• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:03:48 följande:

Jag hade då inte velat gifta mig i kyrkan om bibeln föraktade tjejer med te.x chrons sjukdom som jag har (bara ett exempel) Det är förnedrande och när man gifter sig så handlar det ju om bibeln. Även att biberln är gammal så är det ju dock bibeln och det kan man ji inte bortse ifrån... Annars kan man ju lika gärna ha en vanlig bok att läsa ur när man gifter sig och då försvinner hela syftet. Jag kommer aldrig förstå varken gay folk som vill gifta sig i kyrkan å ointe kvinnliga präster heller....
    Därför att en del inte tror att gud är en gammal misogyn, homofob stofil som avskyr vad han själv skapat (mer eller mindre aktivt). Skulle vara faaasligt få som var troende kristna om den mörkare bibliska synen var den enda tillåtna. "Men för fan Greta, inte kan du sitta i styrelsen, ut och laga kaffe åt oss, som bibeln förespråkar!"
  • Dorian Ertymexx

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:09:30 följande:

Men vadå Biblen är ju Bibeln. Dom kanske var korkade... Men det är ju det som står som Bibeln står för. Om Gud inte ville ha kvinnliga präster då lär han ju inte vilja ha det nu heller bara för att samhället har förändrats. Så kan man ju inte resonera, då kan man ju skriva om hela Biblen då och man får inte ändra ett ord i Bibeln utan ayy bli straffad så det blir ju svårt. Om man är djupt religös så vegt man att det är Guds ord som står i Bibeln och säger man att de som skrev Bibeln var korkade så kallar man Gud korkad...
    Ahem. Litet fakta då. JESUS sa inget om kvinnliga präster. PAULUS uttalade sig i frågan; och det han sa kan tolkas på många olika sätt (såsom också görs i olika samfund, kyrkor, etc).

Faktum är att Jesus inte sa ett ord om prästerskap alls. Eller om en kyrka. Och han sa sannerligen inte ett pip om att man ska gifta sig heller. PAULUS skrev att man ska gifta sig OM MAN ÄR VILJESVAG. Idealet är att avstå helt från sex. Lustigt då att man inte ska ha det som ideal för kristendomen, när man samtidigt ska bjäbba på andra saker som Paulus uttryckt med långt mindre tydlighet.
  • Dorian Ertymexx

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:18:44 följande:

Nu blandar du ihop bibeln och koranen. Allah sade till Mohammed vad som skulle stå i Koranen. Bibeln är en samling berättelser som anses ha baserats på vissa av lärjungarnas tolkningar av det som skett. Om en person skulle skrivit hela NT skulle gud framstå som MILT sagt förvirrad, då den motsäger sig själv på många punkter. Tex nämns det i ett evangelium att Judas hängde sig, i en annan att han köpte mark för silverpengarna och snubblade på en sten på sin åker och sprack mitt itu. Han kan inte gärna gjort både och.
  • bbpop

Gabriella S skrev 2007-11-19 10:32:27 följande:

Visst, men båda delarna blev han för sin kamp för de svartas rättigheter i sitt eget land. Och inget annat - det här andra har han börjat med nu på gamla dagar, när han antagligen fått en släng av demens... Fråga vad Ärkebiskopen av Canterbury tycker om det - han som är överhuvud över hela den världsvida anglikanska kyrkan...
    Ojoj, du VILL verkligen få det till att alla som inte håller med dig är sinnesförvirrade. Homosexuellas rättigheter är inget som Desmond Tutu har börjat "jamsa" med på gamla dar. Han har engagerat sig i frågan länge.
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 19:21:03 följande:

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:09:30 följande:
    Ahem. Litet fakta då. JESUS sa inget om kvinnliga präster. PAULUS uttalade sig i frågan; och det han sa kan tolkas på många olika sätt (såsom också görs i olika samfund, kyrkor, etc).Faktum är att Jesus inte sa ett ord om prästerskap alls. Eller om en kyrka. Och han sa sannerligen inte ett pip om att man ska gifta sig heller. PAULUS skrev att man ska gifta sig OM MAN ÄR VILJESVAG. Idealet är att avstå helt från sex. Lustigt då att man inte ska ha det som ideal för kristendomen, när man samtidigt ska bjäbba på andra saker som Paulus uttryckt med långt mindre tydlighet.
    Vi har ju varit igenom det här så många gånger nu. Jesus utsåg de tolv apostlarna, som han skickade ut att predika Herrens evangelium. Utifrån dem, växte sedan prästerskapet fram. Och de var alla MÄN!

Visst fanns det kvinnor i Jesu följe, men då hade de andra uppgifter än att förkunna ordet. Som att sköta det praktiska (Marta) och att vara en andlig lyssnerska (Maria). Likaså var det ju två kvinnor som först kom för att svepa Jesu kropp - en typisk vårdande uppgift - som jag också har utfört i mina dagar, och jag ser inget fel eller nedvärderande i det.

Jag anser, att vill man som kvinna tjäna Gud, så finns det sätt som är i överensstämmelse med Jesu lära - men att bli präst är inte ett av dem. Man kan bli t.ex. diakonissa, eller församlingspedagog, eller förskollärare och arbeta med Kyrkans barnverksamhet, eller fritidspedagog och arbeta med ungdomarna, eller hålla grytan kokande hos Frälsningsarmén, eller ge sig ut i världen som volontär.

Och vill man ge HELA sig, så kan man bli nunna! Då kan man välja en utåtriktad orden, vilket inte bara ger tid för bön, gudstjänster och lovsång, utan även för rejält praktiskt arbete som t.ex. sjuksköterska, socialarbetare eller lärarinna.

Men man kan också välja en kontemplativ orden, om man vill, vilket innebär teologistudier bland mycket annat. MYYYYYCKET djupare teologistudier, än de som krävs för att bli präst i Svenska Kyrkan dessutom...

Så det saknas inte möjligheter för kvinnor som vill tjäna Gud på det sättet som Jesus tänkte sig det..!
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 19:23:53 följande:

bebbe made in italy skrev 2007-11-19 11:18:44 följande:
    Nu blandar du ihop bibeln och koranen. Allah sade till Mohammed vad som skulle stå i Koranen. Bibeln är en samling berättelser som anses ha baserats på vissa av lärjungarnas tolkningar av det som skett. Om en person skulle skrivit hela NT skulle gud framstå som MILT sagt förvirrad, då den motsäger sig själv på många punkter. Tex nämns det i ett evangelium att Judas hängde sig, i en annan att han köpte mark för silverpengarna och snubblade på en sten på sin åker och sprack mitt itu. Han kan inte gärna gjort både och.
    Fast jag tycker att de där små skillnaderna mellan evangelierna gör det mera verkligt och trovärdigt. Man får tänka på, att berättelserna inte skrevs ner direkt, utan att minnet har spelat små spratt - vilket är normalt.

Hade alla evangelierna sagt EXAKT samma sak, så hade det MERA verkat som att det var några som satt tillsammans och kokade ihop hela historien... Skulle de ha hittat på berättelserna, så skulle de ju ha varit extremt noggranna med att jämföra så att det inte blev några skillnader som någon kunde anmärka på, eller hur..?
  • Alexiaa

Gabriella S- Ärotecken...det är väl att ta i, tycker du inte?
    Men som sagt han har en mycket liberal syn på homosexualitet, men har vissa andra brister.
    Men som sagt han ser till homosexuellas rättigheter!

• Tussiluskan

Så du tycker att det är mer trovärdigt därför att en skrev att jesus trillade och sprack och en annan att han hängde sig "därför att minnet spelat små spratt"?

Nej, jag tycker att det är helt tvärtom alldeles uppenbart att det inga högre makter varit inblandade i några religiösa skrifter överhuvudtaget, eftersom de klart visar att de är "frusna i sin tid", medan om det hade funnits en högre makt hade den vetat att jorden funnits långt innan människan, att det funnits homminider innan människan, att det tog betydligt längre än en vecka att skapa världen, att kvinnor är lika intelligenta och kapabla som män, att homosexualitet inte är något man väljer själv, osv i all oändlighet.

Gabriella S skrev 2007-11-19 20:11:51 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 19:23:53 följande:
    Fast jag tycker att de där små skillnaderna mellan evangelierna gör det mera verkligt och trovärdigt. Man får tänka på, att berättelserna inte skrevs ner direkt, utan att minnet har spelat små spratt - vilket är normalt. Hade alla evangelierna sagt EXAKT samma sak, så hade det MERA verkat som att det var några som satt tillsammans och kokade ihop hela historien... Skulle de ha hittat på berättelserna, så skulle de ju ha varit extremt noggranna med att jämföra så att det inte blev några skillnader som någon kunde anmärka på, eller hur..?
  • Gabriella S
    Tussiluskan skrev 2007-11-19 21:48:06 följande:
    Så du tycker att det är mer trovärdigt därför att en skrev att jesus trillade och sprack och en annan att han hängde sig "därför att minnet spelat små spratt"?Nej, jag tycker att det är helt tvärtom alldeles uppenbart att det inga högre makter varit inblandade i några religiösa skrifter överhuvudtaget, eftersom de klart visar att de är "frusna i sin tid", medan om det hade funnits en högre makt hade den vetat att jorden funnits långt innan människan, att det funnits homminider innan människan, att det tog betydligt längre än en vecka att skapa världen, att kvinnor är lika intelligenta och kapabla som män, att homosexualitet inte är något man väljer själv, osv i all oändlighet.Gabriella S skrev 2007-11-19 20:11:51 följande:
    JUDAS, inte Jesus. *blir vansinnig*

Nej, vet du, jag tycker tvärtom: skrifterna är inte alls "frusna i sin tid", utan de är lika relevanta och aktuella än idag. Det är alltid lika fascinerande att inse detta, när jag läser Bibeln. Att ingenting har ändrats. Att den mänskliga naturen för evigt är densamma.

Det är kärlek, passion och svartsjuka, det är avundsjuka och girighet, det är kärleken till och omsorgen om de egna barnen. Och så är där tvivlet... Och egenkärleken.

Och det här gäller inte bara evangelierna, utan lika mycket GT. Vem kan inte identifiera sig med Moses' stackars mamma, till exempel..? Som gjorde allt för att rädda sitt barn, och få vara nära honom.

Eller med Sarah, i hennes barnlöshetssorg...

Eller med Batsheba, och de båda männen som åtrådde henne...

Och angående kvinnopräster och intelligens, så är det väl ingen som har påstått att kvinnor är mindre intelligenta bara för att de inte bör vara just präster..? Det har med andra saker att göra: som att prästrollen är en fadersroll för församlingsborna. En kvinna kan aldrig fylla den, eftersom hon inte kan vara en - far! Hur svårt ska det vara att fatta..?

Och om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag har skrivit att kvinnor som tar slöjan och går in i kontemplativa nunneordnar, får en teologisk (och mystisk!) skolning som vida överstiger någon präst i Svenska Kyrkan. Oavsett kön.
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-19 20:08:37 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 19:21:03 följande:
    Vi har ju varit igenom det här så många gånger nu. Jesus utsåg de tolv apostlarna, som han skickade ut att predika Herrens evangelium. Utifrån dem, växte sedan prästerskapet fram. Och de var alla MÄN!Visst fanns det kvinnor i Jesu följe, men då hade de andra uppgifter än att förkunna ordet. Som att sköta det praktiska (Marta) och att vara en andlig lyssnerska (Maria). Likaså var det ju två kvinnor som först kom för att svepa Jesu kropp - en typisk vårdande uppgift - som jag också har utfört i mina dagar, och jag ser inget fel eller nedvärderande i det.Jag anser, att vill man som kvinna tjäna Gud, så finns det sätt som är i överensstämmelse med Jesu lära - men att bli präst är inte ett av dem. Man kan bli t.ex. diakonissa, eller församlingspedagog, eller förskollärare och arbeta med Kyrkans barnverksamhet, eller fritidspedagog och arbeta med ungdomarna, eller hålla grytan kokande hos Frälsningsarmén, eller ge sig ut i världen som volontär. Och vill man ge HELA sig, så kan man bli nunna! Då kan man välja en utåtriktad orden, vilket inte bara ger tid för bön, gudstjänster och lovsång, utan även för rejält praktiskt arbete som t.ex. sjuksköterska, socialarbetare eller lärarinna. Men man kan också välja en kontemplativ orden, om man vill, vilket innebär teologistudier bland mycket annat. MYYYYYCKET djupare teologistudier, än de som krävs för att bli präst i Svenska Kyrkan dessutom...Så det saknas inte möjligheter för kvinnor som vill tjäna Gud på det sättet som Jesus tänkte sig det..!
    ...så Jesus var misogyn mansgris. Inte riktigt så jag uppfattat det, men du säger dig ju veta allt så...

(Klart, du har fel i det mesta, men...)
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?