• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • annhan

Erka: Tycker också att du ska ringa! En sak har jag lärt mig i PGD-svängen, det är att det inte händer nåt om man inte ligger i och ringer ideligen.

Hej och hå, själv sprayar man på.. Inga biverkningar överhuvudtaget än så länge, men det dröjer väl någon dag till kanske. En god vän berättade om sin graviditet nu ikväll, hon testade nyss +. Vore ju så kul om jag kunde göra detsamma snart....!

Kram på er alla!

• Kyoko

Erka
    Tycker även jag att du skall ringa. Vet ju hur lätt det är att komma bort i pappershögen.

Annhan:
    Skönt att du slipper biverkningarna så länge. Hoppas du får gå hela processen utan allt för mycket symptom.

FD:
    Men du skall inte klara dig utan symptom för just nu hoppas jag på massor av symptomkänningar för din skull

• Erka

Mm... Känns som det enda rätta att ringa denna förvirrade läkare. Ringer imorrn på lunchen, och pratar med dem där. Kanske det står nåt i deras anteckningar, om inte  annat att brevet är på väg..... Tack för att ni tar er tid att svara...

Nu måste jag leta mig till sängen, väckaren ringer 04.30 imorrn.... *ryser vid blotta tanken*

~~~ Det blir vad du gör det till ~~~
  • Sogo

God morgon, nu är det lite mer liv i tråden igen. Kul!

Annhan: Skönt att vara igång. Och man är ju glad så länge man slipper känningar av sprayen. När ska du till HS och ta blodprov?

Erka: Ring, ring, ring.

FD: Hmm, hur känns det idag då?

Kyoko: Du är vår egen PDG-terapeut som alltid har så mycket visdaom till oss andra i tråden.

Själv är jag förkyld, men hör väl till årstiden. Kram på er.

• Anna73

Hejsan!!!

Ringde från genetiska i Lund igår....

Hon skickar en remiss till Malmö.....så det kommer inte ta lång tid att få tid...

Sen skulle hon skicka journalkopior på allt hon kommer fram till ...till oss..

Känner att nu börjar det hända saker:)

Kanske inte lång tid så är vi igång..

Hjärtekramar Anna

• FångaDagen

Annhan; klart att du ska få plussa snart! Håller alla tummar! Och du, var glad så länge sprayen är barmhärtig

Anna; åh, vad spännande! Måste kännas skönt att det händer något.

Kyoko; Jag är så imponerad över att du orkar peppa alla oss här inne. Nyligen var jag ju i din situation, den där man nästan är ensam om att inte vara på G. Men, du ska se att det snart är din tur och om du får köra på den korta varianten så springer du snart ikapp oss andra. Varma kramar till dig och en massa styrka och kämparglöd!

Sogo, Jag vet inte vad jag ska svara på hur jag mår. Jag är halvt hysterisk och vill bara veta nu!!! Överanalyserar allt och känner att jag vill testa mig var och varannan dag trots att jag vet att det är för tidigt. Fattar inte att jag nojjade till så jä*ligt även denna gång. Nu vill jag ha en massa symptom omedelbums!

Pusselipuss!

• Erka

Jag ringde.... Och nu är jag låg och förvirrad. Gråter

Pratade med en sköterska som kollade om det var nåt brev skrivet till oss, och det var det ju inte gjort. Hon kollade hur det såg ut med telefontider hos läkaren, men sa att det är flera veckor tills hon hade någon sån så hon skulle prata med Åsa (läkaren) och ringa upp mig efteråt. Det tyckte jag var jättegulligt av henne och blev lite glad. Glad

Sköterskan ringde upp mig ett par timmar senare och meddelade att Åsa höll på att diktera ihop ett brev till mig, men kunde meddela att vi får pgd:t betalt men inte ivf:et.... Eller som läkare Åsa hade skrivit i sitt meddelande: Att jag inte har RÄTT till ivf eftersom jag blir spontant gravid. Sen att jag inte får behålla nåt och att det beror på diagnosen, det spelade tydligen ingen roll..... Jag fattar ingenting. Hur kan jag ha rätt till diagnostiken som kräver ett ivf för att kunna utföras, men jag har inte rätt till ivf:et????Fundersam

Nån som har nån fiffig förklaring eller teori? För det är ju liiite svårt att värpa ut ägg, göra pdg och sen suga upp dem på egen hand... Eller?

• jojo01

Hej, tittar fortfarande in i tråden då o då. Jag har två barn varav den yngsta med den genetiska sjukdomen cystisk fibros. Risken för att få sjukdomen är 1 på 4 vid varje graviditet. Vi vill ju som sagt ha ett barn till och då utan cf. Sen sist har jag hunnit vara gravid en gång men moderkaksprovet visade cf och då valde vi att avbryta graviditeten. Det var jobbigt men vi känner ändå att vi tagit rätt beslut.

Så nu står jag inför om jag vågar göra samma sak igen. Känns som att man skulle bryta ihop om det visade cf igen. Men längtan efter ett till barn är starkt!

Erka...har fått liknande svar som du, att mitt landsting betalar pgd (dvs för dem den genetiska analysen) men inte ivf då vi redan har barn. Jag tror att de sa att jag skulle göra ivf:en privat o be Huddinge samordna allt????? Ja man blir inte klok på allt men jag har inte gett upp pgd än. Kommer nog att försöka på naturlig väg en gång till men sen får vi se hur det blir.

Garttis till er alla som det gått bra för o kämpa på till er andra.

• Therese6699

Erka, vad tråkigt att det var så då. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om att man inte skulle få IVFen betald när man gör PGD. Men så har jag inte varit i den här svängen jättelänge heller. I Sundsvall så var det bara ett par innan oss som hade gjort PGD så jag tror inte dom hade några riktlinjer klara. Kanske därför vi fick allt. Det ändras säkert om det blir många som ska göra PGD.

Jojo01, usch så jobbigt att behöva avbryta graviditeten. Det var verkligen min livs mardröm när vi gjorde MKP. Men vi hade tur, vi hade också 1 på 4 att barnet skulle drabbas av en genetisk sjukdom. Jag håller tummarna för att ert nästa försök lyckas.

Therese

• Erka

Therese: Jag förstår inte riktigt hur de resonerar då ett pgd utan ivf inte riktigt går.... *helt lost*   Men samtidigt, när nånsin är landstinget logiskt?

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!