• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • Kyoko

Nu skall tassa in och släppa en liten bomb Mike var på arbetsintervju idag uppe i Hälsingland. På stående fot så erbjöd de honom jobb. De hade t o m kollat upp referenser utan att han lämnat några...sökt upp en gammal chef som gett honom sina varmaste rekommendationer. Så han tackade ja...

- Gulp så är tärningen kastad någon gång i framtiden skall vi bli Hälsingar Det kanske inte blir i år, eller ens nästa år men nu år bollen definitivt i rullning!

Natti natti säger en något chockad individ med huvudet surrande av frågor och måste-fixa-check-punkter men samtidigt en stillsam tanke. Kanske, kanske är det nu det vänder?! Hoppas med hela mitt hjärta att det är en vinnande trend för imorgon skall de fatta beslut om vår framtid!

• fia72

Erka: Det är mycket märkligt hur olika man resonerar. För vi fick pgd och ivf betald, trots att jag blir gravid stup i kvarten, men sedan får missfall. Jag har för mig att de sa att vi har 1 chans på 36 att få ett het friskt foster på egen hand. Sen kan vi få foster som är bärare av samma balanserade translokation som min man har...

Kyoko: Vad kul och spännande att det händer något!!!

För här gör det inte det. Nu har det gått två veckor sedan fvp och nu är det riktigt jobbigt varje gång som telefonen ringer...

• FångaDagen

Kyoko; Måste in och gratta här också. Tårarna hade precis stillat sig men nu börjar de bränna igen. Du som har pratat om Hälsingland så länge nu. Äntligen! Skynda dig och kom in och rapportera om Huddinges beslut också. Det är klart att det är nu det vänder!

• Kyoko

Ni är för goa ni

Men tyvärr inget besked idag - surprice!
    Mötet är uppskjutet tills den 26/9 så det gäller att fortsätta vänta...hmmm ibland vill man bara ta väntan och köra upp den "where the sun doesn´t shine"...

• apel

Jag har blivit helt hopplös på att hänga med härinne.
    Jag har fullt upp på/med jobbet,(bröt ihop igår trodde att jag skulle fixa det idag, så då åkte jag dit bara för att inse att det inte skulle funka. Så nu är jag hemma resten av dagen).

Det som är positivt är att vi äntligen är igång med ett andra försök (började spraya i måndags)!

Nu ska jag lägga mig ner och sova en stund. Ha det bra allesammans (och även om jag inte dyker upp här så ofta så kikar jag ofta in för att hålla lite koll på hur det går för er.)
    Kyoko - håll ut!

• zanila

Hej, har inte skrivit här innan, men hittade tråden och kan inte låta bli. Jag har gjort 5 IVF-beh med PGD efter att missfallsutredning visat på en balanserad translokation och är äntligen gravid. Nu var det inte det jag tänkte skriva om.

Erka - Jag tycker inte att du bara ska ge dig och acceptera det idiotiska svaret du har fått om att du kan få pgd-analysen finansierad men inte ivf:en. Dom kan ju inte fatta vad dom pratar om. Jag blir så arg att jag nästa spricker när jag hör det. Jag har fått samtliga mina försök finansierade av landstinget. Enligt dom (skåne) var jag precis lika berättigad till ivf som alla andra barnlösa par som genomgått fertilitetsutredning. I vårt fall var det ju dessutom helt uppenbart varför vi verkligen behöver det, precis som det är för dig.

Du behöver ju göra ivf:en eftersom du inte kan få en graviditet att överleva. Hur kan det anses som mindre berättigande än att tex vara oförklarligt barnlös. Där finns det ju inte bevis för att man inte kan bli gravid (tycker naturligtvis att alla oförklarligt barnlösa ska få ivf) så med den logiken borde man ju bara fortsätta försöka då. För det är ju faktiskt samma sak de säger till dig. Att du ska fortsätta försöka, kanske få missfall på missfall, behöva göra fostervattensprov eller dylikt och bara våndas vid varje graviditet.

Ja, du får ursäkta, du vet ju allt detta själv men jag blir bara så ARG. Stå på dig. Visa att andra landsting inte resonerar lika och var en nagel i ögat på dem. Jag önskar jag kunde gjuta mod och hopp i dig. Lycka till iaf.

Zanila

• MallaMojs

Zanila - grattis till graviditeten!!! Hur känns det?

Jag har ju "inte ens" svårt att bli gravid å behålla fostret, men får ändå helt betalt... Tycker det suuuger att det är så olika i olika landsting, är lite sugen på att ringa en tidning eller nåt...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • zanila

MallaMojs - Det känns fram för allt som en annan värld. En jag aldrig tordde att jag skulle bli en del av, iaf inte mer än 12 veckor. Nu är jag i v 17+4 och känner bebisen sparka runt varje dag så den här gången har jag faktiskt börjat hoppas på allvar. Jag hade faktiskt gett upp hoppet. Hade anmält oss till föräldrautbildning inför adoption. Skulle bara göra det där sista försöket för min mans skull eftersom vi ändå fick det gratis. Tackar högre makter för det. Den sista beh gick bättre än alla de andra fyra tillsammans så det var verkligen en oändlig tur att den blev av.

En snabb sammanfattning av min historia.
    Missfall i v. 6-7. Blödde ut allting av sig självt.
    Missed abortion i v. 12+ Skrapdes ggr två, åt methergin men blödde ändå inte ut allting förän samma morgon som skrapning 3.
    Missed abortion i v. 6. Blödde ut allting av sig självt
    Missfallsutredning som visar robertsonsk balanserad translokation hos mig mellan kromosom 13 och 14. Beslut om Ivf med PGD
    Första beh - 24 ägg, 13 som gick vidare till PGD varav 3 var friska. Två tillbaka, testade negativt.
    Andra beh - 19 ägg - 17 befruktade och delade på dag 2, då gick inkubatorn sönder och alla embryon dog. Försök att tina upp blastocysten i frysen men den klarade sig inte.
    Tredje beh - 12 ägg, 5 som gick vidare till PGD varav 1 var frisk. Testade negativt.
    Fjärde beh - 15 ägg, 9 som gick vidare till PGD men alla var sjuka.
    Femte beh - 19 ägg, 10 som gick vidare till PGD varav 4 var friska. Två till mig, två odlades vidare till frysen och jag testade POSITIVT i juni.
    25/7 VUL - Grät som ett barn. Först för att jag var så rädd för att det inte skulle vara något där och sen för att där verkligen var något. Tickande hjärta och sprittande rörelser. Vecka 9+2
    20/8 UL med anatomigranskning (i stället för fostervattensprov, som jag inte ville göra om läkaren inte hittade ngt avvikande) som visade allt på rätt plats så långt som man kunde se då. Vecka 13+0.

Okej, kanske inte så kort sammanfattning men jag känner på mig att jag kommer att vara inne här ofta, ofta för att se hur det går för er alla. Det finns verkligen en stor extra plats i hjärtat för alla medsystrar som genomgått liknande saker. I många fall dessutom mkt besvärligare än det jag gått igenom.

Jag önskar att den här tråden fanns när jag började med PGD för jag sökte verkligen länge och väl då. Kände mig som ensammast i världe. Skönt att se att det inte är så, även om jag såklart hellre önskade att ni alla slapp vara i den situation ni är.

Kram

• MallaMojs

zanila - oj, vilken resa ni gjort När började den?

Igen - massa grattis till graviditeten!! Jag sitter här med mina PGD-tvillingar så jag vet hur glad man är (även fast jag nog mest var orolig). 

"Kul" att du är här med oss!!!

Jag undrar sååå hur det gått för er andra;

Kyoko - hört någé??? Å just ja, massa grattis till M's jobb...men flytta f***n inte förrän jag fått träffa dig!!! Å inte innan du kollat upp hur det landstinget ställer i ekonomifrågan vad gäller PGD

FD - blev det tjuvtest idag??? Åhhh, håller tummen

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Therese6699

Zanila: Grattis så jättejättemycket... vilken tuff resa du har gjort. Vad skönt att det faktiskt kan lyckas ändå fast man har gjort massa försök innan.

FD: Jag håller tummarna stenhårt för att det har gått ävgen den här gången för er....

Med oss så är annars allt bara finemangs. Lilleman har gått från att vara värsta storätaren till att inte äta så mycket i två dagar. Men han verkar glad och pigg så han får säkert i sig det han behöver ändå kan tro.

Jag ska på information för xtravaganza idag. Dietgrunka som ger en jumpstart. Det kan jag behöva. Jag är väldigt duktig på att träna själv och äta rätt. Men efter den här graviditeten är det så mycket jag måste bort med så det känns som om jag behöver en riktig kickstart för att orka engagera mig till 100% det ska bli spännande i alla fall.

Kramar på er alla!

Tess

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!