Är man familj om man inte har barn?
Omröstning önskad av Nette
Omröstning önskad av Nette
Bempa
Eftersom ALLA är barn till någon så är man ju familj även om man inte ynglat av sig själv. Familjeförh¨ållanden behöver inte inkludera ett barn.
Den mest typiska familjen , den jag tänker på när jag hör ordet inkludedrar barn men jag röstar NEJ här eftersom jag inte anser det är ett måste.
01ludenben: men vad är det som är så farligt i om vi som inte har några barn väljer att definera oss som en familj? ni som har barn blir väl inte mindre familj för det. För min del är det inte för att vi ska känna oss mer betydelsefulla som jag argumenterar för det här, utanför att vi är en familj. Jag kan omöjligt se att vi är något annat än en familj. min sambo är min familj.Det bara är så.
Lever man i det som traditionellt kallas för familj, så kan man nog tycka att det där med familjebegreppet är inte så viktigt. Men för de som inte gör det, så tror jag att det kan vara viktigt. Att man kan få kalla sin familj för familj är en signal att den familjen värderas och respekteras av andra. För de som inte lever i en kärnfamilj blir den familjekonstellation de har valt lika viktigt för dem som kärnfamiljen blir för de som lever i en kärnfamilj. Jag har singelvänner som väljer bort sociala situationer som bröllop, dop och liknande där alla kommer i sina kärnfamiljer och samtalen krestsar runt familjefrågor. Då kan det åtminstone vara ett stöd att veta och känna att man själv också har en familj som respekteras av andra, trots att den inte ser ut som den gängse bilden av en familj. Jag tror att det är en viktigt identitetsfråga att få känna att man tillhör en familj, och då inte sin "gamla" familj som man växer ur när man bli vuxen!
Maria; så om du sitter på en tillställning och alla pratar om sina barn i sina familjer så känner du dig mer inne i samtalet för att du kan inflika att din familj, som kan utgöras av en granne, träningskompis från friskis&svettis eller kanske din partner, minsann också har problem med att få ut föräldrapenningen..?
Varje gång kvinnorna på jobbet pratar om PMS ska jag säga att jag är kvinna så att jag inte känner mig utanför...
maria70: tack, du hjälpte mig att förklara för mig själv hur jag tänker. Jag har gått vidare från min barndomsfamilj och bildat en egen familj. Jag tillhör såklart fortfarande min gamla familj, men jag är inte bara "barn" i en familj, utan jag är vuxen i en annan familj, i min egen familj.
Klart man kan!
Sambo och barn, skulle jag såga. Så jag har RÄTT, enligt många här, att säga att jag har familj mao.