• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Dorian Ertymexx
    Moxie skrev 2007-11-18 20:56:22 följande:
    ...men han är väl en sån där smygliberal svenskkyrklig typ utan ryggrad som viker sig under vilket PK-tryck som helst......eller hur det nu var.
    Och han är väl framförallt inte en bildad katolik. ;)
  • Pincushion86

Ja, varför inte. Mig stör de inte de minsta så låt de gifta sig i kyrka om de vill, precis som alla andra.

• Gabriella S

Jag skulle gissa att Desmond Tutu har gått i barndom. Men jag beundrade honom mycket en gång i tiden, så det är lite synd...

• Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-18 22:40:12 följande:

Och han är väl framförallt inte en bildad katolik. ;)
    Utan att orka kolla upp det nu, så jag tar risken att visa mig obildad, så tror jag inte att Desmond Tutu är katolik. Det är väl den anglikanska kyrkan de har i Sydafrika..? D.v.s. inte riktigt katoliker, utan snarare en blandform av katoliker, protestanter och metodister (är det väl..? Eller var det presbyterianer som influerade mest..?).

Och inom den så finns det ju både hög- och lågkyrkliga varianter. (Jag vet vilken JAG håller på...)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 07:06:25 följande:

Det var ju det jag sa. Han är inte katolik.
    Snygg räddning... =)
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 07:07:10 följande:

Opus Dei är däremot katoliker. Grabbarna som gillar diktatur och förföljelser. I klassisk katolsk tradition.
    Alltså, Opus Dei är inte den mystiska, underjordiska skräckorganisation som de framställs som i de billiga thrillers och barnsliga pojkböcker som antagligen utgör hela din lektyr... Du har fått dom på hjärnan!
  • Gabriella S

Opus Dei är däremot katoliker. Grabbarna som gillar diktatur och förföljelser. I klassisk katolsk tradition.
    Och vidare: jag tycker att du ska söka upp närmaste katolska församling och hänga lite där, för att bota din katolikfobi. Jag hängde en del på S:ta Eugenia församling i Stockholm när jag var yngre, och jag kan tala om att katoliker inte är några monster utan vanliga människor!

Prästerna är mer bildade och engagerade än Svenska Kyrkans präster, men förutom det så är de också människor! Som har mycket humor och värme många gånger. Och de gör mycket gott i församligen: inte bara sådant som har direkt med kristendomen att göra, utan de skapar ett andligt hem i kyrkan och dess lokaler för människor som kanske skulle vara helt ensamma och känna sig obehövda annars.

De präster där som jag kände mest (inte i biblisk bemärkelse, om din snuskiga fantasi flög iväg nu! =) ) - Pater Bischopberger och Pater Carls - var väldigt bra på just det där, att fånga upp människor som smög omkring och inte riktigt vågade ge sig till känna, och att få dem att känna sig välkomna, och ge dem små uppgifter i församlingen så att de skulle känna att de behövdes för någon...

Och även att introducera församlingsmedlemmar för varandra, och få dem att hjälpas åt och vara ett stöd för varandra...
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-19 07:12:04 följande:

Alltså, Opus Dei är inte den mystiska, underjordiska skräckorganisation som de framställs som i de billiga thrillers och barnsliga pojkböcker som antagligen utgör hela din lektyr... Du har fått dom på hjärnan!
    Som sagt, jag har inte läst nämnda lektyr. Jag har läst spansk historia. I Spanien. Där de var mest aktiva. De är inte ett dugg mystiska, de är fascistoida, fanatiska och har vedervärdiga värderingar. Fast jag tror att du skulle gilla dem, faktiskt. Gå in på deras hemsida och läs på.
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?