• Kian

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Instämmer, vilken bra tråd! Tack Nino! Hamnade här av en slump när jag letade på nätet efter info som kunde säga vad jag lider av. Har kollat på mig själv och jag får in 4 fingrar i glepan från strax under naveln och hela vägen upp. (Var gravid för 2 år sedan.) Har senaste tiden haft smärtor i buken och efter att ha läst i tråden beställde jag tid hos läkare, DR konstaterades och väntar nu på tid hos kirurg för bedömning. Läkaren trodde helt klart på operation för min del. Går inte att träna tillbaka, sa han.
    Finns det nån här som kan berätta lite kort om hur operationen går till? Omfattande? Var lägger man snittet? Hur blir d efteråt/svårt att komma tillbaka? Frågorna är många... Några bra länkar?

• Kian

Nino: Bor i Luleå. Kanske jag har fått tid eftersom jag har så ont? Kan nästan inte göra någonting! Någon annan som har ont?

Sisu: Låter superbra att d har gått ihop. När var du gravid?

I övrigt känner jag mig så irriterad på att jag inte fått någon info från MVC eller läkare tidigare. Har bara fått veta att så här kan d bli och att jag ska träna speciellt SITTUPPS, vilket då tydligen skadar. Har tränat pilates i ett år och d har känts bra, fast inte alla övningar.

• Kian

MizzQT: Får du ändå en "limpa" på magen ovanför magen fastän du har glepan under?
    Jo, jag gick till en vanlig allmänläkare och han förstod direkt vad det var. Hade med mig all info jag hittat på nätet som beredskap i väskan.(tips!) Men d behövde jag inte ta fram. Du kan ju alltid pröva att gå till en vanlig läkare och hoppas på att få komma till en som kan DR. Berätta dina andra besvär oxo, för jag har för mig att han frågade om förstoppning, illamående olikn.

Har fått en remissbekräftelse idag för läkarbesök hos kirurgen. Väntetid 3 månader. Hur ska jag orka vänta så länge för att bara få träffa läkaren? Har ont hela tiden! Någon annan som har ont?

• Kian

Mizz Qt: Ovanför naveln menar jag, inte magen.

• Kian

Ms Leia skrev 2007-08-31 20:33:52 följande:

Frågor:Kan man på nått vis få veta säkert om man har DR?Kan man ha ont i magen när man har DR?
    Jag gjorde självtestet som Nino beskriver i inledningen - andra stycket. Sen var jag ju som sagt till läkare också. Jag har i alla fall ont. Haft det av och till efter mina graviditeter. Nu har jag ont hela tiden.
  • Kian
    MizzQt skrev 2007-08-31 20:48:30 följande:
    Kian: Jag har en glipa längs med hela magen, uppifrån och ner (kan dock inte känna nåt längst ner, kanske så stort hål eller inget hehe). Limpan, som du kallar det, ligger den på höjden eller tvären? Om jag gör en situps putar liksom magen på båda sidor om naveln, på höjden typ, svårt att förklara. De syns även till viss del när jag bara står upp. Om jag lutar mig fram blir det väl mer en limpa ovan och under naveln på tvären. / Sara (MizzQt)
    Min "limpa" är då på höjden. Blir jättetydlig när jag gör självtestet. Har du gjort självtestet som d står om i inledningen? Förstod att du hade glepan under som du skrev idag kl.17.20. Kanske jag missförstår dig.
  • Kian
    MizzQt skrev 2007-09-01 18:28:02 följande:
    Jag tänker ringa min läkare på måndag o se om jag ordna med en remiss till kirurg. Tänker inte ge upp i första taget.
    Lycka till! Ska hålla tummarna för dig.
    Det verkar bara vara du och jag som hänger här mest nu. Trevligt iofs, men vart är ni andra "gamla" o nya!

Min 7-åring sa här om dagen. "Varför ser din navel ut som en snopp?" 2-åringen brukar säga "Mamma ajaj på magen" och försöka blåsa bort det onda. Bristningarna alltså.
    En sak att få kommentarer av barnen. Det är ju tristare att jämnt få kommentarer att man skulle vara gravid - för det får man ganska ofta. Eller hur?
    Vi har varit till ett kompispar ikväll och ätit middag, så nu trycker d på och gör ont som bara den.
  • Kian
    Kian skrev 2007-08-29 23:09:34 följande:
    Finns det nån här som kan berätta lite kort om hur operationen går till? Omfattande? Var lägger man snittet? Hur blir d efteråt/svårt att komma tillbaka? Frågorna är många... Några bra länkar?
    Frågar igen...
  • Kian

MizzQt: Tack för länken!

Verkar bra det där med titthåls. Men hur blir det med all överskottshud? Att fixa sånt bekostar säkert inte landstinget eller vad tror/vet ni?

Till er som nyligt varit gravid (några månader). Efter att ha läst lite i tråden så verkar det som att det kan gå ihop av sig själv (eller med träning) när man nyligt varit gravid. Eller? Hoppas det för eran skull!

• Kian
    Betty2 skrev 2007-09-02 21:24:31 följande:
    Jag kollade på länkarna ang operation och undrar lite hur det funkar med kommande graviditeter? Dvs kan man gå igenom en ny graviditet efter en sådan operation, när magmusklerna har sytts ihop?
    Jag har hört både och. Det kanske bedöms från fall till fall (hur pass "elastisk" man är). Jag är ingen expert så jag vet inte. Jag skulle nog inte våga göra det om jag hade tänkt planera fler barn.
Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen