• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Gabriella S

Dorian Ertymexx skrev 2007-11-19 07:18:59 följande:

Gabriella S skrev 2007-11-19 07:12:04 följande:
    Som sagt, jag har inte läst nämnda lektyr. Jag har läst spansk historia. I Spanien. Där de var mest aktiva. De är inte ett dugg mystiska, de är fascistoida, fanatiska och har vedervärdiga värderingar. Fast jag tror att du skulle gilla dem, faktiskt. Gå in på deras hemsida och läs på.
    Ja, jag är där och läser nu. Och vad jag har sett hittills, gillar jag! Det här låter väl trevligt, till exempel:

"Socialprojekt i Peru juni 2007
    Medan vissa människor endast tänker på att tjäna pengar. Så finns det andra vars enda önskan är att överleva. Några svenska ungdomar har varit i Cañete ? Peru för att utföra ett projekt som Utbildningscentrum Trädlärkan startade.

2007-09-20

Målet för projektet var att lära känna ungdomarnas liv i Peru på nära håll och samtidigt hjälpa kvinnor och barn att få bättre levnadsvillkor genom dialog och utbildning. Det kommer att vara ett ömsesidigt och berikande utbyte av erfarenheter, vilket kommer att överbrygga fördomar och kulturella hinder."

Och det här låter - STORT:

"För att en präst skall tas upp i Det heliga Korsets prästsällskap skall han, såsom när lekmän blir medlemmar i Prelaturen Opus Dei, vara medveten om att ha fått en kallelse av Gud för att sträva efter helighet enligt Opus Deis anda.

Detta innebär vissa förutsättningar: kärlek till stiftet och enhet med alla medlemmar i stiftets prästerskap, lydnad till och vördnad för sin egen biskop, fromhet, beredskap att fördjupa sin teologiska utbildning, iver för själarna och uppoffringsanda, ansträngning för att främja kallelser samt önskan att uppfylla ämbetsuppgifterna så fullkomligt som möjligt."

Att tjäna andra, hjälpa dem som har det svårt, och sträva efter fullkomlighet - det som är högt och rent... Jag förstår att det inte är något för dig. Faktiskt. Det är annat än dina ormgropar, det...
  • Dorian Ertymexx

Som sagt, jag visste att du skulle gilla det. Men läs litet om deras historia - på andra siter än deras egna. De var grabbarna som stöttade Francos diktatur.

• Alexiaa

Jo, Desmond Tutu är verkligen en person att beundra och en person med stark karaktär och han har alltid försvarat homosexuellas rättigheter.
    Han säger tom att "- Om Gud? som de påstår? vore homofob, skulle jag inte tillbedja honom."

Det säger ganska mycket, han är trots allt en mycket känd människa! Ärkebiskop och Nobelpristagare.

• Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-11-19 09:58:34 följande:
    Jo, Desmond Tutu är verkligen en person att beundra och en person med stark karaktär och han har alltid försvarat homosexuellas rättigheter.Han säger tom att "- Om Gud? som de påstår? vore homofob, skulle jag inte tillbedja honom."Det säger ganska mycket, han är trots allt en mycket känd människa! Ärkebiskop och Nobelpristagare.
    Visst, men båda delarna blev han för sin kamp för de svartas rättigheter i sitt eget land. Och inget annat - det här andra har han börjat med nu på gamla dagar, när han antagligen fått en släng av demens...

Fråga vad Ärkebiskopen av Canterbury tycker om det - han som är överhuvud över hela den världsvida anglikanska kyrkan...
  • Alexiaa

Gabriella S- Tror inte du kan säga något om han är dement eller inte...han säger att han alltid kämpat för deras rättigheter.

Det finns trots allt många troende som är för homosexuella också, Desmond Tutu är bara en av dem.
    Jo, jag vet vad han blev känd för och han var med och förändrade en sak och vem säger att man inte kan förändra andra saker också.
    Varför ska jag bry mig om av Ärkebiskopen av Canterbury tycker, det är bara en person som sagt.
    Många kristna saknar Fritt tänkane och är uppfostrade med viss form av hjärntvätt (Jehovas vittnen och annat, men även många katoliker mm).
    Nu finns det ju trots allt folk som har fritt tänkane och är kritisk mot sin omgivning och jag tycker Desmond Tutu speglar det bra.

• Rataxes

Fråga vad ärkebiskopen av Canterbury gjort för mänskligheten, förutom att ha polerat stolsdynor med sin byxbak.
    Jämför med det Desmond Tutu uträttat.

• Alexiaa

Rowan Williams, som är ärkebiskopen av Canterbury är också starkt emot skilsmässor.
    Han har också blivit arresterad efter att ha brytit sig in på en amerikansk flyplats, han är också en känd "vänsteranhängare" och har utretts av USA pga av det.

• bebbe made in italy
    Jag fattar inte varför man som homosexuell vill gifta sig i kyrkan??? Bibeln föraktar homosexuella och har alltid gjort... Hur kan man då vilja vara en del av det? E för mig helt obegripligt alltså. Samma med kvinnliga präster, bibeln är emot det så varför vill man ens bli kvinnlig präst?
  • Rataxes

Jag får nog ta tillbaks mitt tidigare inlägg, han verkar ju vara någorlunda vettig.

"Till de troende som är så upptagna och skrämda av för dem främmande sexualitet säger Williams: ?Så snart det handlar om sex läses Bibeln så obegåvat.?"

• Alexiaa

bebbe made in italy- Det finns massor med saker bibeln vart emot och saker de sagt som de idag fått tonat ner.
    Den skrevs allt för välidgt många år sedan, på den tiden var folk relativt obildade och deras syn på världen och människor var helt annan.
    Därför tycker många (faktiskt många kristna, präster, teologer) att man ska ta det med en nypa salt eftersom den skrevs i ett annat samhälle.
    Kolla bara på hur mycket ondska faktiskt kyrkan också begått genom tiden, det är ju inte heller något som stöds idag av den stora massan.
    Det är just därför de finns kvinnliga präster osv, dessutom finns det ju många homosexuealla troende personer (som är smarta människor).

Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?