• Dody

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

• Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • Kian
    MizzQt skrev 2007-09-01 18:28:02 följande:
    Jag tänker ringa min läkare på måndag o se om jag ordna med en remiss till kirurg. Tänker inte ge upp i första taget.
    Lycka till! Ska hålla tummarna för dig.
    Det verkar bara vara du och jag som hänger här mest nu. Trevligt iofs, men vart är ni andra "gamla" o nya!

Min 7-åring sa här om dagen. "Varför ser din navel ut som en snopp?" 2-åringen brukar säga "Mamma ajaj på magen" och försöka blåsa bort det onda. Bristningarna alltså.
    En sak att få kommentarer av barnen. Det är ju tristare att jämnt få kommentarer att man skulle vara gravid - för det får man ganska ofta. Eller hur?
    Vi har varit till ett kompispar ikväll och ätit middag, så nu trycker d på och gör ont som bara den.
  • Kian
    Kian skrev 2007-08-29 23:09:34 följande:
    Finns det nån här som kan berätta lite kort om hur operationen går till? Omfattande? Var lägger man snittet? Hur blir d efteråt/svårt att komma tillbaka? Frågorna är många... Några bra länkar?
    Frågar igen...
  • Betty2

MissQt: Jag håller oxå tummarna. Jag fick förresten remiss till kirurg av min MVC-läkare (bor i Västra Götaland), men eftersom det blev mycket bättre (mellanrummet minskade och magen blev mycket mindre) tyckte MVC-läkaren att jag skulle avboka kirurgtiden (så det har jag gjort). Har dock fortfarande 4 fingrars mellanrum ovanför naveln men jag tänkte avvakta och se om det minskar mer. (Har gått 4 månader sedan förlossningen nu.)

Kian: Jag har ont i bland, men inte ofta. Det händer mest om jag har haft byxor som klämmer åt eller har ammat i någon konstig ställning så att jag får mycket av sonens tyngt direkt på magen.

• MizzQt

Kian: Jag har varit inne på www.pkc.se, plastikirurgicentrum i malmö. De gör den operationen och föklarar bra hur den går till. Vet ju dock inte om sjukhusen gör likadant, men troligtvis. www.pkc.se/engines/page___99.aspx
    Se även deras före och efter bilder www.pkc.se/engines/page___165.aspx. (Alla kanske inte är pga DR dock).

Jag är också nyfiken att få veta hur det är att gå igenom denna operation och hur man mår efteråt.

Betty2: Jag hoppas på att mina "få" centrimetrar ändå kan resultera i operation eftersom det inte blivit bättre än så på 3 år och jag lider av det.

• Betty2

MissQt: Ja jag förstår det, kände precis likadant när jag hade min fotbollsmage efter förlossningen och läkaren sa att den inte kommer bli mindre (utan operation). Hur kul är det att gå omkring och se väldigt gravid ut när man inte är det... Hoppas det löser sig så att du får remiss och operation.

• ODS

Hej, väldigt länge sedan jag var här inne nu. Kul att ni får bra respons av era läkare. När jag sökte fattade de inget. Vår son är 5år o jag får ofta gravid-förfrågningar. Tränar regelbundet även för att få bort magen men inget hjälper...*blää*

Tänker fortsätta med träningen, inte riktigt läge för op heller då jag inte vet om det möjligtvis kan bli ett syskon i framtiden...

• Kian

MizzQt: Tack för länken!

Verkar bra det där med titthåls. Men hur blir det med all överskottshud? Att fixa sånt bekostar säkert inte landstinget eller vad tror/vet ni?

Till er som nyligt varit gravid (några månader). Efter att ha läst lite i tråden så verkar det som att det kan gå ihop av sig själv (eller med träning) när man nyligt varit gravid. Eller? Hoppas det för eran skull!

• Betty2

Kian: Ja det tror jag med, dvs att det kan gå ihop av sig själv (alt med träning) inom några månader. Sjukhuset som jag födde på (snittades) sa att man brukar vänta 6 månader och se hur det ser ut då. Orsaken att jag ändå fick remiss så tidigt (fast avbokade ju senare) var att det var så ovanligt stor delning mellan mina magmuskler. Läkaren trodde alltså inte att det skulle kunna gå ihop av sig självt, men han hade ju fel som tur var.

Jag kollade på länkarna ang operation och undrar lite hur det funkar med kommande graviditeter? Dvs kan man gå igenom en ny graviditet efter en sådan operation, när magmusklerna har sytts ihop?

• Kian
    Betty2 skrev 2007-09-02 21:24:31 följande:
    Jag kollade på länkarna ang operation och undrar lite hur det funkar med kommande graviditeter? Dvs kan man gå igenom en ny graviditet efter en sådan operation, när magmusklerna har sytts ihop?
    Jag har hört både och. Det kanske bedöms från fall till fall (hur pass "elastisk" man är). Jag är ingen expert så jag vet inte. Jag skulle nog inte våga göra det om jag hade tänkt planera fler barn.
Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen