snöstjärna71 skrev 2007-10-21 19:53:19 följande:
Free Spirit skrev 2007-10-19 21:26:29 följande:
Alltså, det verkar vara ett väldigt bra och välorganiserat jobb de gör och det ska de förstås ha all ära för, att de ger av sigsjälva, sin fritid och sina pengar för att hjälpa dem som har det svårt.Men att det skulle vara SÅ speciellt att israeliska judar vill hjälpa palestinska barn gör mig beklämd. Medkänsla och medmänsklighet handlar väl om att se människor och inte politik eller religion. Det är BARN som lider för att sjukvården är dålig och fattigdomen stor där de bor. Du har ju själv sagt att det är islam som är problemet i palestinakonflikten för att det finns ett inneboende judehat i islam (vilket jag inte alls håller med om), men nu verkar det ju på dig som det är en solskenshistoria att judar vill hjälpa palestinier.... Som sagt var det handlar om att hjälpa BARN (inte självmordsbombare). Jag anser att Israel som stat är rasistisk och odemokratisk. Israel struntar i internationell rätt och FN-resolutioner. På grund av Israel är människor jag känner flyktingar och förvägrade att återvända till sitt hemland. Men inte sjutton skulle jag känna tvekan inför att hjälpa israeliska barn om de behövde sjukvård bara för att de är israeler!
Intressant att du kallar mellanösterns enda demokrati för odemokratisk! Med så otrevliga grannar som Israel har, förstår jag fullt och fast deras agerande.
På tal om sjukvård, Israel har hjälpt både en och annan arab från Gaza, trots att de saknar sjukförsäkring. T o m arabiska terrorister har fått medicinsk behandling.
Med allt det bistånd bl a Sverige pumpat in i de arabiska territorierna Gaza och Västbanken, tycker man att de skulle ha kunnat organisera sin egen sjukvård. Istället har pengarna gått till fina Mercedesar.