bra och välorganiserat jobb de gör och det ska de förstås ha all ära för, att de ger av sigsjälva, sin fritid och sina pengar för att hjälpa dem som har det svårt.Men att det skulle vara SÅ speciellt att israeliska judar vill hjälpa palestinska barn gör mig beklämd. Medkänsla och medmänsklighet handlar väl om att se människor och inte politik eller religion. Det är BARN som lider för att sjukvården är dålig och fattigdomen stor där de bor. Du har ju själv sagt att det är islam som är problemet i palestinakonflikten för att det finns ett inneboende judehat i islam (vilket jag inte alls håller med om), men nu verkar det ju på dig som det är en solskenshistoria att judar vill hjälpa palestinier.... Som sagt var det handlar om att hjälpa BARN (inte självmordsbombare). Jag anser att Israel som stat är rasistisk och odemokratisk. Israel struntar i internationell rätt och FN-resolutioner. På grund av Israel är människor jag känner flyktingar och förvägrade att återvända till sitt hemland. Men inte sjutton skulle jag känna tvekan inför att hjälpa israeliska barn om de behövde sjukvård bara för att de är israeler!
    Intressant att du kallar mellanösterns enda demokrati för odemokratisk! Med så otrevliga grannar som Israel har, förstår jag fullt och fast deras agerande.

På tal om sjukvård, Israel har hjälpt både en och annan arab från Gaza, trots att de saknar sjukförsäkring. T o m arabiska terrorister har fått medicinsk behandling.

Med allt det bistånd bl a Sverige pumpat in i de arabiska territorierna Gaza och Västbanken, tycker man att de skulle ha kunnat organisera sin egen sjukvård. Istället har pengarna gått till fina Mercedesar.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-21 22:43:20 följande:
    Ja, det förekommer korruption inom den palestinska myndigheten! En av anledningarna till Hamas framgångar i valen anses ju vara att folk ville protestera mot korruptionen. Själva ockupationen och Muren gör dock att det är svårt att få en fungerande ekonomi på Västbanken och i Gaza. För övrigt skulle Israel vara ekonomiskt betydligt svagare än vad det är om det inte vore för det bistånd USA pumpat in.För Israels judiska befolkning kan man väl säga att Israel är en demokrati. Men den arabiska delen av befolkningen diskrimineras. Det känns ganska fel att en stat som ger människor olika rättigheter beroende på vilken religion de tillhör kallas demokratisk. I Sverige har alla medborgare på pappret samma rättigheter, men det är ett problem att människor med utländsk härkomst diskrimineras och det anses viktigt att komma till rätta med detta. I Israel regitreras vad du har för religion och många rättigheter är enbart förbehållna judar. Detta anser jag vara omodernt och odemokratiskt.MEN detta handlar om enskilda människor (palestinska barn) som drabbas av ockupation, korruption med mera. Att lyfta fram att israeliska judar hjälper palestinska barn blir då för mig som att säga att det naturliga för israeliska judar är att INTE hjälpa palestinska barn (men däremot barn i tex Sudan), och då blir man ju mörkrädd och undrar om israeler har medmäsnklighet. Som tur är har människorna i organisationen det talas om i artikeln medmänsklighet.Vissa här verkar ha svårt att skilja mellan människor och politik.
    Med tanke på att tacken Israel brukar få för att hjälpa de palestinska barnen brukar bli ett antal Qassam-raketer i retur, så tycker jag att det är storartat att någon arab från Gaza överhuvudtaget får vård i Israel. Otack är världens lön brukar det heta, och det gäller sannerligen för israelernas sjukvårdsinsatser för araberna från Gaza.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-22 09:09:40 följande:
    Vissa männsikor fattar uppenbarligen inte vad man säger trots att man upprepar det gång på gång. Artikeln handlar om _enskilda människors_ initiativ för att hjälpa människor i nöd. Och det är jättebra! Jag tvivlar starkt på att det lilla barnet på bilden åker hem och skjuter Qassam-raketer när han kommit på benen. Tycker du att palestinska barn ska förvägras sjukvård för att det finns andra palestinier som skjuter Qassam-raketer??? Är det inte självklart att hjälpa barn som har det svårt oavsett vad vuxna runt omkring dem gör för dumheter? Jag vet inte hur du uppfostrar dina egna barn, men jag kommer att lära mitt barn att alltid se _människan_ och inte döma den utifrån vad politiker, fotbollshuliganer eller terorister gör i deras land.
    Det är inte "enskilda människors initiativ" att släppa in araber från Gaza för vård till Israel. Denna verksamhet har de israeliska myndigheternas stöd. Alltså är det storartat av staten Israel att ge vård till fienden som bara vill förinta dem.

Eftersom araberna i Gaza gör anspråk på att bilda staten Palestina, borde de väl först visa sig värdiga att styra en stat. Till det hör att bygga upp en fungerande sjukvård. Och som sagt, åtskilliga hundratals miljoner SIDA-pengar har ödslats på dessa araber i Gaza, utan att någonting uppnåtts.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-22 20:11:33 följande:
    Hur kan små barn vara fienden som vill förinta?????? Din människosyn äcklar mig!!! Oavsett vad det beror på att det inte finns fungerande sjukvård i Gaza (ockupationen, korruption osv) så är det väl inte barnens fel.Anser du att palestinska barns liv är mindre värda än israeliskjudiska barns liv?????
    Dessa "små gulliga barn" är ofta sönderindoktrinerade av israelhat redan i förskoleåldern. Ofta är de också involverade när det gäller att skjuta raketer mot Israel; alldeles nyligen var det några ungar som fick sätta livet till då de skulle hämta en raketramp efter en Qassamraketavfyrning.

Arabiska barn i Gaza har självklart samma rätt till liv och hälsa som judiska barn. Tycker bara att det är storartat av Israel att hjälpa fienden med det araberna i Gaza själva borde klara av. Sjukvård är inte gratis, och Gazaborna (som inte är ockuperade) brukar inte göra rätt för sig ekonomiskt.
  • Solitär
    Velour skrev 2007-10-22 20:41:51 följande:
    Nej, det är svar på alla barn och andra oskyldiga som mördas av missiler, minor, tanker, beväpnade soldater m.m.av den israeliska armén.
    Det är klart att IDF (Israels armé) har som uppgift att skydda Israels invånare mot terrorister. Som i alla krig finns det civila offer. Synd bara att araberna i Gaza använder allt västerländskt bistånd till krig, istället för att bygga välfärd.
  • Solitär
    snöstjärna71 skrev 2007-10-23 19:40:48 följande:
    Muminpappa och Free Spirit, har ni varit i Gaza, vet ni hur levnadsvilkoren ser ut där? Har ni någonsin brytt er om att lyssna till en "vanlig" palestiniers berättelse? Varför tror ni att det finns ilska bland palestinier riktad mot Israel? Jo, det beror på att Israel i 60 års tid har gjort livet mycket svårt för palestinierna! Palestinierna har blivit drivna på flykt, de lever under ockupation eller som andra klassens medborgare i Israel. För att en fredlig lösning av palestinakonflikten ska kunna komma till stånd måste de judiska israelerna (och andra proisraeler) erkänna för sigsjälva och andra att de förföljda och förtryckta har blivit de som förtrycker. Detta är mycket smärtsamt att erkänna och det är nog långt kvar tills man kommer dit.Tyvärr kan ilskan och desperationen bland palestinierna ta sig uttryck i form av skjutande av Qassamraketer och självmordsattentat (inga sådana förekommer dock nu). Men det är förstås långt ifrån alla palestinier som ägnar sig åt sådant. Det är djupt tragiskt att ni pratar om palestinska barn som "fienden" för att det funnits nån film med ett litet barn som fått lära sig att säga hatiska saker. Palestinska barn vill precis som alla andra barn leka och leva en lycklig barndom, men tyvärr växer väldigt många upp i fattigdom med föräldrar som förälorat hoppet. Vet ni hur bosättarna i Hebron beter sig mot palestinierna? Vet ni vilken förödmjukning palestinierna får utstå i vägspärrar? Det förekommer korruption och interna stridigheter inom den palestinska myndigheten. Vad ni menar med att den palestinska myndigheten använder biståndet till krig förstår jag inte, de får inte ha någon krigsmakt. Om ni tror att man kan förklara avsaknaden av hjärtsjukvård för barn i Gaza med korruption och att de "använder biståndet till krig" har ni naturligtvis fel. Människor som är någorlunda insatta i palestinakonflikten förstår förstås att det är helt andra orsaker som ligger bakom.
    I Gazaremsan finns 100 000 man i vapen avlönade med biståndspengar. Jämför gärna med Sveriges armé på 4700 man. Har man råd att avlöna 100 000 väpnade män på ett område stort som en femtedel av Smålands yta, så behöver man troligtvis inte hjälp med sjukvården.

kurtlundgren.webblogg.se/250506061108_palestina__100_000_man_under_vap.html
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-23 21:44:18 följande:

Muminpappa"Synd bara att araberna i Gaza använder allt västerländskt bistånd till krig, istället för att bygga välfärd."Är det en nyhet jag missat? Menar du att den palestiniska staten som använder västerländskt bistånd till krig?
    Läs gärna den välskrivna texten i länken nedan:

kurtlundgren.webblogg.se/250506061108_palestina__100_000_man_under_vap.html

Du har säkert missat denna nyhet, för våra svenska medier är stora palestinakramare.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-23 22:54:20 följande:

Kallar du blogg för fakta?
    I detta fall är författaren en seriös journalist på Öland, som ofta skriver läsvärda artiklar både i Barometern och Kalmar Läns Tidningar. Så bloggen är ungefär lika seriös som vilken tidningsartikel som helst. Men om du tvivlar på siffrorna kan du försöka motbevisa dem.

De visar bara på att araberna i Gaza misshushåller med biståndspengar. De är helt enkelt inte mogna och värdiga nog att leda en egen stat.
  • Solitär

teek taak skrev 2007-10-23 23:00:21 följande:

Muminpappa Det hjälper inte att du försvarar bloggen. Har du en tillförlitlig källa att den palestinksa staten använder för att köpa vapen? Är det från Sverige de köper vapnet förresten?
    Hur är det med läsförståelsen? Pengarna används till löner för 80 000-100 000 poliser/soldater. Vapnen kommer naturligtvis ursprungligen från Ryssland. Det borde du veta som känner till förhållandena där nere.
Svar på tråden Israel/Palestina