• stina84

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

komentera gärna....

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-12 16:56:55:
    Verkar som att man får lägga en tillägskommentar här då folk tycker jag har varit otydlig... Jag menar såklart att ni ska kommentera vad ni anser om homosexuellas rätt att få gifta sig i kyrkan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?
  • Alexiaa

Rataxes- Jo, jag vet han sagt så...han har en välidgt liberal syn på homosexualitet. Däremot så har han också fått en homosexuell troende man att avstå från att bli biskop pga av att han var homosexuell.
    Men det är en man med "nyare värderingar" och viss form av nytänkande, han är inte heller fördömande emot homosexuella alls utan har som sagt en ganska "öppen" syn.

Bebbe made in italy- Måste också säga att ta ifrån kyrkan dess vigselrätt vore egentligen det bästa, då blir det likställt för alla "par".
    De som vill får då välsignas i kyrkan istället!

• bebbe made in italy
    Alexiaa skrev 2007-11-19 10:59:24 följande:
    bebbe made in italy- Det finns massor med saker bibeln vart emot och saker de sagt som de idag fått tonat ner.Den skrevs allt för välidgt många år sedan, på den tiden var folk relativt obildade och deras syn på världen och människor var helt annan.Därför tycker många (faktiskt många kristna, präster, teologer) att man ska ta det med en nypa salt eftersom den skrevs i ett annat samhälle.Kolla bara på hur mycket ondska faktiskt kyrkan också begått genom tiden, det är ju inte heller något som stöds idag av den stora massan.Det är just därför de finns kvinnliga präster osv, dessutom finns det ju många homosexuealla troende personer (som är smarta människor).
    Jag hade då inte velat gifta mig i kyrkan om bibeln föraktade tjejer med te.x chrons sjukdom som jag har (bara ett exempel) Det är förnedrande och när man gifter sig så handlar det ju om bibeln. Även att biberln är gammal så är det ju dock bibeln och det kan man ji inte bortse ifrån... Annars kan man ju lika gärna ha en vanlig bok att läsa ur när man gifter sig och då försvinner hela syftet. Jag kommer aldrig förstå varken gay folk som vill gifta sig i kyrkan å ointe kvinnliga präster heller....
  • Alexiaa

bebbe made in italy- Nu talas det ju om att ta bort kyrkans vigselrätt, något som vore välidgt bra för det blir likvärdigt för alla.
    Dessutom bör ju kyrkan inte ha något med vigsel att göra eftersom vigsel är bara något juridiskt.

Men vissa inser att bibeln är skriven på en tid då folk var ganska korkade, man visste lite om sin omvärld.
    Man var rädda för oliktänkande och folk hade inget att säga till om, det är därför jag förstår kvinnliga präser osv.
    Om du inte förstår det så det en helt annan "femma".

• bebbe made in italy
    Alexiaa skrev 2007-11-19 11:05:55 följande:
    bebbe made in italy- Nu talas det ju om att ta bort kyrkans vigselrätt, något som vore välidgt bra för det blir likvärdigt för alla.Dessutom bör ju kyrkan inte ha något med vigsel att göra eftersom vigsel är bara något juridiskt.Men vissa inser att bibeln är skriven på en tid då folk var ganska korkade, man visste lite om sin omvärld.Man var rädda för oliktänkande och folk hade inget att säga till om, det är därför jag förstår kvinnliga präser osv.Om du inte förstår det så det en helt annan "femma".
    Men vadå Biblen är ju Bibeln. Dom kanske var korkade... Men det är ju det som står som Bibeln står för. Om Gud inte ville ha kvinnliga präster då lär han ju inte vilja ha det nu heller bara för att samhället har förändrats. Så kan man ju inte resonera, då kan man ju skriva om hela Biblen då och man får inte ändra ett ord i Bibeln utan ayy bli straffad så det blir ju svårt. Om man är djupt religös så vegt man att det är Guds ord som står i Bibeln och säger man att de som skrev Bibeln var korkade så kallar man Gud korkad...
  • Alexiaa

bebbe made in italy- Nä, bibeln är inte Guds ord direkt nedskrivna!
    En fritt tänkande människa borde ju förstå att vissa termer som finns idag inte fanns då!
    Man borde ju förstå att som världen såg ut då och det sätt man trodde på inte är likvärt i dagens samhälle.
    Jo, så kan man visst säga=)! För att ge dig svar på tal.

Det finns mycket i bibeln som de tar avstånd från idag, eller åtminstone fått tonat ned för det är inte accepterad i dagens samhälle.
    Vad jag förstått är homosexualitet något som inte nämns mycket i bibeln utan vissa människor valt att "haka upp sig" på det.
    Många kristna tror benhårt på en sak för de är mer eller mindre hjärntvättade, sedan finns det de människor som faktiskt tänker själva.

• bebbe made in italy
    Alexiaa skrev 2007-11-19 11:14:19 följande:
    bebbe made in italy- Nä, bibeln är inte Guds ord direkt nedskrivna!En fritt tänkande människa borde ju förstå att vissa termer som finns idag inte fanns då!Man borde ju förstå att som världen såg ut då och det sätt man trodde på inte är likvärt i dagens samhälle.Jo, så kan man visst säga=)! För att ge dig svar på tal.Det finns mycket i bibeln som de tar avstånd från idag, eller åtminstone fått tonat ned för det är inte accepterad i dagens samhälle.Vad jag förstått är homosexualitet något som inte nämns mycket i bibeln utan vissa människor valt att "haka upp sig" på det.Många kristna tror benhårt på en sak för de är mer eller mindre hjärntvättade, sedan finns det de människor som faktiskt tänker själva
    Gud talade till den person som skrev Bibeln, Gud sa vad som skulle stå. Jag är inte själv religös, men om man nu påstår att man är det så får man faktiskt ta Bibeln för vad den är. Ett så syndigt samhälle som vi lever i idag hade nog inte Gud tänkt sig när han skapade jorden... om man läser de 10 budorden så är det inte mkt som vi i dagens samhälle följer, vi är enl forskare på den sista tiden iBibeln, tror fasen att folk väljer att tolka Bibeln som omodern och att de som skrev den var korkade m.m. Men gör man det så är man inte kristen på rätt sätt för är man det skall man gå efter Guds ord som vad du än säger är Bibeln!
  • Gabriella S
    Alexiaa skrev 2007-11-19 10:51:46 följande:
    Han har också blivit arresterad efter att ha brytit sig in på en amerikansk flyplats, han är också en känd "vänsteranhängare" och har utretts av USA pga av det.
    Skulle det här vara något NEGATIVT menar du..? Att ha utretts för att vara "vänster" av FBI och grabbarna, är snarare ett ärotecken i min bok... Då är han säkert "lagomvettig", menar jag!
  • Gabriella S
    Rataxes skrev 2007-11-19 10:59:24 följande:
    Jag får nog ta tillbaks mitt tidigare inlägg, han verkar ju vara någorlunda vettig."Till de troende som är så upptagna och skrämda av för dem främmande sexualitet säger Williams: ?Så snart det handlar om sex läses Bibeln så obegåvat.?"
    Är det så..? Då får JAG ta tillbaka mitt tidigare inlägg. Om han har utretts av FBI, så är han självklart både sinnessjuk och värsta sortens terroristkommunist..! =)
  • Dorian Ertymexx

Gabriella S skrev 2007-11-19 10:32:27 följande:

Visst, men båda delarna blev han för sin kamp för de svartas rättigheter i sitt eget land. Och inget annat - det här andra har han börjat med nu på gamla dagar, när han antagligen fått en släng av demens...Fråga vad Ärkebiskopen av Canterbury tycker om det - han som är överhuvud över hela den världsvida anglikanska kyrkan...
    Så så länge han slåss i kyrkan för svartas rättigheter är han frisk och stark, men när han fortsätter slåss för homosexuellas rättigheter har han blivit dement???

Ehm, Gabriella, det är den afrikanska grenen som är emot homosexuella; den västliga delen är FÖR homoäktenskap till stor del; därav den stora schismen inom anglikanismen.
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2007-11-19 10:43:49 följande:
    Fråga vad ärkebiskopen av Canterbury gjort för mänskligheten, förutom att ha polerat stolsdynor med sin byxbak.Jämför med det Desmond Tutu uträttat.
    Halleluja brother!
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?