• Betty2

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Yggdrasil: Mina muskler hade inte gått ihop på 6 veckor och det var min MVC-läkare (på återbesöket ca 6 v efter kejsarsnittet) som upptäckte att jag har DR. (Han kallade det dock för bråck, men det var DR han menade.) Jag hade väldigt stort mellanrum mellan magmusklerna (det största den läkaren någonsin hade sett) och läkaren trodde inte att det skulle kunna gå ihop av sig själv. Men nu 3 månader efter förlossningen är mellanrummet mycket mindre (jag har dock inte "vågat" mäta själv för att se "antal fingrar"...) och jag har därför (enligt MVC-läkarens rekommendation) avbokat tiden jag hade fått hos en kirurg. Så det kan hända mycket med din mage fortfarande.

Man kan ju göra vissa övningar för att hjälpa musklerna och jag har fått lite tips på sådana övningar av sjukgymnast. Tyvärr verkar det inte som att sjukgymnasterna där jag bor har hört talas om detta (DR) men de på sjukhuset (där jag snittades) har hjälpt mig en del per telefon. Så jag känner igen det som eio och Nino skrev om att en del sjukvårdspersonal inte har hört talas om DR...

• Betty2

Ania: Gjorde du operationen privat och hur mycket kostade det i så fall (om du vill berätta)?

Sedan en fråga till alla er "experter". Jag har (som jag skrev ovan) avbokat tiden till kirurgen (enligt instruktion från MVC-läkaren som skrev remissen så förhoppningsvis skall mina problem försvinna av sig självt. (Det är nu snart 4 månader sedan förlossningen.) Nu har jag för första gången själv "vågat" känna efter (med självtestet) hur stort mellanrummet är och kom fram till följande:
    Under naveln är det 3 fingrar brett
    Över naveln är det bredare, 4 fingrar brett.
    Har det någon betydelse? Man kan väl ha DR både över och under naveln antar jag?
    Jag fick lite övningar från en sjukgymnast (men hon verkade tyvärr inte veta särskilt mycket om DR) som jag gör när jag kommer ihåg och har tid. Jag tror att de mest hjälper för nedre delen av magen och undrar hur man skall göra för att få ordning på området ovanför naveln? Det är mest där jag har problem nu, eftersom det blir väldigt "bulligt och bubbligt" av tarmarna där. (Under naveln är största problemet att huden hänger, men det är ju mer ett rent "utseendeproblem"...)

• Betty2

Ania: Tack för ditt svar.
    Min MVC-läkare trodde först inte att min delning skulle kunna bli mindre av sig själv heller, men det har det blivit (åtminstone under naveln). Får hoppas att det kan minska lite över naveln oxå... Antar att det bästa är att vänta ett par månader (tills det har gått 6 månader sedan förlossningen) och känna igen hur det är då.
    Hur länge väntade du innan du gjorde operationen?

• Betty2

Ania: Tack för svaret. Tror oxå att det måste vara mycket större risk med stor mage. Jag har tvillingar och de föddes inte förrän i v 40+2 så min mage var enorm. (2700 g + 3395 g)

• Betty2

MissQt: Jag håller oxå tummarna. Jag fick förresten remiss till kirurg av min MVC-läkare (bor i Västra Götaland), men eftersom det blev mycket bättre (mellanrummet minskade och magen blev mycket mindre) tyckte MVC-läkaren att jag skulle avboka kirurgtiden (så det har jag gjort). Har dock fortfarande 4 fingrars mellanrum ovanför naveln men jag tänkte avvakta och se om det minskar mer. (Har gått 4 månader sedan förlossningen nu.)

Kian: Jag har ont i bland, men inte ofta. Det händer mest om jag har haft byxor som klämmer åt eller har ammat i någon konstig ställning så att jag får mycket av sonens tyngt direkt på magen.

• Betty2

MissQt: Ja jag förstår det, kände precis likadant när jag hade min fotbollsmage efter förlossningen och läkaren sa att den inte kommer bli mindre (utan operation). Hur kul är det att gå omkring och se väldigt gravid ut när man inte är det... Hoppas det löser sig så att du får remiss och operation.

• Betty2

Kian: Ja det tror jag med, dvs att det kan gå ihop av sig själv (alt med träning) inom några månader. Sjukhuset som jag födde på (snittades) sa att man brukar vänta 6 månader och se hur det ser ut då. Orsaken att jag ändå fick remiss så tidigt (fast avbokade ju senare) var att det var så ovanligt stor delning mellan mina magmuskler. Läkaren trodde alltså inte att det skulle kunna gå ihop av sig självt, men han hade ju fel som tur var.

Jag kollade på länkarna ang operation och undrar lite hur det funkar med kommande graviditeter? Dvs kan man gå igenom en ny graviditet efter en sådan operation, när magmusklerna har sytts ihop?

• Betty2

Mercedes: Jag hade mer än 4 fingrars mellanrum vid den tidpunkten och nu (drygt 4 månader efter förlossningen) är det 3 fingrars mellanrum. Magen ser mycket mindre ut nu än den gjorde då.

• Betty2

MizzQT: Oj, om jag fattar rätt på det du skriver så är det minst en av övningarna jag fick av sjukgymnasten som jag INTE borde göra... Jag har märkt att magen ovanför naveln blir toppig vid vissa övningar på rygg och har själv tänkt att detta kanske egentligen inte är bra. Sjukgymnasten verkade inte ha hört talas om DR och fick fundera mkt innan hon gav mig "lämpliga övningar".
    Den övningen jag tänker på är att ligga på rygg med böjda knän, och liksom "gå på stället", dvs lyfta upp ett ben i taget. Är det så du menar med att lyfta upp benen?
    En annan är att ligga på rygg med böjda ben och fälla benen åt sidan (ca 30 grader), dra upp dem till mittläget med hjälp av magmusklerna (verkar träna sneda magmuskler, typ som sned situps), osv åt andra hållet, osv.
    Vad tror ni om dessa övningar? Sjukgymnasten på sjukhuset där jag snittades verkade kunna mycket mer om DR och skulle ta reda på om det fanns någon i min del av stan jag kunde gå till (som är duktig på graviditet/DR). Tyvärr hörde jag inget mer sedan men jag kan ju försöka ringa henne igen om den vanliga sjukgymnasten här i området har gett mig fel instruktioner...

• Betty2

MizzQt: Ok, inte exakt samma övning då. Men jag märker ändå att magen blir toppig så jag hoppar nog över de övningar som gör att magen blir sådan i fortsättningen. Det kändes som sagt osäkert när hon inte verkade ha hört talas om DR alls och frågade mig mycket om vad det innebar (vilka muskler som gått isär osv).

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen