• Dody

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

• Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • Aussielotta

Hej HEj!

Jag har följt den här tråden sen den startade. Jag födde min son i december 2006 och har ända sedan dess haft samma avstånd mellan mina magmuskler - endast ett finger både ovanför och under naveln och vid naveln. Jag har tränat mkt under graviditeten (ej magmuskler) och före graviditeten, men ingenting nu efter graviditeten. Det enda jag försökt är att göra dessa knipövningar, insugning av naveln och små lätta situps på sistone, men mitt mellanrum går inte bort. Har man en tajt tröja så ser man två lodräta muskler och en hålighet över naveln. Det är säkert ingen annan som ser detta, men för mig som vanligtvis har en platt mage så är detta stor skillnad. På kvällarna och eftermiddagarna är magen utspänd, antar att det är musklerna som inte kan hålla inne tarmarna ordentligt?

Min fråga: Hur sjutton skall jag få ihop musklerna? Eller har mitt DR-avstånd blivit permanent? Låter ju isåfall inte så kul med tanke på att jag vill ha ett barn till såsmåningom om vill då ha fått ihop musklerna innan dess. Nån som vet hur man skall göra? Kanske jag måste börja träna allsidit, typ bodypump, bodycombat osv....?

Viggo - mitt lilla söta hjärta!
  • m1nn13

Aussilotta... jag känner igen mig i det du skriver. HAr två fingrar emellan och det har jag haft hela tiden... händer inget

• Dody

Men tjejer varför hänger ni här? Ni har ju inte DR, allt under 2 fingrar brett är ju normalt. Musklerna går inte ihop mer så utan de ska vara lite isär. Stort grattis till er. Men om ni vill skriva här så varsegod, men ni kan nu träna som ni vill.

• Aussielotta

Nino --> Fast jag vet ju att min mage INTE hade något sådant mellanrum innan jag blev gravid och upplever att det är ett hål runt naveln, även fast det inte så stort så det kan betecknas som DR. Måhända det anses vara normalt, men för mig är det inte normalt och jag känner mig inte som förut. Men okej, jag tränar på som vanligt då.

Viggo - mitt lilla söta hjärta!
  • Dody

Aussie: jag vet ju inte hur du såg ut innan, men att ha ett mellanrum är normalt och alla har det. Hur som eftersom det är så litet kan du nu träna normalt och då kanske få bättre muskler som håller in magen. Vet inte anant att rek...

• Ania
    Betty2 skrev 2007-08-27 07:10:54 följande:
    Ania: Tack för ditt svar. Min MVC-läkare trodde först inte att min delning skulle kunna bli mindre av sig själv heller, men det har det blivit (åtminstone under naveln). Får hoppas att det kan minska lite över naveln oxå... Antar att det bästa är att vänta ett par månader (tills det har gått 6 månader sedan förlossningen) och känna igen hur det är då.Hur länge väntade du innan du gjorde operationen?
    Jag hade delade magmuskler redan efter första barnet ca 3 fingrar men då bara strax åvanför och vid naveln två år senare var det likadant men jag gjorde felat att jag började träna magen som vanligt redan 7 v efter förlossning eftersom ingen hade informerat mig annorlunda. Efter andra barnet blev mallanrummet mycket större och jag opade mig 8 månader efter förlossning.
    Jag tror överlag att kvinnor vars magar blir väldigt stora under grav får delade muskler, tror inte det finns så många med normalstora gravid magar som får det problemet. Jag hade en mage lika stor som en tvillingmage och min dotter vägde 4700g när hon föddes i v 38+5.
  • Betty2

Ania: Tack för svaret. Tror oxå att det måste vara mycket större risk med stor mage. Jag har tvillingar och de föddes inte förrän i v 40+2 så min mage var enorm. (2700 g + 3395 g)

• m1nn13

Nino, tja varför hänger jag här? Kanske för att jag har "gropen" under naveln och mitt gamla trista navelbråck som blev sämre efter graviditeten. Tänker att det kanske blir bättre om jag kan stärka magmusklerna....

• Dody
    m1nn13 skrev 2007-08-29 21:22:04 följande:
    Nino, tja varför hänger jag här? Kanske för att jag har "gropen" under naveln och mitt gamla trista navelbråck som blev sämre efter graviditeten. Tänker att det kanske blir bättre om jag kan stärka magmusklerna....
    Det var ine manat som tyket utan mer som att vara aglad istället att ni inte har DR. Gropen vet jag inte vad du menar med. Har du delat just vi naveln då eller? Det kan ju iofs ha men då har du ju inte två fingrar emallan då eller? Jättesvårt att säga så här om man inte känner.
  • Timati

Vilken bra tråd

& härligt att det tipsas om övningar.
    Kände nyligen efter om jag har DR, det va bara 1,5 finger som fick plats i glipan.
    Har ej vågat känna efter så mkt förut, har gått ca 5månader sedan jag fick barn.

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen