• MeyaMadre

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Usch usch nu får jag panik!!
    Hur ska jag känna om jag har det..? Delade magmuskler alltså.Misstänker starkt det nu men jag förstår inte riktigt var någonstans jag ska känna..var på magen?naveln eller var? vore så otroligt tacksam för snabbt svar!!!! Snälla!!!

• MeyaMadre

bör kanske tillägga att jagär urkass på engelska så...

HUR kollar/känner man- eller jag menar vart på magen, vilka muskler är det?????

• MeyaMadre

SUCK

jag har alltså delad magmuskel...får in säkert 5 fingrar strax under naveln och kanske 3 ovanför naveln. Bör tilläggas att jag blev snittad.
    Jag har haft konstiga bubblor i magen och typ känt tarmarna röra på sig och väldigt ont emellanåt på ena sidan av magen. Har varit hos doktorn och tom gjort ultraljud för att komma tillrätta..Hur kan läkarna inte känna det när de har klämt och grävt i magen (dock i vilande position)?????????
    Vad ledsen jag blir.

Det är först på sennare tid som jag upplevt att magen ser gravid ut- magen var ganska fin i början men nu blir den bara större, jag har alltid haft väldigt platt och fin mage och fettet sätter sig inte i första taget på min mage. Men jag tänkte att jaja, så är det efter att man fått barn.

Magen är också lite sned..När jag lyfter huvudet i liggande position eller lutar mig bakåt ståendes så ser mitten av magen ut som ett horn...svårt att förklara..

Förlåt för långt inlägg men jag är så full utav allt och otroligt tacksam att jag snubblade över detta forum!!! Vi som tänkt planera ett till barn (fast jag känt mig orolig med magen...)

Nu måste jag smälta detta. Men vem ska jag kontakta för att få hjälp och kanske bekräftat???

TUSEN TUSEN TACK, ni anar inte vad skönt det känns nu (eller jo kanske

• MeyaMadre

Hej alla!

jag skrev förut här- tack vare denna tråd så vet jag vad som är fel! Hursomhelst ska jag till doktorn på fredag men jag vet inte riktigt vad jag ska säga och vad jag vill få ut av det..Jag behöver nog ingen operation och så utan hjälp att få det bekräftat och ev tid till en sjukgymnast, kanske...? eller hur kommer man bukt med det annars- jag ser att ni gör speciella övningar!
    Nåja, det var väl bara det...

• MeyaMadre

Tackar MizzQt och Nino...jag ska se om jag kan få ngn att översätta- är urkass på eng!

Var hos läkaren och han såg ut som ett frågetecken..Han kollade lite på nätet(- Altavista) men verkade inte som att han fick ngn napp alls, jag tror inte ens att han stavade rätt

Jag försökte verkligen förklara och vara så tydlig som möjligt men, han såg bara ännu konstigare ut och tycktes tänka att jag led av hypokondri och bara försöker hitta fel så jag slipper träna magen...Han tyckte att jag skulle bita ihop och att efter 2 år(eft födsl) så finns det ingen risk för något. Om jag är rädd så kunde han säga att bråck var lätt att åtgärda (det var inte ens det jag jag trodde...)
    Han tyckte magen kändes ok och att det är normalt att ha olika bredd på musklerna, spec jag som inte då vågat träna magen så hårt. Så han ordinerade situps och ta något för halsbränna (!!!???)
    Jag gick hem röd i ansiktet.

• MeyaMadre
    MizzQt skrev 2007-09-14 21:59:24 följande:
    På tisdag ska jag till läkaren. Efter att ha läst alla de inlägg ovan om när ni gått till läkare som varit helt oförstående och okunniga om problemet så blir jag missmodig. Men jag får väl i alla fall göra ett försök, ta med info och så.Egentligen känns det ganska spännande att gå till läkaren...ett steg närmre en normal mage!!?! Jag kommer på mig själv att dagdrömma titt som tätt om hur det ska bli att leva utan kulan på magen.Nån mer som funderar på operation?
    Jag önskar dej lycka till...hps du får/har en bra läkare!
    Jag hade världens bästa läkare förut men hon har gått i pension- därför har jag en ny nu och han var den mest dryga och okompetenta jag träffat. Man märkte att han blev surare ju mer jag pratade och försökte upplysa honom, blev stött el nåt...herremin..
    Jag vet inte riktigt om jag känner för att kontakta ngn nu, kanske ska försöka på egen hand.
    Jag behöver som sagt ingen operation, jag har det riktigt skumma utseendet på magen när jag har käkat riktigt mkt :-]
Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen