• Dody

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Fortsättningen på följande trådar:

Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

• Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • MizzQt
    Chiculata skrev 2007-09-28 18:26:54 följande:
    ok tack för svaret. jag har gjort situps sen min dotter föddes och har inte märkt förrän nu att jag har ett mellanrum mellan magmusklerna, det kanske tar ett tag innan de går ihop..?
    Vet inte hur gammal din dotter är men för en del går det ihop av sig själv, för andra med övningar. Själv har jag ett glapp på 4-5 centimeter 3 år efter sista barnet. Har gjort fel övningar alla åren men nu ska jag satsa på rätr övningar....hoppas verkligen det hjälper.
  • Chiculata
    MizzQt skrev 2007-09-30 13:45:52 följande:
    Vet inte hur gammal din dotter är men för en del går det ihop av sig själv, för andra med övningar. Själv har jag ett glapp på 4-5 centimeter 3 år efter sista barnet. Har gjort fel övningar alla åren men nu ska jag satsa på rätr övningar....hoppas verkligen det hjälper.
    min dotter är 8månader.
    hur gör man korrekt övningar då? jag har läst lite här uppe i länkarna men förstår inte så mkt av hur dom menar att man ska göra:S
    the most important history is the history we're making today
  • Mialid

Hej! Tycker att det är svårt att känna. Tror inte att det är mer än 1 eller 2 fingrars mellanrum, men jag tycker att magen putar ut väldigt mycket när jag står upp. Ser helt enkelt väldigt slapp ut. Är det bara slöa magmuskler, eller tror ni att det beror på att magmusklerna är delade. Hur ser era magar ut? Jag gjorde kejsarsnitt för två månader sen, och kan väl tillägga att jag har ett antal kilo för mycket att släpa på.

• eio
    Mialid skrev 2007-10-02 23:20:11 följande:
    Hej! Tycker att det är svårt att känna. Tror inte att det är mer än 1 eller 2 fingrars mellanrum, men jag tycker att magen putar ut väldigt mycket när jag står upp. Ser helt enkelt väldigt slapp ut. Är det bara slöa magmuskler, eller tror ni att det beror på att magmusklerna är delade. Hur ser era magar ut? Jag gjorde kejsarsnitt för två månader sen, och kan väl tillägga att jag har ett antal kilo för mycket att släpa på.
    Efter bara 2 månader så är det alldeles för tidigt att kunna känna om man har dr. Vänta iaf 6 månader. Speciellt om man har gjort kejsarsnitt så kan det ta ett tag innan det som ska gå ihop av sig självt har gjort det. Men man kan ju börja lite smått om det känns ok att göra några av dom lättare övningarna som finns i ts.
  • Mialid
    eio skrev 2007-10-03 13:58:32 följande:
    Efter bara 2 månader så är det alldeles för tidigt att kunna känna om man har dr. Vänta iaf 6 månader. Speciellt om man har gjort kejsarsnitt så kan det ta ett tag innan det som ska gå ihop av sig självt har gjort det. Men man kan ju börja lite smått om det känns ok att göra några av dom lättare övningarna som finns i ts.
    Visste inte att man skulle vänta så länge. Ska ändå börja göra lite övningar, jag mår så bra efter kejsarsnittet och är sugen på att börja träna.
  • eio

Men gör inte för mycket bara. Det kan skada mer än hjälpa. Håll dig till övningarna som finns föreslagna i ts. Lycka till!

• Hallonröd
    Hallonröd skrev 2007-09-23 13:02:26 följande:
    Nej när jag fick bekräftelsen från kirurgen att de fått remissen så stod det att jag skulle få komma inom tre månader. Men det tog ju lite längre tid än så Ja självklart berättar jag sen vad de sa osv.
    Ja igår så var jag till kirurgen, det tog inte ens 10 min. så var det klart ...Fundersam Trodde han skulle kolla/känna/klämma mer.  Hur som helst så tyckte han att jag skulle träna med hjälp av sjukgymnast (fick en remiss).
    Och hjälper inte det så ska jag tillbaka för vidare utredning och ställningstagande. Operation var det inte tal om nu iallafall för det är ett så omfattande ingrepp (han förklarade hur den går till) och det skulle väl inte funka heller då jag är ensam med mina barn.
    Så jag hoppas på träning och bra övningar med en sjukgymnast kommer att hjälpa. Plus att jag på eget bevåg vill gå ner 5-6 kilo i vikt och det trodde han kunde påverka storleken på magen också.
    Så det är väl bara att sätta igång då och hoppas på det bästa Flört
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • eio
    Hallonröd skrev 2007-10-04 19:07:31 följande:
    Ja igår så var jag till kirurgen, det tog inte ens 10 min. så var det klart ... Trodde han skulle kolla/känna/klämma mer.  Hur som helst så tyckte han att jag skulle träna med hjälp av sjukgymnast (fick en remiss). Och hjälper inte det så ska jag tillbaka för vidare utredning och ställningstagande. Operation var det inte tal om nu iallafall för det är ett så omfattande ingrepp (han förklarade hur den går till) och det skulle väl inte funka heller då jag är ensam med mina barn. Så jag hoppas på träning och bra övningar med en sjukgymnast kommer att hjälpa. Plus att jag på eget bevåg vill gå ner 5-6 kilo i vikt och det trodde han kunde påverka storleken på magen också. Så det är väl bara att sätta igång då och hoppas på det bästa
    Hoppas du kan få hjälp av sjukgymnasten. Men skönt att ha fått prata igenom det med någon. Och funkar det inte med den plan du har så får man väl ta det vidare sen.
  • Hallonröd
    eio skrev 2007-10-04 19:15:46 följande:
    Hoppas du kan få hjälp av sjukgymnasten. Men skönt att ha fått prata igenom det med någon. Och funkar det inte med den plan du har så får man väl ta det vidare sen.
    Jo det känns skönt att få prata med nån "expert" men det gick lite för snabbt tycker jag. Kom på sen också att det var en del saker jag glömde säga och fråga, men men, nu satsar jag på träningen och hoppas på att det ger resultat. Blir inget sex-pack på magen kanske men ändå...vill gärna slippa att se gravid ut när jag inte är det Flört Skönt att få hjälp av en sjukgymnast då jag har ryggproblem. Blir magmusklerna i bra skick så hjälper det ju ryggen också Glad
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Alvi

Hej!
    Tänkte bara dela med mig av en övning (typ den enda förutom att dra in magen så ofta jag kommer ihåg det) som verkar funka!

Man ligger på rygg (jag brukar göra den på morgonen och kvällen) med benen böjda och fötterna rätt nära rumpan. Knäna i höftbredd.
    Spänner magen och kniper med rumpan så att den lyfts. Håll kvar i det läget medan man räknar till 4. Gör om 8 gånger.

Tycker att mitt mellanrum har blivit något mindre, Eskil är tre månader nu och jag har gjort den övningen i typ två veckor, lite då och då.

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen