• Dody

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

• Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • Alvi

Men OJ!! Kan det krävas en operation för att det ska bli bra? Men shit, jag som som sagt har massa mellanrum... Näjje....
    Men det skadar ju inte att kolla upp det... Är detta problem känt bland MVC-personal? Jag bor i en håla och skulle inte bli förvånad om de ser ut som frågetecken när jag tar upp detta...

• eio

sisu - Tydligen väldigt olika mellan olika mvc. Men det kan vara bra att vara ordentligt förberedd. Printa ut info från nätet å ha med dig.

• Dody

Oj vad det har hänt saker i tråden nu Jätteglad att min info kommer till hjälp. min erfarenhet är också att inte många vet om detta problem bland vårdpersonal. Man får helt enkelt söka sig runt. Plastikkirurger vet mest men du måste få en remiss till en sådan av din husläkare och då måste man ha turen att få en som verkligen vet om problemen. Som sagt om du har ont, har bråk el dyl ska du får operation. Dock kan man inte räkna med att det blir snyggt o platt som när du bekostar det själv men alltid värt att prova.

• Yggdrasil

hoppsan...får in tre fingrar mellan musklerna - antar att jag har delad magmuskel då.

har några frågor: fick barn genom kejsarsnitt (mitt andra) för 6 v. sedan - på 6 veckor ska musklerna ha gått ihop va?

ska på efterkontroll på torsdag, hos läkare- kommer han kunna svara på frågor om DR och muskeltränong? vilka erfarenheter har ni?

tack på förhand...

• Betty2

Yggdrasil: Mina muskler hade inte gått ihop på 6 veckor och det var min MVC-läkare (på återbesöket ca 6 v efter kejsarsnittet) som upptäckte att jag har DR. (Han kallade det dock för bråck, men det var DR han menade.) Jag hade väldigt stort mellanrum mellan magmusklerna (det största den läkaren någonsin hade sett) och läkaren trodde inte att det skulle kunna gå ihop av sig själv. Men nu 3 månader efter förlossningen är mellanrummet mycket mindre (jag har dock inte "vågat" mäta själv för att se "antal fingrar"...) och jag har därför (enligt MVC-läkarens rekommendation) avbokat tiden jag hade fått hos en kirurg. Så det kan hända mycket med din mage fortfarande.

Man kan ju göra vissa övningar för att hjälpa musklerna och jag har fått lite tips på sådana övningar av sjukgymnast. Tyvärr verkar det inte som att sjukgymnasterna där jag bor har hört talas om detta (DR) men de på sjukhuset (där jag snittades) har hjälpt mig en del per telefon. Så jag känner igen det som eio och Nino skrev om att en del sjukvårdspersonal inte har hört talas om DR...

• Ania
    Yggdrasil skrev 2007-08-19 19:44:57 följande:
    hoppsan...får in tre fingrar mellan musklerna - antar att jag har delad magmuskel då.har några frågor: fick barn genom kejsarsnitt (mitt andra) för 6 v. sedan - på 6 veckor ska musklerna ha gått ihop va?ska på efterkontroll på torsdag, hos läkare- kommer han kunna svara på frågor om DR och muskeltränong? vilka erfarenheter har ni?tack på förhand...
    Hejsan var inne mycket i den gammla tråden innan jag opererade min DR på privat klinik gjorde en så kallad bukplastik.
    Ville bara säga att 6v är väldigt kort tid och att 3 fingrar inte alls är mycket efter så kort tid 1-2 fingrar är ju normalt och då har du ju 1 finger för mycket bara 6v efter förlossning därför tycker jag inte du ska oroa dig det kan ta upp till ett halvår iallafall innan man kan tycka att det är något som inte stämmer. Men du ska ABSOLUT INTE TRÄNA magen på något sätt ännu eftersom risken är väldigt stor att du kommer göra det på fel sätt och på så sätt göra din DR permanent mitt råd är att bara låta bli att tänka på den ett tag till.
  • TriXiiie

jag känner inte ens genom all deg /fett på magen , det är 3v sen min son föddes.. så får väl vänta ett tag , hoppas man inte har DR!!

• Ania
    TriXiiie skrev 2007-08-25 15:55:48 följande:
    jag känner inte ens genom all deg /fett på magen , det är 3v sen min son föddes.. så får väl vänta ett tag , hoppas man inte har DR!!
    Jag tycker inte ens man ska bry sig om att känna efter förrän ett par månader efter förlossningen när man känner att nu är jag relativt tillbaka i min gammal form igen när man liksom förväntar sig att allt ska vara normalt igen.
Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen