• jojo01

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Hej, tittar fortfarande in i tråden då o då. Jag har två barn varav den yngsta med den genetiska sjukdomen cystisk fibros. Risken för att få sjukdomen är 1 på 4 vid varje graviditet. Vi vill ju som sagt ha ett barn till och då utan cf. Sen sist har jag hunnit vara gravid en gång men moderkaksprovet visade cf och då valde vi att avbryta graviditeten. Det var jobbigt men vi känner ändå att vi tagit rätt beslut.

Så nu står jag inför om jag vågar göra samma sak igen. Känns som att man skulle bryta ihop om det visade cf igen. Men längtan efter ett till barn är starkt!

Erka...har fått liknande svar som du, att mitt landsting betalar pgd (dvs för dem den genetiska analysen) men inte ivf då vi redan har barn. Jag tror att de sa att jag skulle göra ivf:en privat o be Huddinge samordna allt????? Ja man blir inte klok på allt men jag har inte gett upp pgd än. Kommer nog att försöka på naturlig väg en gång till men sen får vi se hur det blir.

Garttis till er alla som det gått bra för o kämpa på till er andra.

• jojo01

Erka...bor du okså i norrbotten? Jag har varit i kontakt med precis samma läkare som du! Men jag har inte fått något skriftligt brev som du. Har försökt få tag på chefen för kvinnokliniken och lämnat flera meddeleanden för typ ett halvår sedan, och jag väntar fortfarande på svaret. Det enda jag fick var en förklaring muntligt per telefon av en läkaren men det var ju efter det svaret det dök upp en massa funderingar o frågor varför jag kontaktade verksamhetschefen.

Jah skulle vilja veta av Sunderby Sjukhus hur allt praktiskt skulle gå till och hur mycket exakt man själv ska betala m.m. Det tillkommer ju en massa kostnader för resor, mediciner osv.

Kram Johanna

• jojo01

annhan...Du har rätt, det är ju inte klokt att det ska vara så här! Det känns som en enklare väg att försöka på naturlig väg(om man nu har möjligheten att göra det) men dey ska ju inte behöva vara så.
    Ifall PGD vore mer "lättillgängligt" skulle jag inte tveka att välja det. För att genomgå en abort när du verkligen vill ha barn är inte kul och det känns hemskt att tänka att ens enda möjlighet att få ett friskt barn är selektiv abort. Har redan gjort en och jag tror att blir det en gång till så ska jag ta och kontakta en jurist.

Kram

• jojo01

Nizen...tänkte svara på din fråga om hur länge det tar att få svar på mkp. Nu tror jag att det är olika för alla beroende på vilken genetisk defekt man letar efter.

Jag gjorde mkp i v. 11+0 i Umeå. 11+5 ringde min läkare från Sunderby Sjukhus i Luleå och meddelade att provet visar cystisk fibros. 12+0 kirurgisk abort. Till mig sa dom i Umeå att oftas ringer dom från genlabb på en gång om allt är bra eller skickar ett brev men om provet visar cf så ringer den remitterande läkaren för att man samtidigt ska kunna diskutera en ev. abort.

• jojo01

Grattis Nizen! Det är ju fantastiskt och jag förstår att ni svävar på rosa måln nu! När jag hade tagit mkp och väntade på svaret vågade jag inte tro att det skulle vara ett friskt barn men någonstans långt där inne hoppades man ju och föreställde sig om hur det skulle kunna bli.

Nu blev det ju inte så för oss då barnet var sjukt men det ger hopp att se att det faktiskt kan gå vägen! Grattis igen!

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!