• Alvi

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Hejhej!

JAg har en fråga - jag har ca fyra fingrar mellan musklerna i magen, men drar jag i naveln mot ryggraden så blir magen helt platt och jag ser superfit ut...
    Kan ENBART denna övning hjälpa, eller måste man hålla på och "böka" med alla de andra övnignarna som rekommenderas här i tråden? ORKAR ju inte hålla på...!!!

Jag ser ingen grop eller putmage knappt ens när jag inte drar in naveln och känner mig rätt nöjd med hur jag ser ut, men vill börja kunna träna pilates snart, och det antar jag att man inte ska göra med DR...?

• Alvi
    snickerboa: Jag andas som vanligt och "går omkring med" indragen navel..

Nino: Men vad tråkigt att höra att du har separerat... Förstår att det är mycket. Stort tack för ditt svar...!
  • Alvi

Men OJ!! Kan det krävas en operation för att det ska bli bra? Men shit, jag som som sagt har massa mellanrum... Näjje....
    Men det skadar ju inte att kolla upp det... Är detta problem känt bland MVC-personal? Jag bor i en håla och skulle inte bli förvånad om de ser ut som frågetecken när jag tar upp detta...

• Alvi

Nu har det gått lite mer än åtta veckor och jag skrev ju för inte så länge sen att jag hade megaglapp!
    Igår kände jag, och jag fick inte ens IN tre fingrar i glipan, precis ovanför naveln!! Det har alltså gått ihop jättemycket!

JAg har inte sugit in magen jättemycket, och det är det enda jag har gjort - kan det ha gått ihop av sig själv???

Jag borde ju nästan kunna börja med min pilates snart!?!?!?

• Alvi

Kian: Åtta veckor sen...

smilla: Joo, jag tycker att magen är plattare på morgonen. Men är inte alla magar det...?

Undrar om det kan vara så enkelt att man tar ett grepp runt hullet på magen mellan fingrarna och det man får fatt i, det är fett?? Det har jag alltid trott iallafall... För jag har 3-4 cm mellan fingrarna om jag kniper tag. Det är sånt jag tycker jag borde kunna träna bort.

Gick upp 15 kg och har nu gått ner 16 så det är inga gravkilon som är kvar iallafall... utan nog bara vanligt hull som ska bort...

• Alvi

Jag var på MammaBarn-gympa idag och hörde mig för hos instruktören om hon kände till DS.
    Hon såg ut ungefär som min MVC-BM på efterkontrollen - fågelholkansikte, hade ingen aning.

Jag trodde att i och med infot jag kom med, skulle hon fråga litegrann om det, och kanske ta upp det i sina grupper, men hon tyckte bara att jag skulle ta det lugnt när de andra gjorde situps och sådär. Ja, JAG ja, men alla andra då som kanske har DR?? Mysko och konstigt att det inte är kändare...!

• Alvi
    Kian: Men pilates ska du inte göra!!

Såhär står det i TS: Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.
  • Alvi

Kian: Ahaa, skönt att du har koll på det då! Men, jag körde Winsor Pilates innan jag blev gravid, där är det en del sträcka-ut-övningar, och även en del rulla-upp-från-liggande-övningar, om jag utelämnar dem, kan jag köra det då tro? Vad kör du för pilates?

• Alvi

Jag har ca tre fingrars glapp ÖVER naveln, men UNDER naveln är det i stort sett ingenting. Ett finger ungefär. Är detta vanligt?

Och så vill jag klaga på hur TRÖTT jag är på att bara köra DR-övningarna, jag vill ju träna på RIKTIGT ju....!!

• Alvi
    MizzQt skrev 2007-09-21 13:17:34 följande:
    Sisu: Förstår din träningsångest. För mig har det lett till att jag inte tränar alls för att den träning jag utfört innan inte var bra. Ska väl försöka lite med DR träningen.Som jag har läst mig till så kan man ha glapp under OCH/ELLER över navlen. Så då är det nog inget konstigt med ditt "glapp".
    Okej, tack för svaret. Skönt att ha det normalt nånstans iallafall...

Spyyyyr på DR-övningarna som sagt....! Men tackar Nino tusen gånger om för att hon startade denna tråd dock!
  • Alvi

Hej!
    Tänkte bara dela med mig av en övning (typ den enda förutom att dra in magen så ofta jag kommer ihåg det) som verkar funka!

Man ligger på rygg (jag brukar göra den på morgonen och kvällen) med benen böjda och fötterna rätt nära rumpan. Knäna i höftbredd.
    Spänner magen och kniper med rumpan så att den lyfts. Håll kvar i det läget medan man räknar till 4. Gör om 8 gånger.

Tycker att mitt mellanrum har blivit något mindre, Eskil är tre månader nu och jag har gjort den övningen i typ två veckor, lite då och då.

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen