• Dody

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

• Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • MizzQt
    Hallonröd skrev 2007-09-23 13:02:26 följande:
    Nej när jag fick bekräftelsen från kirurgen att de fått remissen så stod det att jag skulle få komma inom tre månader. Men det tog ju lite längre tid än så Ja självklart berättar jag sen vad de sa osv.
    Det där låter ju inte roligt alls...man blir ju trött bara av att tänka på det. Någon mer än jag som funderar på den "privata" vägen till operation?
  • MizzQt

Och sa var det jag igen...

Ringt runt till kliniker i hela landet och titthålskirurgi för att sy ihop musklerna vid DR är inte alls vanligt. På Akademikliniken (Malmö o Stockholm) ska de göra det sa dem, men det nämns inte på deras hemsida. "Vanlig" bukplastik är ju ganska omfattande och jobbig återhämtning medans titthålsoperation är väsentligt mindre ingrepp. Dock svarade en klinik att anledning till att de inte använde metoden är för att det inte är i längden en hållbar operation. Jag har därför mailat Akademikliniken om vad de har att säga om saken (de är ju partiska förstås). Inte vill man slänga ut 40 papp på nåt som inte håller.

• Dody

Vad bra du delar med dig av ditt sökande..även om jag just nu inte funderar på det då pengar är en bristvara. Men en dag så kanske....

• MizzQt

Jag hade tänkt finansiera det med ett lån om jag skulle genomfört det. Men nu verkar det som om nästan ingen genom för titthålsoperationen för den är inte hållbar säger dem. Inte vill man lägga pengar på den då och vanlig bukplastik är inte ett alternativ för mig. Så nu är det träning som gäller för mig. Funderar på att leta efter en Personlig tränare som förstår sog på DR, något måste jag bara göra för att bli av med det där fula som en gång var min sexiga mage, hahaha.

• Happiest

Tror jag skrev och frågade förut men  hittar inte mitt inlägg så jag kan inte se om någon svarat.

Är det dåligt att göra armhävningar? Ser att magen blir toppig då...

• MizzQt
    Happiest skrev 2007-09-27 21:54:29 följande:
    Tror jag skrev och frågade förut men  hittar inte mitt inlägg så jag kan inte se om någon svarat. Är det dåligt att göra armhävningar? Ser att magen blir toppig då...
    Min icke professionella åsikt är att det inte borde vara farligt då man väl inte använder magen så mycket vid armhävningar utan mer armar och bröstmuskler. Magen ser toppig ut på mig med när jag gör armhävningar, men det är för att den hänger så dant, hahaha.

Vad säger ni andra om armhävningar?
  • Chiculata

jag får in ett finger(bredd) mellan magmuskulaturen, men detta är normalt eller? kan jag göra vanliga och sneda situps då?

the most important history is the history we're making today
  • MizzQt
    Chiculata skrev 2007-09-28 14:36:03 följande:
    jag får in ett finger(bredd) mellan magmuskulaturen, men detta är normalt eller? kan jag göra vanliga och sneda situps då?
    En normal seperation mellan musklerna ligger på 0-2 cm så 1 finger är nog inget hinder för att träna som vanligt.
  • Chiculata
    MizzQt skrev 2007-09-28 18:05:47 följande:
    En normal seperation mellan musklerna ligger på 0-2 cm så 1 finger är nog inget hinder för att träna som vanligt.
    ok tack för svaret. jag har gjort situps sen min dotter föddes och har inte märkt förrän nu att jag har ett mellanrum mellan magmusklerna, det kanske tar ett tag innan de går ihop..?
    the most important history is the history we're making today
Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen