• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • zanila

MallaMojs - Började med att försöka bli gravida för drygt 3,5 år sedan. Lyckades på första försöket. Har superlätt att bli gravid spontant. Har tagit sig med en eller två menstruationer mellan missfallen. Är tacksam för det eftersom det då gick fort att få hjälp. Missfallsutredning klar för c:a 2,5 år sedan. Första beh i jan 06.

Måste säga att det är otroligt upplyftande att se att någon faktiskt lyckats få barn genom PGD. Läkarna har ju sagt att det går och jag har läst om det men ibland har det ändå kännts helt omöjligt. Grattis till dig. Det är viktigt med positiva berättelser för att man inte ska ge upp när allt känns nattsvart. jag vet ju själv hur när jag var.

Förstår att din graviditet var orolig. Det är naturligtvis jag också men jag försöker att inte glömma bort att njuta av det också. Jag har ju trots allt längtat så förtvivlat efter att vara i den här situationen och då måste man ju faktiskt uppskatta den. Har som ni märker en positiv dag idag, det är inte alltid lika lätt att resonera såhär men ibland går det

• Sogo

Zanila: Välkommen till tråden - bättre sent än aldrig!

Du och jag har en tämligen snarlik bakgrund - då jag också har en balanserad translokation som upptäcktes vid en missfallsutredning. Vi lyckades på vårt 4:e försök, och landstinget var inte snåla mot oss heller. Och vi är SÅ lyckliga.

Fantastiskt underbart för er att ni äntligen har lyckats.

Återigen välkommen hit.

FD: Nå?

Kyoko: Berätta mer, vad händer?, Hälsingland here we go, eller?

Apel: Skönt att var i gång igen. Hör av dig om du behöver peppning.

Nizen: Hur går det??

Klara: Har du fullt upp eller?

Annhan: Har du fått några känningar än. Lite klimakteriekärring kanske?

Här sover de små ute i vagnen och jag håller på att göra lite helgfint i hemmet. Det innebär att försöka skapa gångstigar bland leksaker och dammråttor samt torka av köksbordet .

• zanila

Therese6699 - Tack. Genetikern som utför analyserna på embryona sa till mig efter den fjärde behandlingen där alla embryon var sjuka att det inte är så ovanligt att det kan behövas fler försök när man gör PGD. Jag tyckte att allt var hopplöst då men han sa att man fortsatt har samma goda chans vid behandlingarna i upp till 6-7 försök eller mer eftersom man inte har samma urval som "vanliga" människor och därför oftare får färre embryon att välja mellan och kanske heller inte får så många embryon till FET. Även om det var neslående att höra att det kan behövas fler försök tyckte jag ändå att det var mer positivt att höra att chanserna vid varje försök fortsätter att vara lika goda trots att man redan gjort flera. Det är ju annars lätt att tänka att det är omöjligt bara för att man redan gjort flera misslyckade försök.

Måste dessutom få säga att jag tycker att du är otroligt modig som har orkat och vågat berätta om din son Tille och eran kamp i tidningarna. Det är en otroligt sorglig historia och jag lider verkligen med dig och din familj. Samtidigt tror jag att jag inte är ensam om att känna att den kraft du förmedlat har gett hopp och styrka vidare till andra, bla mig. Tack för det.

Kram Zanila

• zanila

Tack Sogo. Ni är alla så vänliga. Jag känner mig verkligen välkommen, tack för det.

• Kyoko

Zanila:
    Välkommen medsyster och det säger jag ju för att även jag är en mutation med en balanserad translokation i bagaget. Min upptäcktes ju dessvärre när jag fick min son som tyvärr aldrig hade chans att överleva. Synd att du inte hittat hit tidigare men du är här nu och det är ju nuet som räknas.

Nej jag har inte hört något mer från HS utan de skall ha möte på den 26 så efter det får vi se. Och nej jag tänker inte flytta innan jag vet hur det är med andra landsting osv. Mike skall ju bara bo där i veckorna och testa vad han tycker. Då får han chansen att lära känna stan utan mig sedan får vi se när jag ansluter mig men vi måste ju ha vår drömgård först

Själv sitter jag och förbereder mig för attåka till Rom - ja ni hörde rätt. I eftermiddag går planet till Italiens vackra huvudstad och beräknas åter natten till tisdag. Så nu får ni hia er utan mitt sällskap över helgen

Mina tankar är ju alltid med er men mest just nu med FD och väntan på ett officiellt testresultat men även Nizen som jag undrar så hur det har gått?

• annhan
    Zanila, välkommen hit! Vilken resa ni gjort, grattis till graviditeten Visst är det en obeskrivligt härlig känsla att lyckas efter så lång kamp?

Sogo: Jajamen, klimakteriekossan börjar visa sin fula nuna nu. Har börjat märka av humörsvängningar som heter duga. Men det är väl ett gott tecken i det här sammanhanget.

Kyoko: Åh, Rom... man blir inte så lite avundsjuk! Men det är du värd, helt klart. Ha en underbar vistelse där!!!

Kram, och trevlig helg till er alla.
  • MallaMojs

Åhh, ha det supertrevligt Kyoko Blir det tillsammans med kärleken?

annhan - härligt att du börjar bli lite klimakteriestinn När är det beräknat plock?

sogo - hoppas att ni frisknar till ordentligt snart å pallrar er hit nästa fredag Vill vill vill! Å tills dess kanske även jag skulle kunna få till lite städning (vad är det liksom??)

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Sogo

Rom är HELT fantastiskt. Jag blir så avundsjuk.
    Jag o gubben har hela tiden sagt att det blir nästa vuxenresa. En långhelg i Rom. Ska bara se till att leasa ut alla barnen.
    Kanske i vår.

Ha det så bra Kyoko!

• annhan

Sogo: Jag har inte fått nåt plockdatum än, men om jag själv gör en grov uppskattning så tror jag att det blir runt den 20 okt.

• annhan

Nämen, vad knasig jag är. Svaret ovan skulle vara till Malla... nåja

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!