Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
Hej HEj!
Jag har följt den här tråden sen den startade. Jag födde min son i december 2006 och har ända sedan dess haft samma avstånd mellan mina magmuskler - endast ett finger både ovanför och under naveln och vid naveln. Jag har tränat mkt under graviditeten (ej magmuskler) och före graviditeten, men ingenting nu efter graviditeten. Det enda jag försökt är att göra dessa knipövningar, insugning av naveln och små lätta situps på sistone, men mitt mellanrum går inte bort. Har man en tajt tröja så ser man två lodräta muskler och en hålighet över naveln. Det är säkert ingen annan som ser detta, men för mig som vanligtvis har en platt mage så är detta stor skillnad. På kvällarna och eftermiddagarna är magen utspänd, antar att det är musklerna som inte kan hålla inne tarmarna ordentligt?
Min fråga: Hur sjutton skall jag få ihop musklerna? Eller har mitt DR-avstånd blivit permanent? Låter ju isåfall inte så kul med tanke på att jag vill ha ett barn till såsmåningom om vill då ha fått ihop musklerna innan dess. Nån som vet hur man skall göra? Kanske jag måste börja träna allsidit, typ bodypump, bodycombat osv....?