• Dody

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

• Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • Dody

Oj läs hela inlägg 1 så får du massor av övningar som stärker de inre muskelrna.

• Ullis69

Gjorde självtestet, verkar inte kunna skylla putet på DR för egen del iaf

MEN kan detta uppstå utan graviditet??? Känner nämligen en, för övrigt ganska smal, liten tjej i mellanstadieåldern som har en liknande mage som hon inte får bukt med. En tanke bara... 

• MeyaMadre

Usch usch nu får jag panik!!
    Hur ska jag känna om jag har det..? Delade magmuskler alltså.Misstänker starkt det nu men jag förstår inte riktigt var någonstans jag ska känna..var på magen?naveln eller var? vore så otroligt tacksam för snabbt svar!!!! Snälla!!!

• LoVe Me

Hmm, inte  hört om detta tidigare,men verkar som om jag med tyvärr har delade magmuskler.

Men alltså kan man gå iväg till sin läkare för detta?

Har problem med magont som kommer o går, samt att jag har en morsa som hela tiden påpekat min mages stl o att nått måste vara fel (?!)
    Sambon med iofs,men lättare att ta än när ens egen mamma talar om vilken stor mage jag har...

Men visst det ser hemskt ut alltså,precis som om jag skulle vara gravid i 6 månaden, har blivit en mästare på att hålla in magen dock, men hur kul är det.

(¯`?¸·´¯) MÊ (¯`·¸?´¯)
  • MeyaMadre

bör kanske tillägga att jagär urkass på engelska så...

HUR kollar/känner man- eller jag menar vart på magen, vilka muskler är det?????

• Qliana

När ni vill känna efter:

-Lägg er på rygg.
    -Rulla upp huvudet så pass mycket att magmusklerna spänns. Ni behöver INTE lyfta skulderbladen.
    -När magmusklerna är spända tar ni två eller fler fingrar och trycker försiktigt i mitten av magen - tex uppifrån och långsamt ner mot naveln och förbi naveln.

Magmusklerna är delade, ni kommer känna en mindre eller större glipa.

Tex så när jag kände efter igår så kände jag ett fingers bredd mellan magmusklerna hela övre magen, vid naveln 2 fingar och nedanför naveln knappt ett finger.

Jag har alltså inte DR, men ändock gravidmage - min dotter är bara 2,5 vecka så den lär finnas kvar ett bra tag.

• MeyaMadre

SUCK

jag har alltså delad magmuskel...får in säkert 5 fingrar strax under naveln och kanske 3 ovanför naveln. Bör tilläggas att jag blev snittad.
    Jag har haft konstiga bubblor i magen och typ känt tarmarna röra på sig och väldigt ont emellanåt på ena sidan av magen. Har varit hos doktorn och tom gjort ultraljud för att komma tillrätta..Hur kan läkarna inte känna det när de har klämt och grävt i magen (dock i vilande position)?????????
    Vad ledsen jag blir.

Det är först på sennare tid som jag upplevt att magen ser gravid ut- magen var ganska fin i början men nu blir den bara större, jag har alltid haft väldigt platt och fin mage och fettet sätter sig inte i första taget på min mage. Men jag tänkte att jaja, så är det efter att man fått barn.

Magen är också lite sned..När jag lyfter huvudet i liggande position eller lutar mig bakåt ståendes så ser mitten av magen ut som ett horn...svårt att förklara..

Förlåt för långt inlägg men jag är så full utav allt och otroligt tacksam att jag snubblade över detta forum!!! Vi som tänkt planera ett till barn (fast jag känt mig orolig med magen...)

Nu måste jag smälta detta. Men vem ska jag kontakta för att få hjälp och kanske bekräftat???

TUSEN TUSEN TACK, ni anar inte vad skönt det känns nu (eller jo kanske

• eio

Kan tilägga att när man ska känna efter på magen så ska fingrarna alltså peka ner mot venusberget när du mäter.

meya madre - Vet tyvärr inte var du ska vända dig när det gäller sånt här. Men om du bor i närheten av Sthlm, Gbg eller Lund så är väl nåt av universitets sjukhusens kvinnokliniker att föredra. Dom är väl oftast mer pålästa om sånt här. Men annars är det mvc man ska gå genom som jag förstår det. Men det gäller nog att ligga på och kräva att det kollas upp ordentligt, för man blir visst lätt avvisad vad det gäller DR.

• eio

sisu - Vad jag förstått så kan man bli beviljad en operation för att rätta till det. Men det är svårt att få det och man måste tydligen tjata och ligga på för att få det.

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen