• MizzQt

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

En dag blev jag så deppig av min fula mage att jag desperat satte mig vid datorn och googlade "mammamage". På så vis hamnde jag till slut på denna tråd (den första egentligen) och är såå göag för det. Blev lättad över att veta att mina mage har en förklaring och att jag inte är ensam om problemet och om att må jättedåligt av den.

Överväger starkt operation. Jag bor i Skåne. Någon som vet om Landtinget här betalar för en sådan operation? Och vem vet vart man ska vända sig? Förstått att nästan inga läkare vet vad det DR är.

Tack Nino för initiativet till denna tråd!

• MizzQt

Man kanske borde kolla sin svenska innan man postar sitt inlägg hehe...

"...HAMNADAE jag till slut på denna tråd (den första egentligen) och är såå GLAD för det"

"...att MIN mage har en förklaring och..."

"...om LandStinget här betalar..."

"Förstått att nästan inga läkare vet vad (det) DR är."

hahaha, borde sova istället för att sitta här och skriva massa fel och sen besvära er med att lägga in ett nytt inlägg med rättningar

/sov gott

• MizzQt

Nino: Jag får emellan cirka 2-3 fingrar under naveln. Så jag har kanske inte det värsta gapet här, men trots det så mår jag jätte dåligt av folk som stirrar och undrar om jag är gravid. Dessutom har jag haft massor med problem med förstoppning och kramper därutav sen första barnet. Efter första barnet tog det jätte lång tid innan magen blev alls mindre, snabbare efter andra. Men jag vägrar ha det så här länge till.
    Fundersam över om så litet gap kan ge klartecken för kirurgi...får väl beskriva mina medföljande problem som en påtryckare.

Sisu: Jag har med gjort Pilates mycket och det mesta av de övningarna har kännts bra. Men sen jag förstått att situps o linande gör DR värre. Vissa magövningar gör min mage alldeles spetsig och i efterhand har jag insett att de borde jag låtit bli med.

Kian: Så du gick till en "vanlig" läkare och fick konstaterat DR!? FÅr väl försöka jag med. Var bor du?

Är det någon som vet om Skånes landsting betalar för DR "lagning"?

Jag har försökt nå Olga, fitnessformammor.se utan resultat. Skulle vilja testa med de övningar hon rekommenderar för DR innan jag lägger mig under kniven. Kanske ska jag våga lyfta luren iställer för att bara maila.

• MizzQt

Smilla98: Jag är visserligen ny i "tråden" men som jag förstått det så kan DR ge tarmproblem. Själv har jag en hel del förstoppningsproblem o kramper i magen, väldigt besvärande.
    2 fingrar låter som en delning. Jag får själv in 2-3. Pröva hur som helst med lite övningar så kanske det blir bättre, vem vet.
    De flesta blir väl ganska slappa om magen o skinnet efter graviditeten men jag tycker DR ger ett alldeles speciellt utseende. Jag kan i alla fall känna igen min mage när jag ser bilder på kvinnor med DR.

• MizzQt

Kian: Jag har en glipa längs med hela magen, uppifrån och ner (kan dock inte känna nåt längst ner, kanske så stort hål eller inget hehe). Limpan, som du kallar det, ligger den på höjden eller tvären? Om jag gör en situps putar liksom magen på båda sidor om naveln, på höjden typ, svårt att förklara. De syns även till viss del när jag bara står upp. Om jag lutar mig fram blir det väl mer en limpa ovan och under naveln på tvären. / Sara (MizzQt)

• MizzQt

Efter en graviditet eller flera så ser ju kroppen aldrig igen ut som förr.

Bristningar har man (jag i alla fall) på magen, brösten, insidan av lår och knäskålar (mmm, konstigt eller hur!). Brösten som förr var fast o fina hänger nu mest.

Man undviker barnens studsmatta eller joggingrundan för att slippa otäcka olyckor eller användande av TENA.

Magen den hänger och putar hur man än försöker dra in den. Nu har jag ju insett varför o det känns bra trots allt.

Brösten kan jag maskera som snygga med en bra BH som sitter rätt, bristningar syns inte under kläderna och jag tycker ändå inte om att jogga.

Men MAGEN min syns igenom kläderna, vad jag än tar på mig. En tajt tröja exponerar allt och för det mesta glömmer jag nog att åtminstone fösöka hålla in detjag kan. Den nu så populära tunikan kan tills viss del täcka en putande mage, men om magen råkar (antagligen mest jämt)toucha tunikan så tror alla att de är mammakläder och kommer fram o klappar på magen och undrar när det är dags.

Mission impossible? - Platt mage!!!

/ Sara (MizzQt)

• MizzQt
    Kian skrev 2007-08-31 21:39:34 följande:
    Har du gjort självtestet som d står om i inledningen? Förstod att du hade glepan under som du skrev idag kl.17.20. Kanske jag missförstår dig.
    Jag har gjort självtestet. Min glipa är både ovanför och under naveln, störst och enklast för mig är att "mäta" under naveln. Ovanför naveln är nog glipan mindre tror jag...får nog kolla igen hehe.
  • MizzQt

Kian: Idag gjorde jag testet med att luta sig bakåt, och ja, det blev en limpa på höjden såsom i beskrivningen. Ännu en indikation alltså på DR.

Mailade kirurgi avdelningen på Lunds Universitet för en vecka sen drygt. Min fråga var vart jag skulle vända mig för att få till stånd en operation om man har DR. Idag fick jag svar...lite dråpligt..."Jag tror att det är bäst att kontakta plastikkirurgen i Malmö." Tack för det ja! Aja. Jag tänker ringa min läkare på måndag o se om jag ordna med en remiss till kirurg. Tänker inte ge upp i första taget.

• MizzQt

Kian: Jag har varit inne på www.pkc.se, plastikirurgicentrum i malmö. De gör den operationen och föklarar bra hur den går till. Vet ju dock inte om sjukhusen gör likadant, men troligtvis. www.pkc.se/engines/page___99.aspx
    Se även deras före och efter bilder www.pkc.se/engines/page___165.aspx. (Alla kanske inte är pga DR dock).

Jag är också nyfiken att få veta hur det är att gå igenom denna operation och hur man mår efteråt.

Betty2: Jag hoppas på att mina "få" centrimetrar ändå kan resultera i operation eftersom det inte blivit bättre än så på 3 år och jag lider av det.

• MizzQt

Kian: Jag misstänker som du att landstinget/sjukhuset inte ordnar så att eventuellt överflödigt skinn tas bort. Kanske ska man ändå ta en sån operation och ser det sen för j.... ut så får man fundera över plastikoperation på klinik ändå kanske.

Ska ta o ringa läkare idag....håller tummarna!

Ifall det blir en operation så har jag kommit fram till att det bara är några få personer som kommer få veta det i förväg. När jag berättat för vänner om min upptäckt (att jag har DR) så har jag fått olika reaktioner. Jag har berättat att det kan gå ihop av sig själv, eventuellt med träning och annars kan man operera. när man nämner det sista får man inte helt sällan närmast ett hånskratt, typ att det kan man ju inte göra jättelöjligt, bara att leva med. Det gör ont faktiskt. De kommer jag inte berätta nåt för. En eller möjligen två har varit otroligt stöttande (ha ringa barn själva) och komer nog finnas där för mig om jag tar beslutet att operera. Så skona er själva, tänk efter vem ni berättar för om ni också bestämmer er för operation. Och betalar man det själv, hos plastikkirurg så, ska man nog hålla käft om den biten, så känner jag det i alla fall. Kanske bryr jag mig för mycket om vad andra tycker. Jag har aldrig varit för plastikoperationer men jag har drömt i 6 år om att slippa tänka på mina mage hela tiden och må dåligt av allas blickar och kommentarer. Betalar inte landstinget det så blir det nog banklån och plastikoperation hos en klinik. Är då ett plattare mage och ett bättre självförtroende värt 40 papp? Jag tror faktiskt det.

Oj det här blev långt...bara legat o tänkt på detta hela natten och inte kunnat sova...skönt att skriva av sig lite.

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen