• Dody

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

• Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • MizzQt

På tisdag ska jag till läkaren. Efter att ha läst alla de inlägg ovan om när ni gått till läkare som varit helt oförstående och okunniga om problemet så blir jag missmodig. Men jag får väl i alla fall göra ett försök, ta med info och så.
    Egentligen känns det ganska spännande att gå till läkaren...ett steg närmre en normal mage!!?! Jag kommer på mig själv att dagdrömma titt som tätt om hur det ska bli att leva utan kulan på magen.

Nån mer som funderar på operation?

• MeyaMadre
    MizzQt skrev 2007-09-14 21:59:24 följande:
    På tisdag ska jag till läkaren. Efter att ha läst alla de inlägg ovan om när ni gått till läkare som varit helt oförstående och okunniga om problemet så blir jag missmodig. Men jag får väl i alla fall göra ett försök, ta med info och så.Egentligen känns det ganska spännande att gå till läkaren...ett steg närmre en normal mage!!?! Jag kommer på mig själv att dagdrömma titt som tätt om hur det ska bli att leva utan kulan på magen.Nån mer som funderar på operation?
    Jag önskar dej lycka till...hps du får/har en bra läkare!
    Jag hade världens bästa läkare förut men hon har gått i pension- därför har jag en ny nu och han var den mest dryga och okompetenta jag träffat. Man märkte att han blev surare ju mer jag pratade och försökte upplysa honom, blev stött el nåt...herremin..
    Jag vet inte riktigt om jag känner för att kontakta ngn nu, kanske ska försöka på egen hand.
    Jag behöver som sagt ingen operation, jag har det riktigt skumma utseendet på magen när jag har käkat riktigt mkt :-]
  • Kian
    MeyaMadre skrev 2007-09-15 08:31:38 följande:
    Man märkte att han blev surare ju mer jag pratade och försökte upplysa honom, blev stött el nåt...herremin.
    [/citat]
    Jag har också varit med om en läkare (fast vid annan åkomma) som blev stött när jag försökte förklara vad jag trodde. Det var inte alls kul att gå hem då utan hjälp. Efter det har jag alltid legat lite lågt med vad jag själv anser utan sagt vad besvären är och efter ett tag sagt vad jag tror.
    MizzQt skrev 2007-09-14 21:59:24 följande:
    [citat]
    På tisdag ska jag till läkaren. Efter att ha läst alla de inlägg ovan om när ni gått till läkare som varit helt oförstående och okunniga om problemet så blir jag missmodig. Men jag får väl i alla fall göra ett försök, ta med info och så.
    Hoppas det går bra nu hos läkaren. Om du som MeyaMadre får en oförstående läkare - säg att du vill ha en remiss till kirurgläkare för att prata om saken. Försöka går ju alltid...
  • Kian

Oj! Svaret till MejaMadre blev som ett citat. "Jag har också varit..." var det jag som skrev. Men det kanske ni förstod

• Nea85

jag förstår mig inte på vart jag ska känna*suck*

• MizzQt
    Kian skrev 2007-09-15 17:43:49 följande:
    Hoppas det går bra nu hos läkaren. Om du som MeyaMadre får en oförstående läkare - säg att du vill ha en remiss till kirurgläkare för att prata om saken. Försöka går ju alltid...
    Tack Kian...! Jag är lite spännd inför imorgon, förväntasfull på nåt vis. Jag kan gå och dagdrömma om hur det kan komma att vara att ha en plattare mage, hehe. Så imorgon är liksom första steget mot den drömmen. Remissen är mitt syfte med själva besöket men det underlättar väl att få en om läkaren vet vad jag pratar om. Det är en kvinnlig läkare...kanske kan det vara ett plus, o speciellt om hon själv fött barn, det vet jag inte. Jag återkommer o berättar hur det gick.
  • MizzQt

Nu har jag varit hos läkaren. Det var en ung tjej och hon verkade förstå vad jag pratade om. Jag sa att jag främst var där för en remiss och jag menade att DR kunde vara orsaken till mina förstoppningsproblem. Efter att hon klämt på mig en stund så kände hon att jag var förstoppad och att jag hade en försvagad bukvägg.
    Jag fick en remiss men hon var mycket tveksam till att de skulle vilja skära i en frisk person eller att de var villiga att bekosta det alls. Hon varnade mig även för väntetiden att ens komma dit för ett samtal.
    Allt som allt fick jag ett väldigt bra bemötande och det resultat jag ville i detta stadiet men känns ändå inte så optimistiskt just nu trots allt. Orkar jag vänta?

• Hallonröd

Halloj allihopa...var bra tag sen jag var i tråden...ny tråd t.o.m. Flört 
    Skulle bara berätta att jag fått en tid till kirurgen nu.
    Ska bli spännande och se vad de säger. 3/10 ska jag dit, 7 mån. efter remiss skickats från VC. Så det tog lite tid.
    Hoppas att jag kan bli hjälpt på något sätt,  om inte en operation så kanke en remiss till någon bra sjukgymnast som kan hjälpa mig med övningar som kanske kan lindra och minska "gravidmagen" och bygga upp mina magmuskler igen. Har ju svårt att göra sit-ups då jag har ont i ryggen men nåt annat borde man ju kunna göra
    Behöver gå ner lite i vikt också 4-5 kg...sen kanske man inte direkt har 6-pack men ändå en mage som man slipper skämmas för, ha ont av, slippa få frågande blickar om man är gravid igen. Och att kläderna kan sitta normalt igen och inte hänga på magen...Fundersam

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Kian
    MizzQt skrev 2007-09-18 11:37:42 följande:
    Jag fick en remiss men hon var mycket tveksam till att de skulle vilja skära i en frisk person eller att de var villiga att bekosta det alls. Hon varnade mig även för väntetiden att ens komma dit för ett samtal.Allt som allt fick jag ett väldigt bra bemötande och det resultat jag ville i detta stadiet men känns ändå inte så optimistiskt just nu trots allt. Orkar jag vänta?
    Jaha, välkommen till gänget som väntar på läkarbesök till kirurgen då. Ett steg närmare - man får se det så.
    Du borde få en remissbekräftelse om 1-2 veckor om det funkar likadant där du bor. Tre månaders väntetid stod de på min bekräftelse. Ja, det är jobbigt att vänta... Jag har ont hela dagarna men jag försöker köra min pilates så gott det går i alla fall. Kul om vi kan följas och se hur det går för oss.
  • Nea85

jag är väll kankse konstig men jag fattar inte vart man ska känna delningen...
    Har stora problem med min mage, vill inte fungera trotts fiberer o massor av vatten, ont i ryggen och ser konstant gravid ut, så kan någon förklara hur jag ska känna/var jag ska känna...

ser ju gravid ut trotts situps

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen