• Dody

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

• Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • MizzQt

HALLONRÖD Jag undrar, precis som Kian, om du fick remissbesked om att väntetiden var så mycket som 7 månader eller vad du fick för besked. Jag står i valet och kvalet på om jag ska vänta på att få komma till kirurgen, om massor av månader, och där trolitvis få ett nej eller om jag ska satsa på privat lösning hos en plastikkirurg på en gång vilket det ju ganska troligt blir ändå.

Otålig och velig.

• MizzQt

En fråga till - finns det någon här på tråden eller som känner någon annan som försökt få till stånd en DR operation i Skåne?

• Alvi

Jag har ca tre fingrars glapp ÖVER naveln, men UNDER naveln är det i stort sett ingenting. Ett finger ungefär. Är detta vanligt?

Och så vill jag klaga på hur TRÖTT jag är på att bara köra DR-övningarna, jag vill ju träna på RIKTIGT ju....!!

• MizzQt

Sisu: Förstår din träningsångest. För mig har det lett till att jag inte tränar alls för att den träning jag utfört innan inte var bra. Ska väl försöka lite med DR träningen.
    Som jag har läst mig till så kan man ha glapp under OCH/ELLER över navlen. Så då är det nog inget konstigt med ditt "glapp".

• Alvi
    MizzQt skrev 2007-09-21 13:17:34 följande:
    Sisu: Förstår din träningsångest. För mig har det lett till att jag inte tränar alls för att den träning jag utfört innan inte var bra. Ska väl försöka lite med DR träningen.Som jag har läst mig till så kan man ha glapp under OCH/ELLER över navlen. Så då är det nog inget konstigt med ditt "glapp".
    Okej, tack för svaret. Skönt att ha det normalt nånstans iallafall...

Spyyyyr på DR-övningarna som sagt....! Men tackar Nino tusen gånger om för att hon startade denna tråd dock!
  • Kian
    Alvi skrev 2007-09-18 20:34:04 följande:
    Kian: Ahaa, skönt att du har koll på det då! Men, jag körde Winsor Pilates innan jag blev gravid, där är det en del sträcka-ut-övningar, och även en del rulla-upp-från-liggande-övningar, om jag utelämnar dem, kan jag köra det då tro? Vad kör du för pilates?
    Jag vågar inte säga vad du kan göra och inte. Det var inte så länge sedan jag själv fick konstaterat DR. Min läkare sa att man kan träna som vanligt, men vad ska man tro? Litar nog inte på läkaren. Jag vet inte vad för slags pilates jag tränar. Ska ta och kolla upp det nästa gång jag tränar. Jag kör det som känns bra...men har ingen direkt koll på om jag gör fel!?
    MizzQt skrev 2007-09-19 08:22:04 följande:
    När jag var gravid sa min barnmorska att en toppig mage när man sätter sig up, såsom en situps, så är det ett tecken på DR och man bör låta bli att resa sig så då.
    Tror inte heller det är bra när magen blir toppig när man tränar. Det känns då inte bra iallafall. När jag var med min son till skolsköterskan så nämnde jag i förbifarten om min DR. Hon visste inte heller nåt om det men hon tyckte att jag skulle ha nåt stöd när jag tränar, typ korsett eller stödbälte av nåt slag. Min läkare tyckte också det, men efter att han hade pratat med kirurgen och denne sa att jag inte skulle ha det, avrådde han det. Förvirrande eller hur???
  • Dody

Ang korsett så vet jag att när jag googlade som mest om detta så ngn som har skrivit de övningar jag tipsar om rek stödbälte, men vissa säger nej. Alltså återigen olika bud....jag tror man kör på magkänslan

• Kian

Ja, vi får väl köra på "magkänslan" - hihi

• Maalan

Hej hej..

Har själv funderat på detta om man får träna magen osv.. men om man inte får dit fler än två fingrar, får man alltså köra vanliga sit ups då och träna som vanligt eller?

Nellie 060202 ~ Alex 070621
  • Hallonröd
    Kian skrev 2007-09-18 19:10:52 följande:
    Aha, lycka till! Berätta gärna sen hur det gick om du vill. Intressant att höra hur det går för andra som är i sammma sits.7 månader - å vad länge. Var det sagt så från början eller har det tagit längre tid än beräknat?
    MizzQt skrev 2007-09-20 21:57:19 följande:
    HALLONRÖD Jag undrar, precis som Kian, om du fick remissbesked om att väntetiden var så mycket som 7 månader eller vad du fick för besked. Jag står i valet och kvalet på om jag ska vänta på att få komma till kirurgen, om massor av månader, och där trolitvis få ett nej eller om jag ska satsa på privat lösning hos en plastikkirurg på en gång vilket det ju ganska troligt blir ändå.Otålig och velig.
    Nej när jag fick bekräftelsen från kirurgen att de fått remissen så stod det att jag skulle få komma inom tre månader. Men det tog ju lite längre tid än så

Ja självklart berättar jag sen vad de sa osv.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen