• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-20 12:25:20 följande:
    Så slutligen, efter vecors dividerande, har du ÄNTLIGEN lyckats komma fram med en enda negativ sak som homosexualitet kan leda till i samhället - att de kan bli tvugna att stänga offentliga toaletter i Malmö!Gabriella S skrev 2007-11-20 08:24:02 följande:
    Säg det till alla stackars äldre herrar i Malmö, med prostatabesvär eller överaktiv blåsa..!
  • Gabriella S
    bbpop skrev 2007-11-20 09:47:10 följande:
    Gabriella S skrev 2007-11-20 05:29:46 följande:
    Det håller jag med om, men det är inte "feministmorsorna" (och -farsorna) som är problemet. Värderingen görs av människor som tycker att det är ok, och kanske tom önskvärt, för flickor att klä sig och bete sig traditionellt "pojkigt", men helt fel och ajabaja usch-usch för pojkar att anamma traditionellt "flickiga" attribut. Det är de föräldrar som talar om för sina små pojkar att de inte kan klä sig i kjol eller ha tofsar i håret och leka med dockor - för då är de inga riktiga karlar! - som visar att pojkigt är mer värt än flickigt.Att det fortfarande idag finns föräldrar som är livrädda för att deras söner ska "bli bögar" om de inte uppfostras tillräckligt manligt visar tydligt att manligt i allmänhet värderas högre än kvinnligt. Och det är inte feminister som gör den värderingen.
    Fast jag tycker så här: att för FLICKOR så är det FLICKAKTIGA lika bra och lika mycket värt som det POJKAKTIGA är för POJKAR. Och inte på något annat sätt!
  • Dorian Ertymexx
    Tussiluskan skrev 2007-11-20 12:25:20 följande:
    Så slutligen, efter vecors dividerande, har du ÄNTLIGEN lyckats komma fram med en enda negativ sak som homosexualitet kan leda till i samhället - att de kan bli tvugna att stänga offentliga toaletter i Malmö!Gabriella S skrev 2007-11-20 08:24:02 följande:
    *asgarv* Touché! ;)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-20 13:17:25 följande:

Fast jag tycker så här: att för FLICKOR så är det FLICKAKTIGA lika bra och lika mycket värt som det POJKAKTIGA är för POJKAR. Och inte på något annat sätt!
    Och din sort styrde världen i många tusen år. Det gick över. Nu styr inte din sort världen längre. Utom kanske i vatikanstaten och Iran.
  • Millis1981

Hahaha.....klockrent!

Undrar vad Gud anser om människans egna uppfinningar som tex. bilen,elspisen,glödlampan,datorn,internet,kärnkraftverk och teknisk utrustning på sjukhus tex?

Och undrar hur han ser på att människan sakta håller på att förstöra hans skapelse jorden?

Han kanske straffar oss rejält för att vi inte lever som för 2000 år sen!

Tror inte han ser homosexualitet som något problem, varför skulle han?
    Han tycker nog att endel människor är bra lustiga som förtrycker andra för att de älskar och lever med en av samma kön.

Roisin Dubh skrev 2007-11-20 09:05:20 följande:

Jag måste lägga in en kul sak här som cirkulerade i mail för några år sedan men som är väldigt aktuellt just för den här debatten.
    "Dr. Laura Schlessingen är en känd radiopratare i USA som ger råd til personer som ringer in till programmet. För en kort tid sedan svarade hon en av de som ringde, med en hänvisning till 3:e Mosebok 18:22, att homosexualitet är en vederstyggelse som inte under några omständigheter kan accepteras. Det följande är en översättning av ett öppet brev till Dr. Laura skrivet av en amerikansk medborgare vars namn är okänt.Kära Dr. LauraTack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller Guds bud.Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e Mosebok 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en vederstyggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag skall följa några andra av Guds bud.1) Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (3:e Mosebok 1:9). Problemet är att grannarna klagar.2) Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a Mosebok 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?3) I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?4) Jag har en granne som insisterar på att han skall arbeta på sabbaten. 2:a Mosebok 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?5) En av mina vänner menar att även om det är en vederstyggelse att äta skaldjur (3:e Mosebok 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?6) I 3:e Mosebok 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig´Guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett visst svängrum i denna fråga?7) De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e Mosebok 19:27. Hur bör de straffas?8) Jag har läst i 3:e Mosebok 11:7-8 att jag inte skall röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?9) Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e Mosebok 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigtatt vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e Mosebok 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e Mosebok 20:14)?Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar. Så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att Guds ord är evigt och oföränderligt.Med vänliga hälsningar från en trofast lärjunge och tillbedjande fan."
  • Tussiluskan

Gabriella S:
    du säger dig ju acceptera evolutionsteorin, men i Bibeln står det ju att gud har skapat världen och människan, inte att vi evolverat, och detta på ett fullständigt felaktigt sätt. Håller du inte då med om att den som skrivit detta har hittat på hur det skulle ha gått till utefter vad han själv visste om världen (vilket var minimalt i jämförelse med idag).

Nu kan jag inte mycket om GT och NT, men jag tycker bara att det inte finns en vettig anledning att tro på dessa barnsligheter, och att använda dessa texter som moralisk grund för hur man ska leva är inte annat än vansinne. Jag tror inte att det finns några gudar, men det är ju upp till var och en vad de tror. Det är ju svårt att motbevisa om någon säger sig veta att det finns en gud därför att de har fått meddelanden innne i huvudet från guden/gudarna.

Men det står väl ändå ganska klart att det inte är rimligt att det finns en gud så som den är beskriven i GT och NT, och jag finner det egendomligt att du inte kan se att det är skrivet i en viss tid på en plats långt härifrån och att om det verkligen hade varit gudar inblandade så hade de väl varit förutseende nog att veta att världen skulle förändras och inte preciserat så hur man skulle skörda/klä sig/ha sex, och andra saker som varierar kraftigt mellan olika tider och kulturer.

• Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-20 05:26:38 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 22:12:52 följande:Det gjorde han ju, när det gällde budorden. Eller du kanske har missat att de står i punktform..?
    ...förutom att de inte gör det då. Och att de står flera gånger, lite olika formulerade. Och att de ord vi använder som "budord" är en efterkonstruktion, eftersom man dissade det andra budet "du skall inte göra dig någon bildstod".
  • Moxie

Gabriella S skrev 2007-11-20 05:38:54 följande:

Och VAR i Bibeln står det att man ska aga barn..?
    I flera av vishetsskrifterna. Både i predikaren och i ordspråksboken, om jag inte har helt fel för mig sedan jag läste dem senast.
  • Moxie

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-20 07:33:42 följande:

Misogyni, fördommar, hat och att nyttja guds namn för att få kasta sten på folk är lika prevalent idag som för tvåtusen år sedan. Om Jesus verkligen lever i sin himmel är han inte en munter man, stackaren.
    Det här är fortfarande en helt fantastisk text om ovanstående. Ibland måste man till humor för att kunna säga allvarliga saker...

www.theonion.com/content/node/28151
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-11-20 21:59:30 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2007-11-20 07:33:42 följande:
    Det här är fortfarande en helt fantastisk text om ovanstående. Ibland måste man till humor för att kunna säga allvarliga saker...www.theonion.com/content/node/28151
    Touché, amen och word. Stenhård och fin. Rätt igenom.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?